צפו: קליפ התמיכה באובמה שמטריף את הרפובליקנים

הקליפ שמטריף את הימין בארה"ב: "הפעם הראשונה שלי עם ברק" ■ סרטון בחירות למען אובמה בכיכובה של לנה דנהאם, הכוכבת של "בנות", נועד להביא צעירים לקלפיות, אך מרתיח את הרפובליקנים

קליפ בחירות למען ברק אובמה, בכיכובה של לנה דנהאם, המפיקה והכוכבת של סדרת הטלוויזיה הפופולרית "בנות", נועד למשוך לקלפיות את פלח האוכלוסיה של בנות ה-20, דור ה-Y, שמצהירות על תמיכתן באובמה בסקרים, אך להיטותן להגיע בפועל לקלפיות מוטלת בספק. את תשובותיהן לסוקרים ניתן לסכם כך: כן, אנחנו אוהבות את הנשיא המכהן, אבל לבזבז שעה בקלפי? נראה איך יהיה מזג האוויר.

הקליפ,שעלה בסוף השבוע ליו טיוב, מנסה להעלות את רמת ההתלהבות של פלח אוכלוסיה זה, בסיס תמיכה חשוב באובמה, במונולוג מתחכם ומצחיק של דנהאם, שכבר הספיק לקנות קהל גדול של אוהדים. אבל, במקביל, הצליח הקליפ להעלות את חמת אנשי הימין בארה"ב. אם לשפוט על פי התגובות בבלוגוספירה, הקליפ הקצר הזה מטריף את דעתם.

במונולוג, נשמעת דנהאם כאילו היא משוחחת עם חברה קרובה (מחוץ לפריים) על עניינים אינטימיים, או כך זה נדמה. המונולוג נפתח כך: "הפעם הראשונה שלך לא צריכה להיות עם סתם אחד. את צריכה לעשות את זה עם מישהו שיש לו (מילה מובלעת) יפה, מישהו שבאמת מבין נשים ואכפת לו מהן".

אבל, כמובן, זה לא מה שאתם חושבים, או רוצים שתחשבו. דנהאם מתארת את "הפעם הראשונה" הנהדרת שלה עם מישהו שבאמת תומך באמצעי מניעה לנשים, בביטוח רפואי (שמכסה הפלות ואמציע מניעה), וב"חתונות יפיפיות, מורכבות" לזוגות חד-מיניים, ולא לשכוח: אותו מישהו גם תומך בהחזרת הכוחות האמריקניים מעיראק הביתה ובשוויון שכר מלא לנשים.

"זה ממש לא cool להסתובב בשטח ומישהו שואל אותך, 'כבר הצבעת'? ואת עונה, 'לא, לא הייתי מוכנה".

"הפעם הראשונה שלי בקלפי היתה מדהימה", אומרת דנהאם בקול הכי סקסי שלה, עם הבעה של סיפוק מחויך על הפנים. "זה היה הקו בחול. קודם הייתי ילדה. עכשיו אני אשה. באתי לקלפי. סגרתי את הווילון והצבעתי בעד ברק אובמה".

המטרה היא לשכנע צעירות (וצעירים) שלהצבעתם, בעד אובמה כמובן, יש משמעות. אלה צעירים שלא מכירים עולם בלי הפלות זמינות וגלולות למניעת הריון, ושלא מפנימים את האפשרות הממשית שממשל רומני אכן יפעל לבריאת עולם כזה בארה"ב. ובונוס נוסף לדמוקרטים: כל יום שבו ממשל רומני נאלץ להתגונן מפני האשמות שהוא מנהל מלחמה נגד הנשים עם עמדותיו הקשוחות נגד הפלות וסירובו לתמוך בשוויון שכר מלא לנשים - כל יום כזה הוא יום מבוזבז שבו רומני לא הצליח למקד את האג'נדה הציבורית בביצועיו הכלכלים של אובמה.

הקליפ הזה משתלב יפה בטקטיקה של מטה אובמה, שמנצל כל התבטאות אומללה נגד נשים של פוליטיקאי רפובליקני כדי לצייר את מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, כקיצוני ימני עם השקפות של תחילת המאה הקודמת.

הטקטיקה הזו נעשתה עתה כורח המציאות במחנה הדמוקרטי לאחר שהיתרון של אובמה בקרב נשים נשחק, אם כי לא נעלם, בשבועות האחרונים. אובמה חייב להגדיל את היתרון שלו בקרב נשים כדי לפצות על היתרון של רומני בקרב גברים לבנים. את ההזדמנות האחרונה לנגח את הרפובליקנים על יחסם לנשים סיפק ריצ'ארד מרדוק, המועמד הרפובלקני לסנט ממדינת אינדיאנה. בתשובה על שאלה האם יאלץ אשה שנפלה קרבן אונס ללדת, השיב מרדוק: "נאבקתי עם עצמי זמן רב בסוגיה זו עד שהגעתי למסקנה: חיים הם מתנה מאלוהים ולדעתי אפילו חיים שמתחילים כתוצאה מהמצב הנורא של אונס, הם משהו שאלוהים התכוון שיקרה".

זכות היוצרים על הרעיון של הקליפ שמורה כנראה לרונלד רייגן, שאמר בנאום בחירות ב-1980: "אני יודע מה ההרגשה להצביע בעד רפובליקן בפעם הראשונה בחיים, מפני שאני עצמי הייתי פעם דמוקרט, ואני יכול לומר לכם שזה כואב רק לרגע ואז מרגישים ממש נהדר".

אבל אילן היוחסין המכובד הזה לא חיבב את הקליפ של דנהאם על הרפובליקנים מהאגף הימני של המפלגה. כך אמר אתמול השדר ראש לימבו, הסמן הימני של הרפובליקנים: "הקליפ הזה מתייחס לנשים כאל מכונות מין מונוליטיות, שרוצות לוודא שתהיה להן אספקה שוטפת של גלולות למניעת הראיון (או) ביקור חינם בקליניקה להפלות, והכל על חשבון אובמה... לו הייתי אשה, הייתי חש עלבון היום ובכל הימים".

"האם אובמה היה מראה את הקליפ הזה לבנות שלו, מאליה, בת 14, וסשה, בת 11?", שאל לימבו. השדרית השמרנית מוניקה קרולי אמרה: "הדבר המחליא ביותר בקליפ 'אבדי את בתולייך לברק' הוא שהשמאל חושב שהקליפ הזה 'מעצים נשים". ואריק אריקסון, עורך האתר הימני רד סטייט, כתב שהקליפ "מוכיח פעם נוספת עד כמה גרם הנשיא לזילות מוסד הנשיאות".

"הסיבה לכך שברק אובמה מריץ את הקליפ הזה היא שהוא פשוט ויתר על הבוחרים העצמאיים, אלה שאינם מזוהים עם שום מפלגה. למרות הרטוריקה של המטה שלו, הוא ויתר על הנוצרים האוונגלים. הוא ויתר על הבוחרים הקתוליים. הוא ויתר על הבוחרים בדרום ארה"ב. הוא ויתר על גברים שיש להן בנות. הוא ויתר על אמהות. הוא ויתר על כולם למעט רווקים, הומואים ומיעוטים, בסיס התמיכה של הדמוקרטים, לרבות הצעירים בקולג' שהוא מנסה להביא אל הקלפי".