בדיקת "גלובס": איזה שירות מייל עדיף - ג'ימייל או הוטמייל?

הוטמייל עברה מתיחת פנים ושינתה את שמה לאאוטלוק.קום. ■ הקרב צמוד, אך בשורה התחתונה, אנחנו עדיין חושבים שלמכורי מייל לא כדאי לעבור לאאוטלוק.קום, אף שלגוגל יש בהחלט סיבה לדאגה

ישראלים רבים נטשו עם השנים את הוטמייל ופתחו חשבון ג'ימייל, אך בחו"ל ההוטמייל של מיקרוסופט עדיין משגשג - וכעת גם זוכה לשדרוג משמעותי שהופך אותו למתחרה הרבה יותר רלבנטי.

השירות, שהצליח להחזיק מספר מנויים רב (360 מיליון נכון ליולי 2011), נחשב למיושן ומסורבל לעומת המתחרה ג'ימייל של גוגל, שהגיע לפני מספר חודשים ל-425 מיליון משתמשים.

במסגרת המהלך שונה גם שמו של השירות - לא עוד "הוטמייל", אלא "אאוטלוק.קום" - שם המזוהה עם תוכנת המייל המשרדית של מיקרוסופט, אאוטלוק. השדרוג הוא חלק ממהלך רחב יותר של מיקרוסופט, שיגיע לשיאו בסוף השבוע הקרוב, ב-26 לאוקטובר, עם השקת מערכת ההפעלה חלונות 8. מיקרוסופט עסוקה זמן רב בשדרוג ארסנל המוצרים שלה למשתמש הפרטי, ובקרוב תשיק לתחום הסלולר את מערכת ההפעלה לסמארטפונים - ווינדוס פון 8. בהמשך תשיק את אופיס 2013 למחשבים ניידים, נייחים וטאבלטים.

"גלובס" בדק איזה שירות מייל עדיף - ג'ימייל הוותיק או אאוטלוק.קום החדש? הקרב צמוד, אך בשורה התחתונה, אנחנו עדיין חושבים שלמכורי מייל לא כדאי לעבור לאאוטלוק.קום, אף שלגוגל יש בהחלט סיבה לדאגה. ההוטמייל עבר שינויים קיצוניים, והתוצאות מוצלחות: העיצוב רענן ונעים יותר בעין מזה של גוגל, החיבור עם פייסבוק נותן ערך מוסף טוב ויש גם נפח אחסון ללא הגבלה. מצד שני, באאוטלוק יש עדיין תקלות מרגיזות, היומן לא שודרג וגוגל עדיין מציעה יכולות פרודקטיביות יותר טובות לשימוש. שתיהן מציעות ממשק עברי מלא.

עיצוב:

מיקרוסופט: החברה השקיעה הרבה בעיצוב של אאוטלוק.קום, שנחשב לאחת מנקודת החוזק במוצר הזה. הוא מגיע במראה נקי, מאוורר, שלא נותן תחושה של עומס. מדובר בעיצוב בהשראת ממשק המטרו שנמצא בחלונות 8 ובווינדוס פון, מה שמאפשר למשתמשים להרגיש שהם כל הזמן נמצאים בסביבה עם אותה מראה עיצובי. מיקרוסופט מאפשרת תצוגה של המייל עצמו על חלק גדול מהעמוד, בנוסף לשאר כותרות המיילים. כדי למנוע פגיעה בפרטיות, הגדרת ברירת המחדל היא שתטוכן המייל הראשון יוצג רק כשלוחצים עליו.

ג'ימייל: העיצוב פחות אוורירי ולא ניתן לראות את תוכן המייל בעמוד הבית (מלבד כותרת וחלק מהשורה הראשונה).

גוגל מציעה את שירות "המייל החשוב" (Priority Mail), שמציע חלוקה נוחה יותר בעין של מיילים. הדואר החשוב שאליו המשתמש צריך להקדיש תשומת לב, מוצג בחלק העליון של העמוד, מתחתיו מיילים המסומנים בכוכב (לקריאה נוספת מאוחר יותר) ובסוף מיילים נוספים. את המיילים החשובים גוגל מגדירה על-פי פילטר, המזהה לאיזה מיילים המשתמש בדרך כלל עונה או קורא, כך שהוא לא יבזבז את הזמן על מכתבים שהוא בדרך כלל מתעלם מהם. מדובר בשיטה נוחה שחוסכת זמן. למיקרוסופט אין יכולת דומה וזה חסר.

חברתי:

מיקרוסופט: אפשר לנהל שיחות דרך תוכנת המסרים המיידים הוותיקה ווינדוס לייב מסנג'ר, ובקרוב תשולב התוכנה של סקייפ, שתציע שיחות וידיאו, קוליות וטקסט. בינתיים יש חיבור עם פייסבוק וטוויטר להצגה של פוסטים אחרונים לצד מייל שהגיע מאותו נמען וגם שליחת הודעות לאנשים בפייסבוק.

ג'ימייל: המייל הוא כבר לא אמצעי התקשורת היחיד. שירותי מסרים מיידים, שיחות וידיאו ורשתות חברתיות חשובות גם כן. גוגל מציעה חיבור פנימי בג'ימייל עם הרשת החברתית הכושלת שלה גוגל פלוס. ניתן לראות עדכונים על פוסטים בגוגל פלוס ישירות מהמייל ולגשת דרך לשונית ישר לאתר. מלבד זה, ג'ימייל גם כוללת את שירות גוגל טוק בעמוד הבית של המייל, עם חיווי של אנשים הנמצאים לשיחה טקסטואלית, וידיאו או מסרים מיידים.

בעיות:

אאוטלוק.קום: המערכת לפעמים מקשרת שרשורי מיילים בין אנשים שאין קשר ביניהם. באג אחר הוא שאי אפשר לענות למייל בכתובת המכילה את שמו הפרטי של אדם אם הוא אינו מופיע בספר הכתובות, אלא אם כן המשתמש הכניס באופן ידני את כתובת המייל. הופתענו לגלות שאאוטלוק.קום עבד טוב יותר על דפדפן כרום של גוגל מאשר על אקספלורר 9 של מיקרוסופט.

נפח אחסון:

אאוטלוק.קום: בלתי מוגבל.

גוגל: מעל 10 ג'יגה חינם, נפח נוסף בתשלום, למשל, 20 ג'יגה נוספים ב-20 שקל לשנה.

יומן:

אאוטלוק.קום: היומן, שנקרא "לוח שנה", עדיין לא שודרג,והמראה העמוס שלו עלול להרתיע.

גוגל: אפשר לשלב מספר יומנים יחדיו ולשתף חלק מהם עם חברים. למשל, יומן לקראת נסיעה לפגישות עסקיות בחו"ל. היומן של גוגל עובד בצורה מוצלחת מאוד ואין לו בעיה לקבל זימונים מתוכנת המייל הארגוני של אאוטלוק ולשלוח אליה זימונים.

שירותים חברתיים: ווינדוס לייב מסנג'ר; פייסבוק; טוויטר; סקייפ

נפח אחסון בחינם: ללא הגבלה

היכולות הבולטות: עיצוב אוורירי ורענן

שירותים חברתיים: גוגל פלוס; גוגל טוק

נפח אחסון בחינם: 10 ג'יגה

היכולות הבולטות: שירות המייל החשוב