סקר גאלופ מעניק לרומני יתרון של 7% - הגדול ביותר עד כה

הסקר מנוגד לסקרים האחרים מאתמול ואנליסטים מטילים ספק במהימנותו ■ אובמה מגן על ביצועי ממשלו בסוגיית ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי

סקר מעקב ארצי של גאלופ, שפורסם אתמול (ה'), מעניק למיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, יתרון של 7% על פני ברק אובמה, המתמודד הדמוקרטי: 52% לעומת 45%. הסקר חולל מועקה אצל פעילים דמוקרטיים. הפרשן הליברלי בוב בקל אמר אמש בפוקס ניוז: "אם הסקר נכון, זה סוף הקמפיין של אובמה".

הסקר נשען על ממוצע סקרים יומיים שנערכו בין 10 ל-17 באוקטובר במדגם מצרפי של 2700 נשאלים. סטיית המדגם שלו היא 2%.

אך תוצאות הסקר חורגות משמעותית מאלה של סקרים אחרים שפורסמו אתמול ובעשרת הימים שחלפו. לפי האתרRealClearPolitics , שמנתח תוצאות סקרי בחירות, ממוצע הסקרים שנערכו בין 7 באוקטובר ל-17 באוקטובר מעניק לרומני יתרון של אחוז אחד בלבד: 47.7% לרומני, 46.7% לאובמה.

בין הסקרים שנכללו בממוצע: סקר IDB/TIPP (12-17 באוקטובר): תיקו (46% לכל מועמד); סקר מעקב של ראסמוסן (15-17 באוקטובר): 49% לרומני, 47% לאובמה; סקר ABC/ "וושינגטון פוסט" (10-13 באוקטובר): 49% לאובמה, 46% לרומני; סקר אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון / "פוליטיקו" (7-11 באוקטובר): 49% לאובמה, 48% לרומני.

"538", בלוג ניתוחי הסקרים של "ניו יורק טיימס", אחד מאתרי הבחירות המצוטטים ביותר במדיה בארה"ב, הציב אמש סימן שאלה גדול ליד הסקר של גאלופ: "תוצאות הסקר סוטות במידה רבה מהתוצאות של סקרי חברות אחרות, ולסקרי גאלופ יש היסטוריה של תחזיות שגויות מאוד במקרים של חריגות כאלה", כתב נייט סילוור, מחבר הבלוג ושלעבר שחקן פוקר מקצועי.

הבלוג מעריך, שסיכויי אובמה לזכות בבחירות הם 65.7%, וסיכויי רומני 34.3%. החישוב מבוסס לא רק על ממוצעי סקרים ארציים אלא גם על סקרים ברמת המדינות והוא מביא בחשבון את מספר האלקטורים שחזוי לצבור כל מועמד. תחזית הבלוג נכון ל-17 באוקטובר: לאובמה מובטחים 287.2 אלקטורים, ולרומני 250.8. 270 אלקטורים הוא המספר המינימלי שנדרש לזכות בנשיאות.

במילים אחרות: לא חשוב כל כך אם מועמד יזכה ברוב קולות הבוחרים ברחבי ארה"ב. מה שיכריע הוא תוצאות ההצבעה בכמה מדינות מתנדנדות. ברוב המכריע של המדינות, אם מועמד זוכה בקול אחד יותר ממחצית הקולות במדינה, הוא יקבל את כל האלקטורים של אותה מדינה. האלקטורים שיגרוף מועמד במדינות המתנדנדות יצטרפו לאלקטורים ה"בטוחים", כלומר האלקטורים ממדינות שתמיכתן במועמד אינה מוטלת בספק. למשל: במקרה של אובמה, אין ספק שהוא יזכה במדינות ניו-יורק, קליפורניה, אילינוי, ניו-ג'רזי ועוד מדינות עתירות אלקטורים. כדי להגיע ל-270 אלקטורים, הוא זקוק לעוד כמה עשרות קולות מהמדינות המתנדנדות.

וכך, סקר חדש של NBC / "וול סטריט ג'רנל" מעניק יתרון משמעותי לאובמה בשתי מדינות מתנדנדות במערב התיכון: וויסקונסין ואייווה. באייווה יש לאובמה יתרון של 8%: 51% לעומת 43%. בוויסקונסין נהנה אובמה מיתרון של 6%: 51% לעומת 45%. בשתי המדינות ניתן להצביע לפני יום הבחירות הרשמי, ב-6 בינואר, בדואר או באינטרנט. באייווה, בקרב אלה שכבר הצביעו, 67% בחרו באובמה, ו-32% ברומני. בקרב המצביעים המוקדמים בוויסקונסין, 64% בחרו באובמה, 35% ברומני. יתר על כן, 57% מהנשים הצביעו בעד המועמד הדמוקרטי ורק 37% בעד רומני. לפי הסקרים הארציים האחרונים היה נראה שרומני הצליח לסגור את פער קולות הנשים מול אובמה. עתה הפער נפתח מחדש.

ואולי את המידע המשמעותי ביותר אפשר למצוא בנתונים של אינטרייד, בורסת ההימורים: סיכויי אובמה לזכות בבחירות הם 62.8% וסיכויי רומני, 37.5% (נכון לפנות בוקר יום ו', שעון ישראל).

ובינתיים, בראיון ב"דילי שו" של ג'ון סטוארט, אמש, הגן אובמה על ביצועי ממשלו בעקבות ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי, לוב, שבה נהרגו ארבעה אמריקנים, לרבות השגריר בלוב. הפרשה נהפכה לנושא חשוב במערכת הבחירות. רומני מאשים את הממשל שהוא אינו מציג לפני הבוחרים את כל העובדות. תחילה טענו דוברי הממשל שההתקפה צמחה מהפגנה ספונטנית, ורק אחר-כך שינו את עמדתם והודו שכנראה זו היתה התקפת טרור.

"כאשר ארבעה אמריקנים נהרגים, זו אינה התפתחות אופטימלית", אמר אובמה. "אנחנו נתקן את המעוות. ממשלה היא ארגון גדול ובכל זמן נתון משהו נדפק... בכל תקופת ממשלי, הדבר היחיד שהיה ברור לחלוטין הוא שביטחונה של אמריקה נמצא תמיד בראש סולם העדיפויות שלי".