בג"ץ: לא נאלץ לפטר את ישי ושטייניץ; הציבור ישפוט

השופטת נאור התייחסה לאחריות של שטייניץ וישי לשריפה בכרמל ■ "בהנחה שיש בחירות לפני פסק הדין, יש מניעה מלהצביע? זו בדיוק השאלה של הכרעת הציבור"

אין תקדים לכך שבג"ץ הורה על פיטוריו של שר בעקבות דוח של מבקר המדינה - כך אמרה היום (ד') המשנה לנשיא בית המשפט העליון, מרים נאור, במהלך דיון שהתקיים בבג"ץ בעתירות שונות הדורשות מראש הממשלה להעביר מכהונתם את שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ, בשל האחריות המיוחדת שנקבעה להם בדוח מבקר המדינה, העוסק בכשלי הטיפול באסון השריפה בכרמל.

לדברי נאור, ההתפתחות המתבקשת לטענתם של העותרים, כתוצאה מקביעת האחריות המיוחדת על-ידי המבקר, היא בהעברת השרים מכהונתם, ואולם אין לכך תקדים משפטי והנושא צריך להיות מסור ל"הכרעת הציבור" בבחירות הקרבות.

במהלך הדיון השמיעו השופטים נאור, עוזי פוגלמן ואורי שהם הערות, המעידות על כך שלשיטתם, לאור העובדה שהמבקר עצמו לא כלל המלצות אישיות לגבי המבוקרים בדוח הביקורת, ואף לא קבע להם "אחריות אישית" באשר לכשלים שהתגלו, בג"ץ אינו יכול לעשות את ה"צעד הנוסף" ולנקוט נגד השרים צעדים אישיים. "גבירתי לא מרחיקה לכת?", שאל השופט פוגלמן את נציגת התנועה לאיכות השלטון, "יש נקודת זמן שבה צריך להפסיק".

לדברי השופט שהם, "צריך להתייחס גם להתבטאויות אחרות של המבקר בהקשרים אחרים, שבהם הוא קבע מפורשות שיש אחריות אישית - מה שלא נעשה כאן". לדברי פוגלמן, "אנו לא חולקים על אחריות, אך השאלה אם זה תפקידו של בית המשפט. אתם מבקשים ללכת צעד אחד קדימה ולומר שבכל מקרה של כשל בביצוע תפקיד ולא כשל מוסרי או ערכי או פלילי, על בית המשפט להעביר שרים לא נכונים מתפקידם. על מה אנחנו אמורים לבסס את הצעד הזה? האם צעד כזה נעשה באיזה מקום בעולם?".

נאור הדגישה בדבריה את העובדה שהמבקר לא כלל בדוח המלצות אישיות. "כפי שרואים בדוח, המבקר בורר את מילותיו בקפידה, כל מילה מדודה ומחושבת, כשעוסקים בפרשנות הדוח צריך לתת למבקר את הקרדיט שכשהוא רוצה להגיד משהו הוא אומר. לטעמי השאלה היא האם מעבר למה שקבע המבקר, שלא המליץ על הצעדים המבוקשים בעתירה, האם כשהמבקר לא המליץ על כך בית המשפט צריך לעשות את זה". נאור התייחסה גם ללוח הזמנים הפוליטי, ולמסקנה שהדיון בעתירה יימשך בכל מקרה עד למועד הבחירות: "בהנחה שיש בחירות לפני פסק הדין, יש מניעה מלהצביע? זו בדיוק השאלה של הכרעת הציבור".