ארה"ב מאשרת: התקיימו מגעים להסכם בין ישראל לסוריה

המגעים היו חלק מהמנדט של ג'ורג' מיטצ'ל ■ "אנו מקווים שיפציע יום חדש בסוריה ותיווצר הזדמנות נוספת לשלום בינה לבין שכנותיה", אמרה דוברת של הסטייט דיפרטמנט

דוברת משרד החוץ האמריקני, ויקטוריה נולנד, אישרה אמש (ליל שבת), כי התקיימו מגעים בין ישראל לסוריה לקראת שלום מקיף. "ידיעות אחרונות" דיווח אתמול על מגעים עקיפים חשאיים בין ממשלת ישראל למשטר בשאר אסד בין דצמבר 2010 למארס 2011. לפי הידיעה, התנהלו המגעים באמצעות דיפלומט בסטייט דיפרטמנט, פרד הוף, שהעביר מסרים בין שני הצדדים.

בתשובה על שאלה בתדרוך לכתבים אמרה הדוברת: "כפי שידוע לכם, מטרתנו היתה מאד ומתמיד להשיג שלום מקיף בין ישראל לבין כל שכנותיה. לפני פרוץ התקריות האלימות בסוריה, נעשו מאמצים לתמוך במגעים בין ישראל לבין פקידי ממשלה בסוריה. זה היה חלק מהמנדט של ג'ורג' מיטצ'ל (שהיה אז נציג ממשל אובמה לקידום שלום בין ישראל לפלסטינים). כמובן, במצב הנוכחי בסוריה, זה לא משהו שאנו יכולים להמשיך לעבוד עליו".

לדברי "ידיעות אחרונות", שנשען על מסמכים אמריקניים, הסכים נתניהו, ועמו שר הביטחון, אהוד ברק, לסגת מכל רמת הגולן עד לגבולות 1967 תמורת הסכמה סורית לשלום מלא עם ישראל, אולם ישראל החליטה לנטוש את המגעים לאחר שהחלה ההתקוממות נגד משטר אסד.

דוברת הסטייט דיפרטמנט סרבה להרחיב את הדיבור על המגעים בין ישראל לסוריה והסתפקה בציון העובדה, שהיזמה הזו היתה חלק ממוקדי הפעילות של מיטצ'ל באזור. אחד הכתבים שאל האם טורקיה היתה מעורבת במגעים העקיפים בין ירושלים לדמשק, והעיר שמעורבות כזו שוב אינה אפשרית עתה בגלל הידרדרות היחסים בין טורקיה לבין ישראל וסוריה. הדוברת השיבה, שהתנאים ששוררים עתה בסוריה אינם מתאימים למאמץ רציני. "אך אנו כולנו מקווים שיום חדש יפציע בסוריה ותיווצר הזדמנות נוספת לשלום בינה לבין כל שכנותיה".