גאלופ: יתרון לרומני במדינות המפתח, לפני העימות השני

אך הסקר מנוגד לממצאי סקרים אחרים, ברמה הארצית וברמת המדינות, שמצביעים על יתרון קטן לאובמה ■ שחיקה בתמיכת הנשים בנשיא המכהן

הלילה (ג') יערך העימות הטלוויזיוני השני בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לבין הפוליטיקאי הרפובליקני מיט רומני, ששואף להחליפו בבית הלבן, על רקע הערכות שההתנצחות הזו תהיה, כנראה, ההזדמנות האחרונה של אובמה לשקם את דימויו ולהציל את נשיאותו, לאחר העימות הקודם, ב-3 באוקטובר, שבו הוא הצטייר כמתמודד אדיש, שלא רצה, או לא היה יכול, להשיב מלחמה שערה. ובכל זאת, אובמה רחוק מתבוסה. רומני מחק את היתרון שממנו נהנה הנשיא לפני העימות, אבל הוא לא הצליח לגבש יתרון משמעותי. המירוץ לנשיאות מוסיף להיות צמוד.

הסקרים שפורסמו אתמול (ב') מוסיפים להצביע על שסע עמוק בציבור הבוחרים האמריקני: שני גושים שווי ממדים, פחות יותר - דמוקרטים ורפובליקנים, שמרנים וליברלים, אוהבי אובמה / רומני ושוטמיהם, בהתאמה. מהסקרים עולה שרוב המצביעים הפוטנציאליים כבר מחופרים עמוק בעמדותיהם. רק כ-12% אומרים שאולי ישנו את דעותיהם בקלפי.אף מועמד לא מצליח, בשלב זה, להסתמן כמוביל.

אך סקר אחד מצביע על חריגה אפשרית מהדפוס הזה: סקר של גאלופ / יו.אס.איי. טודיי ב-12 מדינות מתנדנדות, ששלוש, ארבע מהן יכריעו את הבחירות, מצביע, בפעם הראשונה, על יתרון של רומני בהן: 50% לעומת 46% לאובמה בקרב מצביעים שהכריזו ש"קרוב לוודאי שיצביעו". בקרב מצביעים רשומים, שהסבירות לבואם לקלפי קטנה יותר, יש לאובמה יתרון של 49% לעומת 47% לרומני. (הממצאים מחושבים על פי ממוצע התוצאות שנרשמו בכל מדינה).

יתר על כן, הסקר מראה על שחיקה משמעותית בתמיכת נשים באובמה. בסקרים ארציים שנערכו לפני העימות הראשון, נהנה הנשיא מיתרון שנע בין 10% ל-18% בקרב נשים (תלוי בסקרים). לפי הסקר החדש של גאלופ, נהנים אובמה ורומני משיעור תמיכה זהה של מצביעות במדינות המתנדנדות: 48%. בקרב גברים, נהנה רומני מיתרון של 12%: 54% לעומת 42%.

הסקר של גאלופ / יו.אס.איי. טודיי נערך בין 5 באוקטובר, יומיים לאחר העימות הראשון, ל-10 בחודש. הוא נערך באוהאיו, וויסקונסין, וירג'יניה, פלורידה, קולורדו, מישיגן, נוואדה, ניו-המפשיר, ניו-מקסיקו, קרוליינה הצפונית ופנסילווניה.

אך אנליסטים רבים מציינים שהסקר נראה חריג ותוצאותיו אינן עולות בקנה מידה אחד עפ תוצאות סקרים אחרים. סקר נפרד של גאלופ, במדגם כלל-ארצי, מצא שאובמה מוביל עם יתרון של 8%: 52% לעומת 44%.

סקר של אי.בי.סי - וושינגטון פוסט, במדגם כלל-ארצי, שאף הוא פורסם אתמול, מצא פער של 3% לטובת אובמה: 49% לעומת 46%, בדיוק כמו ממצאי הסקר הקודם של אותם סוקרים, שנערך לפני העימות הראשון.

סקרים שנערכו במדגמים בתוך מדינות מתנדנדות ספציפיות מראים על יתרון מודגש לאובמה בשלוש מדינות שבהן יוכרע גורל המירוץ: באוהאיו, וויסקונסין ונוואדה (אם כי היתרון קטן יותר מזה שממנו הוא נהנה לפני העימות הראשון). בפלורידה, לעומת זאת, יש יתרון משמעותי לרומני.

"538", בלוג ניתוחי הסקרים של "ניו יורק טיימס", מעריך, שסיכויי אובמה לזכות בבחירות הם 66% (בהשוואה ל-63.4% ביום א'), וסיכויי רומני - 34%. לו הבחירות היו נערכות עתה, היה אובמה זוכה ב-289.2 מקולות חבר האלקטורים, ורומני ב-248.8. כדי לזכות בנשיאות, צריך מועמד לזכות לפחות ב-270 אלקטורים.