המורדים בסוריה: "אסד תוקף אזרחים בפצצות מצרר"

ארגוני זכויות אדם, עדי ראיה סורים והמורדים טוענים ביממה החולפת כי חיל האוויר הסורי פונה כעת לעשות שימוש בפצצות מצרר - נשק בעל נזק היקפי עצום, שמושלכות מכלי טייס של הצבא הסורי על אוכלוסיה אזרחית

הכוחות הנאמנים לאסד עשו שימוש בפצצות מצרר מתוצרת רוסיה בתקיפת שכונות מגורים בסוריה בשבוע האחרון, במהלך מלחמתם במורדים - כך טוענים בארגון זכויות האדם Human Rights Watch. כלי תקשורת המזוהים עם המורדים הפיצו ביממה החולפת סרטוני וידאו המספקים "הוכחה" לדיווחים, לכאורה.

הפצצות הקטלניות, על פי הדיווחים, הופלו ממטוסים ומסוקים, כשרבות מהתקיפות בוצעו בסמוך לכבישים ראשים בערים לטקייה ובסמוך לעיר מעראת בצפון-מערב המדינה. המורדים השיגו שליטה בעיר בשבוע שעבר, ובכך קטעו את הנתיב מהבירה דמשק לחלב - העיר הגדולה בסוריה. מאז, מנסים כוחותיו של אסד לכבוש מחדש את העיר.

ארגוני זכויות האדם דיווחו כבר בעבר שכוחות אסד משתמשים בפצצות מצרר, שעל פי אמנות בין לאומיות אסורות לשימוש, במיוחד נגד אוכלוסיה אזרחית. "סוריה מתעלמת מהאוכלוסיה האזרחית", אמר היום סטיב גוס, מראשי ועד הארגונים למען זכויות האדם בסוריה. "אנחנו רואים לכך עדויות בכל מקום, בפעולות שנעשות מהאוויר. חלק מההפגזות הן של פצצות מצרר קטלניות למרכז אזורים אזרחיים".

על פי הדיווחים, פצצות המצרר הן מתוצרת רוסיה. עדי הראיה טוענים שהפצצות מושלכות ממסוקי קרב, ולעיתים אף פוגעות בבתי ספר. "הפצצות שראינו לא מתפוצצות על האדמה, הן מתפוצצות גבוהה יותר", אמר גוס.

פצצות המצרר מתפוצצות באוויר ויוצרות נזק היקפי גדול - בגודל של מגרש כדורגל לערך. מאז 2010 רוב מדינות העולם התנערו משימוש בפצצות וחתמו על אמנה בינלאומית שאוסרת את השימוש בהן, אבל סוריה לא חתמה על האמנה הזו.