ועדת הכספים: נחייב את ההוזלה בעמלת ההפצה בקרנות

רשות ני"ע ומנהלי קרנות הנאמנות קיוו לאכוף ההפחתה בדמי הניהול ע"י הסכמה ביניהם ■ הערכה: ההוזלה תקטין הכנסות הבנקים ב-100 מיליון שקל

יוזמת רשות ני"ע להפחתת עמלות ההפצה בקרנות נאמנות עשתה היום צעד קדימה. בדיון שהתקיים היום בוועדת הכספים, הוחלט כי התקנות להפחתת עמלות ההפצה יוגשו לוועדה בשנית בשבוע הבא.

לפי התקנות שהוגשו היום לוועדה, עמלות ההפצה שמשלמים כיום מנהלי הקרנות לבנקים, יופחתו ב-20% - מה שיביא לפגיעה של כ-100 מיליון שקל בהכנסות השנתיות של הבנקים (המתנגדים ליוזמה). כעת דורשת ועדת הכספים, כי בד בבד יוגשו לה תקנות חדשות, שבהן יחויבו מנהלי הקרנות להוריד את דמי הניהול שהם גובים כיום מהציבור, בגובה ההפחתה בעמלת ההפצה, וזאת למשך חצי שנה.

בעוד שהרשות ומנהלי הקרנות עצמם קיוו לאכוף את ההפחתה בדמי הניהול, על ידי הסכמה וולונטרית ביניהם, חברי ועדת הכספים הביעו חשש כי הסכמה זו לא תיאכף. לכן דרשו חברי הוועדה כי ההסכמה תעוגן בתקנות.

סמכות לפקח

בנוסף הוחלט כי הרשות תגיש הצעה לתיקון חקיקה של חוק השקעות משותפות בנאמנות למליאת הכנסת. בתיקון תקבל הרשות סמכות לפקח על דמי הניהול שגובים מנהלי הקרנות, והיא תעשה בסמכות זו שימוש רק במקרה בו מנהלי הקרנות יעלו חזרה את דמי הניהול לאחר חצי שנה או במקרים אחרים שיידרשו.

לרשות אין עניין או כוונה לעשות בסמכות זו שימוש מעבר להתאמת דמי הניהול לשיעורי עמלות ההפצה החדשים. עם זאת, לא מן הנמנע שעצם קיומה של הסמכות החדשה יהווה גורם מרסן להעלאה עתידית בדמי הניהול.

במידה והתקנות יאושרו בשבוע הבא, תהייה זו למעשה הפעם הראשונה שבה מקבלת הרשות סמכות מרחיקת לכת שכזו, שמהותה התערבות בדמי הניהול בענף הקרנות, בדומה לרגולטורים המקבילים לה - המפקח על שוק ההון באוצר שקבע תקרת דמי ניהול בקופות הגמל והמפקח על הבנקים שקבע תקרה לחלק מעמלות הבנקים.

מטרת הפחתת עמלות ההפצה, כך על פי הרשות, היא הוזלת העלויות למשקיעים בקרנות. ברשות סבורים כי עמלות ההפצה הגבוהות מהן נהנים הבנקים, המוערכות ב-500 מיליון שקל בשנה, מונעות מהיצרנים להוריד את דמי הניהול שהם גובים מהציבור.

הפגיעה בהכנסות הבנקים, הביאה כצפוי להתנגדותם למהלך, בטענה כי מנהלי הקרנות יפצו על ההפחתה בדמי הניהול בדרכים אחרות כמו למשל, העלאת דמי הניהול לאחר חצי שנה או הנפקת קרנות חדשות עם דמי ניהול גבוהים יותר. נושא זה צפוי להיפתר לאור סמכות הפיקוח החדשה שתוקנה לרשות כאמור, אך לפי גורם בנקאי בכיר, בכוונת איגוד הבנקים לדרוש כי הרשות תחייב את מנהלי הקרנות להפחית את דמי הניהול למשך חמש שנים ולא חצי שנה.

ההפחתה בעמלות
 ההפחתה בעמלות