מנכ"ל Wonga.com: "אנחנו בתחילת הדרך"

מתי לא כדאי להתפתות להצעות רכש נדיבות היה הנושא המרכזי בפאנל בנושא "המיליארד הבא" ■ גרג דלויטו מברקליס: "צריך להיות כנה עם עצמך עד כמה ההזדמנות גדולה ואם היא לא כזו אז יתכן ועדיף באמת להגיע לרכישה"

בישראל נוהגים להסתכל על האתגרים בבניית חברה גדולה קודם כל מהזווית של העדפות והיכולות של החברה עצמה, אך בשנתיים האחרונות לקשיים האלו פינו מקום לקושי מסוג אחר. כמויות הכספים שבידי 100 חברות ההיי-טק הגדולות מתקרבים לטריליון דולר, ומסתכמים נטו (בנטרול חובות) בכ-450 מיליארד דולר, כך על פי נתוני ארנסט אנד יאנג. לכספים האלו יש שימוש מרכזי רכישת צמיחה וכך באופן אירוני לחברות הסטארט אפ המוצלחות יש צורך להתמודד אם השאלה, כיצד לא להיקנות ולצמוח, במקום כיתד להיקנות.

הנושא כיצד להקים חברה גדולה לנוכח הפיתוי התמידי למכור, עמד במרכזו של פאנל בשם "המיליארד הבא", בכנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג וגלובס. "איך אתה עומד בפיתוי שלא למכור את החברה?", שאל יורם טיץ, מנכ"ל משותף של ארנסט אנד יאנג ישראל את ארול דאמלין (Errol Damelin), מייסד ומנכ"ל ספקית שירותי ההלוואות הבריטית לטווח קצר Wonga.com, שהצליחה להפוך לאחת החבורת הבולטות בעולם בעידן החדש של השירותים הפיננסיים.

"זה פשוט מאוד", ענה דאמלין, "אף פעם לא התפתינו לעשות את זה. בשירותים הפיננסים אין כל כך מהלכים בתחומים האלו, כך שאף פעם לא יצא לנו באמת לדבר על זה. תמיד אפשר לקחת את הכסף על השולחן ולהמשיך הלאה אבל אנחנו לא רואים את עצמנו כחברה ש"עשתה את זה" אלא ממש בתחילת הדרך, בהתחשב בגודל ההזדמנויות שיש על הפרק. יש כאן הזדמנות לבנות משהו גדול באמת. בעיני, אמזון היא חברה מדהימה, היא בת 15 ועדיין יוצאת כל כך הזמן עם טכנולוגיות חדשות".

ההסבר של גרג דאלויטו (Gregory dalvito) בנקאי מברקליס, הוא מעט יותר אקדמי לגבי הסיבה בעקבותיה חברות מעדיפות שלא להירכש כרגע. "אני מאמין שבמשך המשבר ב-2009 להרבה חברות היה אכפת מהמזומן ולשמור על עלויות נמוכות ולכן ראית כמויות גדולות של מזומן שנצברות. כך שמה שראינו בשנתיים האחרונות זה הרבה חברות שמחפשות M&A. היו פחות מ-100 הנפקות השנה, לעומת 450 רכישות, ולחלק גדול מהחברות שנרכשו פשוט לא היו הזדמנויות גדולות שעמדו על הפרק והן העדיפו להמשיך את הדרך בתוך מנגנון גדול יותר. צריך להיות כנה עם עצמך עד כמה ההזדמנות גדולה ואם היא לא כזו אז יתכן ועדיף באמת להגיע לרכישה".

משתתף בפאנל שיש לו הרבה מה להגיד בנושא הקמת חברות הוא סטיב פייפרמאסטר (Steve Papermaster), מייסד ומנכ"ל חברת שירותי המחשוב הסינית DaQiao. "מהניסיון שלי, הערך שניתן להשיג הוא כתלות ביכולות של הצוות וההזדמנות שעל הפרק", מציין פייפרמאסטר שהיה מעורב במספר גודל של חברות במשך 20 השנה האחרונות, "כך שאם יש צוות מספיק מוצלח והזדמנות גדולה אז כדאי לשקול שלא למכור. אבל טעות גדולה היא שהרבה פעמים פשוט התחילו עם הזדמנות קטנות מדי ואז גם עם יש צוות מצוין זה לא מספיק".

המיליארד הבא, אליו מתייחס הפאנל יכול להגיע לא רק כתוצאה מהמשך ביצועים מוצלחים של החברה אלא גם מפניה לשווקים גיאוגרפיים חדשים, כגון סין. "סין היא מגרש המשחקים הגדול בעולם כרגע" הוסיף פייפרמאסטר, "והחדשות הטובות עבור ישראל הן שגם ארה"ב היא מקום קטן יחסית לסין. הדבר הטוב הוא שיש הזדמנויות שווה לכולם וההזדמנויות שם הן בסדרי גודל אחרים". לדבריו החברה שלו מחפשת כעת הזדמנויות בישראל כולל הזדמנויות להשקעה או רכישה של פעילויות שיכולות להביא תועלת לפעילות שלהם בסין.

לדברי ד"ר רוברט קון (Robert Kuhn), שמתמחה בעסקים בסין, מי שמעוניין לבצע עסקים בסין צריך ליצור "מסגרת פוליטית לביצוע עסקים שם". לטענתו, דרך העבודה הנכונה עם השוק הסיני אינה בהכרח ליצור שותפות עם חברה מקומית ולהשאיר להם את כל העבודה, אלא דווקא להיות מעורבים. "צריך לקחת את האחריות בעצמך ולא רק לסמוך על השותף הסיני. כי הפקידים בסין רוצים בעצם לראות אותך יותר מאשר את הסינים שמייצגים אותך כי יש לך קשרים בשווקים אחרים", אמר.

לדברי ג'יימס טרלי (James Turly), יו"ר ארנסט אנד יאנג העולמית, "הסינים רואים את ישראל כמקום עם אווירת לימוד מצוינת ועם המון יכולות". טרלי מוסיף לגבי ההזדמנויות לצמוח כי "יש עוד הרבה הזדמנויות בשוק, למשל ברוסיה. אחד הדברים שמאפיין חדשנות הוא שזה לא תמיד עובד בהתחלה, לעיתים קרובות מדינות נכשלות בזה ובחלק מהתרבויות לא מקבלים כישלונות וזה מחסום לחדשנות וליזמות. אני חושב שמקומות כמו סין ורוסיה לומדים עכשיו איך לעשות את זה".