ביהמ"ש נגד אלי ישי: פליטים ומבקשי מקלט מסודן לא ייכלאו

לפני כשבוע עתרו לבית המשפט 6 מבקשי מקלט אזרחי סודן יחד עם ארגוני זכויות אדם בדרישה לאסור על שר הפנים, אלי ישי, לכלוא את הפליטים הסודנים

פליטים ומבקשי מקלט מסודן לא ייעצרו לפי שעה, עד להחלטה אחרת של בית המשפט - כך קבעה היום (ה') שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, נאוה בן-אור, בצו ארעי.

לפני כשבוע עתרו לבית המשפט 6 מבקשי מקלט אזרחי סודן, יחד עם ארגוני זכויות האדם - האגודה לזכויות האזרח, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים - הקליניקה לזכויות מהגרים, מוקד סיוע לעובדים זרים, א.ס.ף - ארגון סיוע לפליטים, המרכז לקידום פליטים אפריקאים וקו לעובד - בדרישה לאסור על שר הפנים, אלי ישי, לכלוא את הפליטים הסודנים.

בעתירה, שהוגשה בידי עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד יונתן ברמן מהקליניקה לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, צוין כי בסוף אוגוסט הודיע ישי כי בכוונתו להתחיל במעצר וכליאת אזרחי סודן החל מ-15 באוקטובר, וכי מטרת הכליאה היא "להמאיס עליהם את חייהם".

העותרים טענו כי "משמעות הדברים היא ציד אדם וכליאה המונית, בתנאים קיצוניים ולפרק זמן בלתי מוגבל, של אלפי מבקשי המקלט הסודנים שבישראל עם ילדיהם, ובהם גם ניצולי רצח העם בדרפור. משמעות נוספת של החלטת שר הפנים היא שלילת האשרות שניתנו למבקשי המקלט הסודנים, המאפשרות להם להתפרנס באופן מוגבל. כלומר, מי שלא ייכלאו צפויים להיקלע למשבר הומניטרי חמור".

עוד נטען בעתירה כי "המעצר האכזרי, שעליו החליט שר הפנים, הוא שרירותי, משום שאין כיום כל אפשרות משפטית ומעשית להשיב לרצם את אזרחי סודן, ובהם קורבנות רצח עם. לשר הפנים כלל לא נמסרה סמכות בחוק להורות על מעצר לפי החוק למניעת הסתננות".

לעתירה צורף מכתב חריף שנשלח לארגונים על-ידי נציבות האו"ם לפליטים, ובו מביעה הנציבות דאגה מהחלטה בדבר המעצרים. הנציבות עמדה על כך שמספר ניכר של מבקשי מקלט סודנים מגיעים מאזורים שבהם מתרחשת הפרה ידועה ומתמשכת של זכויות אדם. (עת"מ 1726/10/12)