הליכוד וישראל ביתנו חוברים למפלגה משותפת: נתניהו וליברמן סיכמו על ריצה משותפת בבחירות

(עדכון) - נתניהו: "האיחוד יתן לנו את הכוח למשול בשנים הבאות, לחולל שינויים חברתיים וכלכליים בתוך המדינה" ■ ליברמן: "הקדמנו את מהלך החקיקה של שינוי שיטת הממשל בצעד מעשי. נשלים אותו בכנסת הבאה"

הליכוד וישראל ביתנו יתמודדו בפתק אחד: ישראל ביתנו והליכוד ירוצו יחד בבחירות לכנסת- כך הודיעו הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר החוץ, אביגדור ליברמן.

"האיחוד יתן לנו את הכוח למשול בשנים הבאות, לחולל שינויים חברתיים וכלכליים בתוך המדינה. זה הזמן לאחד את הכוחות למען ישראל", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים בירושלים. "הליכוד וישראל ביתנו ירוצו יחד בפתק אחד לכנסת הבאה. נבקש מנדט מהציבור להנהיג את ישראל בשנים הבאות. זה יחזק מאוד את המדינה. אני מקווה לזכות שוב באמון הציבור ולקבל מאזרחי ישראל מנדט שיאפשר לי לעסוק בעיקר ולא בתפל".

נתניהו הודה לליברמן ואמר כי הוא הניח בצד שיקוליים אישיים והתגייס למען טובת ישראל. "לישראל עדיפה רשימה אחת שמבוססת על שותפות אמיתית", אמר.

ליברמן אמר כי האתגרים שישראל מתמודדת איתם מחייבים משילות ואזרחות. "רפורמה שלטונית אמיתית מתחילה היום. ואצלי מילה זו מילה. אנחנו הקדמנו את מהלך החקיקה של שינוי שיטת הממשל בצעד מעשי. נשלים את המלאכה בכנסת הבאה. איחוד הכוחות בינינו זה שילוב של ניסיון, עוצמה ואחדות. לזה מצפים אזרחי ישראל היום. בחרנו באופציה הכי ממלכתית. אנחנו זקוקים כרגע לאחריות לאומית. לא עוד רסיסי מפלגות אופנה שקמות לקדנציה אחת אלא אנחנו נותנים אלטרנטיבה אמיתית לייצוב השלטון ולהתמודד בדרך הכי טובה על האיומים הכלכליים והביטחוניים". ליברמן אמר כי אין לו ספק כיצד יגיב הציבור הישראלי. "אנחנו נמצא אחר כל ההבטחות וההתחייביות".

על אף שהודעתם של נתניהו וליברמן היום היא רשמית, ההחלטה לאחד בין שתי המפלגות עדיין דורשת את אישור ועידת הליכוד. יו"ר המרכז, משה כחלון, הוזמן לנתניהו בשעה האחרונה וקיבל ממנו עדכון. בקרוב יכנס כחלון את הוועידה על מנת לאשר את ההחלטה שצפויה לעורר התנגדות בשורות הליכוד לאחר שלא מעט מהמועמדים יידחקו למקומות אחוריים בשל צירוף מועמדי ישראל ביתנו לרשימה.

בשעה האחרונה פעל ראש הממשלה לעדכן את כל חברי סיעתו ואת ראשי המפלגות. נתניהו התקשר הערב לשלושת חברי ההנהגה בש"ס ועדכן אותם על האיחוד עם ישראל ביתנו.

מהנהגת ש"ס נמסר בתגובה כי "אנו מברכים על האיחוד בין ישראל ביתנו לליכוד. האיחוד מחדד את העמדות והבחירה הופכת לפשוטה יותר. כעת ברור לכל שיש רק מפלגה אחת שדואגת לשכבות החלשות ולמסורת ישראל. בבחירות הבאות מי שחשובה להם הזהות היהודית-מסורתית של מדינת ישראל ומניעת גזירות כלכליות על השכבות החלשות תהיה להם רק כתובת אחת: תנועת ש"ס חזקה ומאוחדת".

בחודשים האחרונים בחנו נתניהו וליברמן את האפשרות כשעל פי המתווה תראה הרשימה כ"ריץ רץ" בין שני המפלגות, כאשר כל מתמודד שלישי יהיה מישראל ביתנו, לאחר שניים מהליכוד, אולם ההחלטה הסופית נשמרה בסוד גם מאנשי לשכותיהם של ליברמן ונתניהו.

המפלגה המאוחדת תהיה הגדולה ביותר בבחירות הקרובות ואם לא יחולו שינויים דרמטיים ירכיב נתניהו גם את הממשלה הבאה. הקמת המפלגה המשותפת ככל הנראה תסתום את הגולל על האפשרות שראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ושרת החוץ לשעבר ציפי לבני, יחזרו לחיים הפוליטיים.

עיתוי מסיבת העיתונאים אינו מקרי שכן בדיוק בשעה 20:00 צפויה יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', לקיים את מסיבת השקת הקמפיין של המפלגה. ההודעה המפתיעה עוררה תגובות נסערות בגוש המרכז שמאל וגם בליכוד.

