המחוזי: יורש זכאי לקבל פרטים על מוטבי קופת הגמל של המוריש

השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן קבעה, בפסק דין ראשוני ועקרוני, כי זכות הקניין של יורש חי גוברת על הזכות לפרטיות וצנעת הפרט של המוריש המת‏

‎‎זכות הקניין של יורש חי גוברת על הזכות לפרטיות וצנעת הפרט של המוריש המת, ולכן זכאי היורש לקבל פרטים על המוטבים של המנוח בקופות הגמל שלו - כך קבעה היום (ב') שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, בפסק דין ראשוני ועקרוני.

‏פסק הדין ניתן בעתירה שהגיש שלמה שוורצמן לבית המשפט, כדי שיורה לחברת פסגות קופות גמל ופנסיה לגלות לו את שמם של מוטבי המשנה בקופת הגמל "פסגות גדיש", שפסגות ניהלה עבור אביו המנוח. כן עתר שוורצמן לקבלת עותק מינוי המוטבים, שבמסגרתו נקבעו מוטבים אלה.

פסגות טענה כי היא מנועה מלחשוף את הפרטים המבוקשים ללא צו שיפוטי, לאור צנעת הפרט של המנוח ובשל חובת החיסיון החלה עליה.

‏השופטת קבעה כי "זכות הפרטיות של האב המנוח הינה זכות פחותה בעוצמתה מכפי שהייתה לו בחייו". לפיכך היא פסקה כי באיזון שבין זכות היסוד הקניינית של הבן היורש, למול זכות היסוד לפרטיות של המוריש המת, צריכה לצאת זכותו של היורש על העליונה.

‏‎‎הבטחת זכויות

‏‎‎אביו של שוורצמן נפטר באוקטובר 2010 והותיר אחריו צוואה, בה קבע כי יורשיו הם שוורצמן ו-3 בניו. בעקבות פטירתו העבירה פסגות לידי שוורצמן כ-135 אלף שקל, שהם כמחצית מכספי קופת הגמל "פסגות גדיש", שהחזיק אביו בפסגות. משביקש שוורצמן לברר למי מיועדת המחצית השנייה של הכספים, נמסר לו כי הם מועברים למוטבי משנה שקבע אביו, וכי שוורצמן עצמו אינו נכלל במוטבי המשנה.

‏תשובתה של פסגות לא הניחה את דעתו של שוורצמן, כיוון שהוא וילדיו הם קרובי המשפחה היחידים של אביו המנוח, ועל פניו לא היה אף אדם אחר שאותו יכול היה האב לקבוע כמוטב משנה. לפיכך פנה שוורצמן לפסגות וביקש לקבל את הפרטים על מוטבי המשנה.

‏השופטת ציינה כי קבלת המידע המבוקש תאפשר לשוורצמן לוודא כי אכן מדובר במוטבים "לגיטימיים" של אביו, וכי קביעת שם המוטב לא נעשתה תחת השפעה בלתי הוגנת או בנסיבות אחרות, שיש בהן כדי לשלול את היות ההוראה פרי רצונו החופשי של האב.

"ללא קבלת המידע המבוקש, ייסתם הגולל על כל ניסיון מצדו של שוורצמן להבטיח את מלוא זכויותיו ברכושו של אביו המנוח", כתבה אגמון-גונן.

‏באחרית פסק הדין קבעה השופטת כי מאחר שמדובר בסוגיה עקרונית ובעלת חשיבות שיש להסדירה, יומצא עותק מההחלטה לממונה על שוק ההון במשרד האוצר.

שוורצמן יוצג בידי עו"ד טל אליהו. פסגות קופות גמל ופנסיה יוצגה בידי עו"ד דיוויד פוקס. ‏‎‎‏