השערוריה חייבת להיפסק

אין בתולדותינו מקרה של שוד ציבורי בחסות המדינה, כמו המקרה של חברת החשמל

האסימון נפל. אין מישהו במדינה - לא האוצר, לא מבקר המדינה, גם לא הנהלת חברת החשמל או העובדים, שמבינים כי השערוריה חייבת להיפסק. יתכן כי אין מקרה בתולדות המדינה של שוד ציבורי על ידי חברה ציבורית ובחסות המדינה, כמו המקרה הזה. מטבע הדברים, וללא קשר ישיר לדרך בה יפטרו את גורם הסקנדל התורן, הזעם הציבורי חייב לתרגם עצמו לרפורמה מבנית במשק החשמל - אותה רפורמה עליה מדברים כבר יותר מ-20 שנה.

אלא שביצוע רפורמה כעת הוא דבר מסוכן - יתכן שזה הצעד הכי מסוכן עליו ניתן לחשוב כעת. אסור, בתכלית האיסור, להניע עתה תהליך כזה. חייבים לבלוע את הצפרדע ולהתאפק. אם זה יקרה, מדובר על מחדל ועל הגשמה מכוונת של החלום הרטוב של כלל האינטרסנטים שלא רוצים רפורמה אמיתית.

אסור שרפורמה בחח"י תתבצע ערב הבחירות לכנסת. קל וחומר כאשר מתרחש כעת תהליך של בחירות מקדימות, וכידוע, עובדי חח"י הם המלכים בזירות הללו. לכן, רפורמה כעת, תהיה רפורמה רעה, משוחדת, רפורמה אך ורק ברוח העובדים ולטובתם, כאשר הציבור יפסיד, האוצר ישלם פיצוי העתק, וקופת המדינה תמשיך להתרוקן ולממן את השערוריות חסרות התקדים של ועד העובדים.

אין מדובר בתרחיש ערטילאי. רפורמות כאלו כבר קרו, עלו למשק מיליונים וגרמו לאסון של ממש. בנמלים לדוגמא, העריפו על העובדים מיליונים בגין פיצוי על רפורמה שלעולם לא התרחשה. העובדים התעשרו - והנמלים נותרו בלתי יעילים כפי שהיו. אך חמור מכן, הממשלה (במקרה הזה שר האוצר דאז, בנימין נתניהו) סיפרה לכולם ש"יש רפורמה", סימנה "וי", רשמה לעצמה עוד הישג סרק, כאשר בפועל, אותה חוסר יעילות, אותן צרות צרורות, נותרו על כנן. ההבדל הקטן הוא שרוב הנמלים אינם דורשים הזרמות של מיליארדים על בסיס חודשי. לכן, אסור להתקפל ולחתום. חייבים לעצור את התהליך.

אז מה עושים עכשיו? מוותרים? ממש לא. ניתן לבצע צעדים מיידיים שכבר נמצאים על הפרק זו תקופה ארוכה ואפילו יהוו חלק בלתי נפרד בכל רפורמה רצינית ו"טובה", תהיה אשר תהיה: מימוש נכסים, קרי - מכירת תחנות כוח - יש כמה כאלו - וכמובן, ריקון אחד מהקרנות (חשבונות בלשון חח"י) בהם עובדי החברה אוגרים מיליארדים כדי להבטיח שבעוד 20 שנה תהיה לחברה מספיק כסף לשלם להן, בין השאר את גילום החשמל חינם שהם מקבלים - דבר הזוי שאין לו אח ורע, קל וחומר כאשר מדובר בחברה שמדממת ונמצאת על סף חדלות פירעון.

ועוד נקודה: רפורמה בחברת החשמל הינה הדבר הראשון שהממשלה הבאה תצטרך לעשות - הראשון! זו לא רק חובתה, אלא גם זכותה לקבוע איך יראו פני משק החשמל בישראל. לכן, מוטב לכל מנהיגי המפלגות לחשוף בפני הציבור מה התוכניות שלהם לגבי אותה חברה - כבר עכשיו. כולם מדברים גבוה גבוה על כמה הם "חברתיים" לעומת שאר היריבים הפוליטיים שמתמודדים מולם. אז כדאי להתחיל לדבר "תאכלס". אין נושא "חברתי" יותר ממחיר החשמל וממשק החשמל.