השקשוקה של ד"ר עובדיה

יש משהו מאוד מטריד בקידום מכירת השליטה בגרינסטון לעובדיה ורויכמן

עסקאות בעלי עניין בבורסה בת"א, בהן נמכרים נכסים פרטיים של בעל השליטה לחברה הציבורית שבשליטתו, הפכו זה מכבר למוקצות מחמת המיאוס. קשה להיזכר בעסקת בעלי עניין אחת שהיטיבה עם ציבור המשקיעים, בעוד שדוגמאות לעסקאות שהרעו את מצבם (ובמקביל, העשירו את בעל השליטה) יש למכביר.

קבוצת שרם-פודים-קלנר הוציאה שם רע במיוחד לעסקאות מהסוג הזה. זכורה במיוחד עסקת בעלי עניין משנת 1997, בה מכרו בעלי השליטה בקבוצה את חברת הנדל"ן הפרטית שלהם, קלד"ש, לידי החברה הציבורית פועלים השקעות (כיום פולאר) בעסקת החלפת מניות ששיקפה - על בסיס הערכה שביצע משרד שלמה זיו - שווי מנופח של כ-40 מיליון דולר לחברת הנדל"ן הצעירה.

הלהטוט הפיננסי הושלם כשאת מניות פועלים השקעות שקיבלו בעסקת ההחלפה, מכרו איציק שרם, אביגדור קלנר וחבריהם לידי החברה האם שלה, אורדן תעשיות, שהייתה בשליטתם, תמורת עשרות מיליוני שקלים במזומן.

לא עבר זמן רב עד שהתברר כי תחום הנדל"ן שנוסף לעסקי הקבוצה הפך למשקולת כבדה על תוצאותיה של שרם-פודים-קלנר. בסופו של דבר, גרמו הפסדי העתק שהסב תחום הנדל"ן לקריסת הקבוצה. במסגרת הסדר החוב שבוצע לפני כשנתיים, הועברה השליטה בלידר השקעות, החברה המרכזית בקבוצה, לידי המיליונר הפילנתרופ דן דוד (שמאז הלך לעולמו).

מוציאים את המזומן מגרינסטון

לנוכח ההקשר ההיסטורי, יש משהו מטריד בעסקת בעלי עניין שמקדמת בימים אלו אותה לידר, למכירת השליטה בחברה הבת שלה גרינסטון (לשעבר אורדן תעשיות - נשמע לכם מוכר?) לידי "יועץ העל", ד"ר אריה עובדיה ושותפו, הקבלן אבי רויכמן.

זאת, גם אם לא לוקחים בחשבון את התוצאות העגומות של הפעם האחרונה שבה עשו הצדדים עסקים משותפים. אז, בשנת 2008, מכרה לידר לדסטיני של עובדיה ורויכמן מניות של חברת פולאר השקעות. נכון להיום, עושה פולאר את דרכה לזרועות המפרק, ואילו דסטיני, המחזיקה בכשליש ממניותיה, צפויה להפריש להפסד את מלוא השקעתה - כ-150 מיליון שקל.

כדרכן של עסקאות בעלי עניין, גם העסקה הנוכחית בין השתיים מרובת סעיפים ומורכבת להבנה, אך תכליתה פשוטה: הוצאת המזומנים שנצברו בקופתה של גרינסטון - כ-80 מיליון שקל - ממכירת פעילותה התעשייתית בשנים קודמות, וחלוקתם בין החברה הפרטית של עובדיה ורויכמן, לבין בעלת השליטה הנוכחית, לידר, המנוהלת בידי צחי אפלויג (יו"ר) ויאיר פודים (מנכ"ל). דסטיני, כך נחשף באחרונה ב"גלובס", מתקשה לעמוד בחובות כבדים של כ-200 מיליון שקל לאחד הבנקים.

בעסקה המתוכננת, שתובא לאישור אסיפת בעלי המניות של גרינסטון בחודש הבא, תמכור לה דסטיני מרכז מסחרי בוורשה, בירת פולין, תמורת כ-150 מיליון שקל, סכום שישולם ברובו במזומן (90 מיליון שקל) והיתרה בהקצאת מניות. את ההכשר לעסקה נתן לא אחר מאשר משרד זיו האפט.

חלק ניכר מהמזומן שתקבל לידיה תעביר דסטיני ללידר השקעות, בתמורה למניות גרינסטון נוספות שתרכוש מידה, במחיר כפול ממחיר השוק ובהיקף שעשוי להגיע ל-55 מיליון שקל. כך, בסופו של יום, יועברו כל המזומנים שבקופת גרינסטון לידי דסטיני ולידר, בעוד שבעלי המניות מקרב הציבור בגרינסטון יחלקו בנכס בפולין - ככל הנראה לא שוק הנדל"ן האטרקטיבי ביותר להיות בו היום.