עו"ד דוד מנע: "קצב יקבל חנינה - אבל לא מהנשיא הנוכחי"

מנע בתוכנית המשפט של גלובס TV: "דרעי יכול לחזור לפוליטיקה, ואולמרט לא. דרעי ריצה עונש ולמד לקח; נגד אולמרט, לעומת זאת, עדיין מתנהל משפט"

עו"ד דוד מנע, חבר כנסת לשעבר, התארח בתוכנית המשפט של גלובס TV ודיבר על חזרתם הצפויה לפוליטיקה של אריה דרעי ואהוד אולמרט, על סיכויי החנינה של משה קצב ועל השחיתות השלטונית.

- הקדמת הבחירות החזירה אל הזירה הפוליטית שני אישי ציבור לשעבר שהורשעו בפלילים - אריה דרעי, שחזר לש"ס, ואולמרט, שעוד לא ברור לאיזו מפלגה יחבור. מה דעתך על חזרתם לחיים הפוליטיים?

דוד: "בניגוד למה שכולם כותבים לגבי האנטי של חזרת אישים שהורשעו בפלילים לפוליטיקה, אני רוצה להפריד בין דרעי לאולמרט. אני חושב שדרעי עשה עבירה, האשימו והרשיעו אותו, והוא ריצה את עונשו. הוטל עליו עונש כבד, הוא ריצה אותו במלואו וחזר חזרה אחרי פסק-זמן ממושך לחיים הפוליטיים. אני חושב שאדם מהסוג הזה לא צריך לשפוט אותו כל החיים. הוא למד את הלקח. הוא הורשע, ישב שנים בכלא, לקח פסק-זמן מאז השחרור שלו ועד היום. שהעם ישפוט את זה, שהבוחרים יחליטו".

- ואולמרט?

"זה משהו אחר לדעתי, משום שהמשפט נגדו עדיין קיים ועומד. גם משפט הולילנד וגם הערעור בפרשת טלנסקי וכדומה. לכן אני סבור שדרעי יכול לחזור לפוליטיקה, ואולמרט לא".

- זה משנה מה העבירה שביצע אותו פוליטיקאי? למשל ידידך משה קצב, שיושב היום בכלא, גם יוכל לחזור לפוליטיקה?

"אני חושב שלא, בגלל סוג העבירה וסוג האשמה. יש הבדל בין סוגי עבירות, וגם בין מקרים שבהם מוטל קלון למקרים שאין בהם קלון".

- על דרעי הוטל קלון.

"נכון, אבל הוא עבר את השנים של הצינון, ועכשיו הוא יכול לחזור".

- נחזור למשה קצב. בשבוע שעבר רעייתו הגישה בקשת חנינה לנשיא. האם אתה חושב שיש סיכוי שהוא יקבל חנינה, או שזה בעצם המשך של מאבק חסר סיכוי?

"אני חושב שהוא יקבל חנינה, אבל לא על-ידי הנשיא הנוכחי. אולי מהנשיא הבא. תהיה חנינה".

- הוא לא הביע חרטה, לא הודה ובוודאי לא יסכים להליך שיקום שעברייני מין מורשעים צריכים להסכים לו כתנאי לחנינה.

"כאחד שקרוב למשפחה אני יכול לומר שחרטה לא תהיה פה, משום שקצב מאמין שהוא לא עשה את המעשה שמיוחס לו. הוא מאמין בזה, והקרובים אליו מאמינים בזה".

- כמי שחיי בזירה הפוליטית בעבר, מה דעתך על הזעקות על השחיתות השלטונית? זו סיסמה ריקה, או שהמערכת הפוליטית שלנו מושחתת מהיסוד?

"אני לא יכול להצביע לך על שחיתות שלטונית כדבר שהוא גורף, שכל השלטון מושחת. אני חושב שיש לנו הידרדרות מוסרית קשה בשנים האחרונות מבחינת המוסר השלטוני. תחום הבניין, כל חוקי התכנון והבנייה הם המלצות בלבד. אין חוק תכנון בנייה. יש המלצות לחוק, ויש תמיד אנשים שימצאו את הפרצה וירחיבו אותה".

- בראיון ל"גלובס" אמרת בעבר שהשחיתות השלטונית פושה בכל מקום, ושהולילנד זה רק קצה הקרחון.

"אני לא חוזר בי ממה שאמרתי. אני חושב שבמדינת ישראל, בכל תחום, בכל משרד, יש את הדברים האלה. מי שיבדוק ימצא שיש הרבה דברים שבהם אנחנו היום פשוט הידרדרנו מבחינת מוסריות".

- מעבירים מעטפות כסף?

"אני יודע שהיום יש כל מיני פרצות שמובילות לדברים כאלה".

- אילו פרצות?

"מערכת האכיפה שלנו לא טובה. ואני לא מדבר על הפרקליטות והמשטרה, אלא בכל משרד ממשלתי שיש בו יחידות אכיפה הן לא טובות, לא יעילות. כל אחד עושה מה שהוא רוצה במדינה, והן לא עושות לו כלום".

- מה הפתרון?

"הגברת האכיפה. אנשים צריכים להיות מודעים. הגברת הענישה ויצירת הרתעה".