אבו מאזן: לא לזכות השיבה, כן לפלסטין בקווי 67 - לצד ישראל

בריאיון מיוחד שנערך במוקטעה שברמאללה, התייחס יו"ר הרשות הפלסטינית למספר סוגיות שעניינן יחסי ישראל והפלסטינים, וציין בדבריו כי הוא מגנה את המשך ירי הרקטות מעזה

יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן העניק ריאיון מיוחד לתוכנית "אולפן שישי" בערוץ 2, שבו התייחס לסוגיות בוערות במיוחד כגון המשך ירי הרקטות מעזה לעבר שטח ישראל, האפשרות שתפרוץ אינתיפאדה שלישית, הקיפאון המדיני והשמועות על התפטרותו של ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד. בדבריו, הדגיש מחמוד עבאס, כי "לא תהיה שום אינתיפאדה ולא נחזור בשום פנים ואופן לשימוש בנשק או באלימות".

אני מוכן לחזור לשולחן המשא ומתן", אמר אבו מאזן, והבטיח כי כל עוד הוא יושב על כיסא יושב ראש הרשות - לא יסכים לפרוץ אינתיפאדה שלישית. "נפעל בדרכים דיפלומטיות ובדרכי שלום בלבד", ציין. "אני מוכן לחזור למשא ומתן", ציין מחמוד עבאס, וקרא לישראל להחזיר את המשא ומתן עם הפלסטינים לסדר היום: "זה הנושא שיכריע את גורל ילדיכם. אני האחרון שאיתו תוכלו לעשות הסכם", הוא הזהיר. עוד הוסיף, כי לראייתו "פלסטין היא מדינה בגבולות '67 לצידה של מדינת ישראל".

"כל עוד אני יושב כאן, בתפקיד הזה", הדגיש יושב ראש הרשות הפלסטינית, "לא אתן שתהיה אינתיפאדה נוספת. לא תהיה אינתיפקדה חמושה שלישית. אנחנו נפעל רק בדרכים דיפלומטיות ובדרכי שלום". באופן ישיר ומול המצלמה, הצהיר אבו מאזן כי למרות שהוא פליט מצפת, כהגדרתו - אין הוא חושב לשוב לשם. "עבורי, פלסטין זו מדינה בגבולות 67' - לצידה של מדינת ישראל", אמר.

במהלך הריאיון עומת יושב ראש הרשות הפלסטינית עם עובדת הטרור המתמשך מרצועת עזה וירי הרקטות לעבר שטח ישראל. "איני סבור שיש הצדקה לירי מעזה או ממקום אחר", אמר אבו מאזן, והוסיף: "זה לא מביא לתוצאות ולא מקרב את השלום. לכן הכרזנו מספר פעמים כי אלו רקטות הנורות לשווא".

מנגד, גינו בחמאס את דבריו של יושב ראש הרשות. "דברי אבו מאזן פוגעים בזכות השיבה", אמר ראש ממשלת חמאס איסמעיל הנייה נייה לרשת הטלוויזיה הפלסטינית בעזה. "הם פוגעים לא רק בזכותו של אבו מאזן האדם, אלא בזכותם של שישה מיליון פלסטינים", הדגיש והוסיף: "לאיש אין רשות, אדם פשוט, נשיא, ארגון, רשות או ממשלה - לוותר על שעל אחד מהאדמה הפלסטינית".

עם זאת, שב אבו מאזן ואומר כי בכוונתו להביא את קיומה הרשמי של המדינה הפלסטינית לאישור האו"ם, כמדינה שאינה חברה במוסדותיו. "זה צעד חד צדדי?" תהה אבו מאזן. "מה שישראל עושה בהמשך הבנייה בהתנחלויות אלה צעדים חד-צדדים". אבו מאזן המשיך והפנה אצבע מאשימה לכיוונה של ישראל, ואמר: "אתם מפנים את הפלסטינים מירושלים המזרחית וממקומות רבים אחרים בגדה המערבית. כשאומרים לאדם להסתלק, זה אומר שהוא יהיה אדם ללא ארץ. עקור. איך אתם עושים דבר כזה לפלסטינים שנולדו כאן?!", תהה.

יו"ר הרשות אף הכחיש בתוקף את הדיווחים בימים האחרונים על התפטרותו של ראש הממשלה הפלסטינית סלאם פיאד ואמר: "פיאד איננו מתפטר. הוא ישב אצלי כאן במשרד ברמאללה רק אתמול והבהיר שאין בכוונתו לפרוש מתפקידו".

בהתייחסו לבחירות הקרבות בישראל, נמנע יושב ראש הרשות מלנקוט עמדה נחרצת לגבי האיחוד בין מפלגת הליכוד לישראל ביתנו, ואמר כי "אינני רוצה לפרש את הבריתות והקואליציות שנעשות בישראל", אך ציין כי "המסרים שמעביר ליברמן למדינות העולם כדי להביע את דעתו על האלימות, ההתנקשויות וההרג אצלנו הם מסרים שאין בהם תועלת".