בתוך כך, יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ' הגיבה על ההחלטה במסיבת ההשקה של הקמפיין וקראה הערב לכל הכוחות המרכזיים במפה הפוליטית לחבור למפלגת העבודה בראשותה ולא לאפשר למפלגת נתניהו- ליברמן לשרוד. יחימוביץ' פנתה גם באופן ישיר אל מצביעי הליכוד ואמרה: "היום רבים מכם איבדו בית, וחשים סלידה וזעזוע מהחיבור בין מפלגתכם שהייתה אמורה להיות מפלגה ממלכתית של העם, הפכה למפלגה אנטי חברתית וכעת גם התחברה לשוליים גזעניים ומושחתים. אני יודעת שרבים מכם כבר מתלבטים אם להצטרף למפלגה ציונית חברתית בראשותי, מפלגת העבודה".

ח"כ יואל חסון מקדימה אמר כי "חבירת נתניהו את ליברמן הערב-מחייבת איחוד גוש השמאל מרכז תחת הנהגה אחת. הציבור הישראלי לא יסלח למי שיעמוד בדרכו של איחוד נדרש שכזה. הבחירות הללו הן הזדמנות להחליף את שלטונו של נתניהו ולחולל מהפך אמיתי ומשמעותי במדינת ישראל. ללא איחוד מפלגות השמאל והמרכז נתניהו ימשיך לעמוד בראשות הממשלה עוד קדנציה וזאת בכוחנו למנוע".

יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד, אמר כי "האיחוד הערב בין הליכוד וישראל ביתנו מבהיר את התמונה הפוליטית - נתניהו הלך עם הימין הקיצוני, יחימוביץ' שברה עמוק לשמאל והרוב הישראלי ההגון והמתון כבר מזמן לא מזהה את עצמו במפלגות של אתמול. למרכז הישראלי נותרה כתובת אחת ברורה שמייצגת אותו באמת - יש עתיד".

גדעון סער: "המהלך יחדד את הויכוח במערכת הבחירות בין הימין לשמאל"

שר החינוך, גדעון סער, בירך הערב על מהלך האיחוד לרשימה משותפת בין הליכוד וישראל ביתנו. השר סער: "המהלך יחדד את הויכוח במערכת הבחירות בין הימין לשמאל, אך מעבר לכך יש בו פוטנציאל לחיזוק משמעותי של היכולת למשול ולהתמודד עם האתגרים האדירים שבפני ישראל ולחולל שינויים משמעותיים לרבות בשיטת הממשל, במשילות ובשוויון בנטל".

נפטלי בנט אמר כי "היום הפכנו למחנה הלאומי החדש. כעת ברור שראש הממשלה הבא יהיה בנימין נתניהו והציבור צריך לבחור בין קואליציית נתניהו - שלי יחימוביץ, יריב אופנהיימר ויאיר לפיד לבין נתניהו, הבית היהודי והאיחוד הלאומי. אנו נשמיע בקול ברור את קולו של המחנה הלאומי שרוצה לשמור על ההתיישבות והביטחון, ולהחזיר את הנשמה היהודית למדינת ישראל. הציונות הדתית קיבלה היום חיזוק גדול".

ח"כ ד"ר בן ארי: "הימין המזוייף הולך וחושף את פרצופו. נתניהו וליברמן הכל דיבורים. נתניהו התיישר עם מצע קדימה להקים מדינה פלשתינית ועכשיו גם ליברמן חושף את חוסר חוט השדרה האידאולוגית, תאבת שלטון וחסרת דרך".

רה"מ נתניהו שוחח עם יו"ר הכנסת ריבלין בעניין הריצה המשותפת של הליכוד עם ישראל ביתנו בבחירות הקרובות ועדכן אותו בפרטי ההסדר. ריבלין אמר לנתניהו כי הוא "רואה בחיוב גיבוש של כוחות פוליטיים שיתרום ליציבות השלטון בטווח הארוך ויסייע בחיזוק המשילות בישראל".

ריבלין העריך כי גם הכנסת ה-19 תסבול מפיצול רב של מפלגות, ואמר כי "השותפות של הליכוד וישראל ביתנו יפחית את הלחצים הפוליטיים שנגרמים עקב מספרן הרב של המפלגות הסקטוריאליות שהולך וגדל עם השנים".

איציק שמולי מסר בתגובה לאיחוד הליכוד-ישראל ביתנו:"הליכוד איבד את עצמו לדעת. מדובר בקומבינה שמשדרת היסטריה ופאניקה, שרק תחזק את מפלגת העבודה כאלטרנטיבה השלטונית היחידה למדיניות הקיצונית של רשימת ליברמן-נתניהו".

ניצוץ ראשון למרד בליכוד

השר מיכאל איתן תובע את כינוס ועידת הליכוד וקורא לחברי הועידה לדחות את הרעיון של איחוד הליכוד עם תנועת ליברמן ״הסכם זה, אם יצא לפועל, יהיה הסכם חיסול תנועת הליכוד, ואיום על הדמוקרטיה הישראלית״. רה״מ התקשר לפני מסיבת העיתונאים לשר איתן ואמר לו כי :״ המטרה היא ללכת בכוחות משולבים. אם רוצים לחזק את המשילות צריכים ללכת לזה״. השר איתן השיב כי: ״כדי ללכת ביחד צריך מצע משותף. אנחנו נחשבים בעיני ליברמן כפיינשמקרים״. השר הוסיף כי: ״אני מבין שתביא את הדבר לוועידה. שם נתווכח״. רהמ אישר כי הנושא יובא לוועידת הליכוד .

העיתונאי אמנון אברמוביץ' טען בחדשות ערוץ 2 כי ליברמן ונתניהו סיכמו על רוטציה בראשות הממשלה. תגובת הליכוד:"הפרסום בערוץ 2 ששודר ללא בקשת תגובה שקרי. לא היו דברים מעולם".