איזה אריה דרעי חזר אלינו?

מה האידיאולוגיה העדכנית של האיש ש-13 נעדר מהפוליטיקה

אריה דרעי
 אריה דרעי

הדיון על שובו של אריה דרעי לפוליטיקה היה כמעט כולו אישי (מי מתאים יותר?) או כוחני (מי יספק יותר סחורה לרב יוסף). התוצאה היא שאין לנו כמעט מושג מה באמת חושב דרעי שחזר, מה האידיאולוגיה העדכנית שלו, מה הוא רוצה להשיג ובקיצור: איזה דרעי חזר?

המיתוס סביב דרעי מדהים בייחוד אם זוכרים שכבר 19 שנה הוא אינו משמש כשר והוא כיהן כשר רק חמש שנים. דרעי מונה לשר הפנים ב-1988 ובג"ץ אילץ אותו להתפטר ב-1993, לאחר הגשת כתב האישום נגדו. מאז שהרב עובדיה יוסף הדיח אותו מראשות ש"ס ב-1999, כבר 13 שנים הוא אינו חלק מהמערכת הפוליטית הישראלית. אפשר אולי להשוות את מעמדו לזה של גולה ששב הביתה לאחר היעדרות ארוכה. ולכן הוא תעלומה.

דרעי הישן למשל הוא האיש שאחראי יותר מכל אדם אחר למהפכת ההתחרדות של הציבור המזרחי-המסורתי. ביו היתר הוא אחראי לכך שהוביל את תלמידי רשת מעיין החינוך התורני למסלול של ישיבות קטנות (ישיבות לגילאי תיכון) ללא לימודי ליבה.

השבוע פורסם שבמסגרת ההסדר המתגבש יהיה דרעי אחראי למערכת החינוך של ש"ס. האם דרעי למד והפנים בינתיים איזה נזק גרם החינוך ללא ליבה לכלכלת המדינה ולתלמידים עצמם, שמתקשים לצאת לעבודה? האם הוא יוביל מסלולים אחרים, שכוללים לימודים כלליים? לא ברור.

דרעי מצהיר שוב ושוב שאחת ממטרותיו היא להשכין אחדות בעם. האם הוא באמת מבין שאחדות משכינים עם מי שלא מסכימים איתו? למשל עם 90 וכמה אחוז מהציבור הלא חרדי שרוצים שירות חובה בצבא? דרעי הישן נחשב בעיני רבים לסמל של נכונות לעבור על החוק ולנהל מלחמה בשלטון החוק. האם דרעי החדש יהיה זהיר יותר? וכמה זמן תחזיק הזהירות הזאת מעמד? והאם יש בכלל דרעי חדש?

מעשייה ידועה בש"ס עם ותק של יותר מ-20 שנה מספרת על עיתונאים ששאלו את אחד מבכירי ש"ס האם מועצת החכמים התכנסה. הבכיר נכנס לחדרו של דרעי, יצא ואמר להם: "מועצת החכמים ישנה". כי זו האמת: בימים של דרעי לא היה לש"ס מנהיג אחד אלא שניים, יוסף ודרעי. ובעניינים רבים דרעי קבע ולא יוסף. אלי ישי לעומת זאת דיווח לרב יוסף ושאל לדעתו בכל עניין. הרב יוסף אהב בהרבה את הגישה של ישי. זו הסיבה שדרעי הודח ב-1999. בעניין הזה לפחות נראה שדרעי הפיק לקחים. אתמול הוא ביקש מהרב יוסף אפשרות להתייעץ איתו מדי יום.

ועם זאת, בכל פעם שבש"ס יגידו בעתיד שהם שומעים רק לדעת מרן, כדאי יהיה להזכיר להם, שדרעי איים לרוץ בבחירות נגד הרב יוסף והרב נכנע לו. דרעי מאמין שצרותיו הגיעו משום שיצא נגד המנהיג המנוח של דגל התורה, הרב אלעזר מנחם שך. האם היה יוצא נגד הרב יוסף ומסתכן בהשלכות המיסטיות? לעולם כבר לא נדע.

האנשים החזקים של ש"ס, הזוג שמטפל ברב יוסף, בנו משה ואשתו יהודית, מצמצו ראשונים והחזירו את דרעי על חשבון מקורבם ישי. סביר להניח שלא רק הבחירות הקרובות הניעו אותם. הרב יוסף כבר בן 92. עד עכשיו היה נראה שהפיצול של ש"ס לרסיסים לאחר פטירתו של הרב (ואובדן חלק גדול מהכוח של משפחת יוסף), כמעט בלי נמנע. כשהחזירו את דרעי לש"ס, יכול להיות שמנעו את ההתרסקות הזו.

הכותב הוא סמנכ"ל מחקר והסברה של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, היה כתב לענייני חרדים ב"הארץ"

shaharilan@gmail.com