האוצר מתכנן: אג"ח מיועדות - גם בקופ"ג ובביטוחי מנהלים

התוכנית: יהיו קיימות בכל אפיקי החיסכון הפנסיוני ויונפקו רק למבוגרים

באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר מתגבשת תוכנית לשינוי חלוקת האג"ח המיועדות בשוק הפנסיוני של הפנסיה הצוברת. באוצר מעוניינים לתקן את מה שהם רואים כ"עיוות" בשוק הפנסיוני, ולהוביל לחלוקת אג"ח מיועדות לפי חלוקה גילאית ולא לפי "חלוקה מוצרית".

במקביל, באוצר מתכוונים לנטרל העדפות נוספות לקרנות הפנסיה ביחס לקופות הגמל לתגמולים, ובראשן ביטול העדפת הקרנות כאופציה לחיסכון בעת החלת סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין (שבמסגרתו הפיצויים שייכים לעובד - סעיף נפוץ במשק, שכיום פוסל את הגמל כאופציה ומשאיר במשחק את קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים).

כיום רק קרנות פנסיה מקיפות חדשות זכאיות לאג"ח מיועדות, המבטיחות 4.8% תשואה שנתית ריאלית. מנגד, אפיקי החיסכון "המתחרים" - קופות הגמל לתגמולים וביטוחי המנהלים - אינם רשאים לקבל מהמדינה אג"חים המבטיחות תשואה. באוצר מנסים כבר שנים להשוות בין אפיקי ההשקעה השונים, כשבשוק יש העדפה לקרנות הפנסיה.

באוצר מעוניינים להביא בעתיד לכך שהאג"ח המיועדות לא יהיו קיימות רק בקרנות הפנסיה המקיפות החדשות, אלא בכל אפיקי החיסכון הפנסיוני. כמו כן, חלוקת האג"ח המיועדות תהיה לחוסכים מבוגרים בלבד, כך שלא כל העמיתים (כולל הצעירים) יהנו באופן שווה מהגנת התשואה הטמונה באג"חים אלה.

לפי שעה, הדיונים באוצר טרם הגיעו לשלב סופי כך שעדיין לא ברור באיזה גיל החוסכים יחלו לקבל אג"ח מיועדות. לפי הערכות, התחלת הנפקת האג"ח המיועדות תקרה עם הגעת החוסך לגיל 55-60, בדומה לקבוצות הגיל שנקבעו במודל החכ"מ ("המודל הצ'יליאני") להתאמת אופן החיסכון לגיל, ותגדל ככל שהחוסך מתבגר. ייתכן ואג"ח מיועדות יינתנו כבר מגיל 40.

מחכים לבחירות

עם זאת, בשל הבחירות והצורך בשינויי חקיקה לקידום המהלך, הטיפול בנושא יוותר בחודשים הקרובים רק בגדר תכנון והיערכות. כמו כן, באוצר מתנגדים להגדיל את היקף המחויבות התקציבית הנוכחית של המדינה לאג"ח המיועדות, כך שעוגת ההבטחה הכוללת לא צפויה לגדול בכל מקרה.

כמו כן, בהמשך לפרסומים רבים, באוצר ממשיכים במאמצים ליצירת שוק תחרותי לקצבאות לגיל השלישי (מבוגרים לקראת פרישה מעבודה או עם היציאה לגמלאות), בו יפעלו גם בתי ההשקעות. באוצר מקווים שיווצר כאן שוק ממשי לקצבאות זקנה מסוגים שונים (שלא רק באמצעות חברות הביטוח וקרנות הפנסיה), ובמסגרת זו הם יאפשרו לקופות הגמל ה"לא משלמות" לשלם את כל החיסכון של עמיתיהם ישירות ללא צורך להעביר קודם את הכסף ל"קופות משלמות".

כמה כסף יש באפיקי פנסיה
 כמה כסף יש באפיקי פנסיה