גייתנר: "ארה''ב חייבת לגבש אסטרטגיה פיסקאלית מיידית"

שר האוצר האמריקני בכנס השנתי של המכון הבינלאומי למוסדות פיננסים בטוקיו: "מצבה של הכלכלה אירופית השתפר לעומת שישה חודשים אחורה"

"נוצרה הזדמנות חסרת תקדים לגבש תוכנית פיסקאלית לטווח הבינוני המיועדת להוריד הגירעון והחוב ואני סבור ובטוח שנוכל לנצל את ההזדמנות הזו. אין מקום לדחות את ההחלטה הזו. דחייה איננה אחראית והיא לא תעזור. צריכים להגיע להסכמות עוד השנה. הבעיות שלנו הן די הפוכות לעומת רוב המדינות. הכלכלה שלנו יותר חזקה מרוב המדינות המפתחות". כך אמר שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, בכנס השנתי של המכון הבינלאומי למוסדות פיננסים שנערך בטוקיו.

לדבריו, "אנו חייבים להסכים על רפורמות בסדר גודל של 2%-3% של התמ''ג. אין מדובר בהיקף גדול מדי. זה די בהישג יד לעומת שאר הכלכלות - שם הרפורמות הן בהיקפים גדולים יותר".

גייתנר דחה את הביקורת לפיה ביצועי הכלכלה האמריקנית חלשים ומאכזבים והמדיניות לא הצליחה ליצור צמיחה ברת קיימא ואמר כי "האסטרטגיה האמריקנית של יציאה מהמיתון הצליחה", ורמז כי היא הייתה מוצלחת יותר לעומת בשאר המדינות. "אני מרגיש בר מזל במובן הזה", אמר גייתנר שמנה את הצעדים שננקטו. "הכלכלה האמריקנית צומחת בממוצע בשיעור של יותר מ-2%, למרות כל תהפוכות שראינו בשלוש השנים האחרונות. הביצועים של הכלכלה האמריקנית הם טובים מאוד והם עולים על הציפיות של כולנו", הוסיף.

גייתנר שיבח גם את הרפורמות שנעשו בתחום הפיננסי והביע השגות לגבי הרגולציה שהוטלה על שוק המשכנתאות אשר הגדיר אותה כמוגזמת במקצת: "הלכנו קצת לקצה השני. כדאי להגדיל את מרכיב הכלכלי לשוק הזה".

גייתנר הפגין אופטימיות זעירה לגבי אירופה ואמר כי "מצבה של הכלכלה אירופית השתפר לעומת שישה חודשים אחורה. היא נמצאת בנתיב הרבה יותר טוב, היא כבר התחילה להתקדם. יש לנו כעת את ה-ESM ואת ה-OMT, חומות האש, זה לא היה קיים לפני חצי שנה. זה בכל זאת ייקח שנים, אבל לפחות הכלים כבר קיימים. יש לנו התחייבות של גרמניה ושל הקאנצלרית לגבי אותם מנגנונים וזה דבר חשוב שלא היה קודם".

לגבי השווקים המתפתחים אמר כי "אנו רואים בשווקים המתפתחים שינוי במדיניות. הם תומכים יותר בצמיחה כדי למתן את אפקט ההאטה בכלכלה העולמית וזה מאוד מעודד. אני מתרשם משיחות איתם כי הסינים מבינים שכדאי לשנות את אסטרטגיית הצמיחה לצמיחה מוטת צריכה פרטית ופחות מוטת יצוא והשקעה. גם בהודו אנו רואים שינוי מאוד מהותי במדיניות הכלכלית שגם מאוד מעודד".