בדיקת "גלובס": כך תשיגו הנחות למופעי חנוכה

מחירם של רוב מופעי חנוכה זהה - 170 שקל - אך מדובר במחיר כמעט פיקטיבי ■ החל ממועדוני הצרכנות, דרך רשתות השיווק ועד קופונים - כמעט כל גוף מציע הנחה למופע חנוכה כזה או אחר, ומחיר הכרטיס יורד עד 50 שקל

המחיר המלא לכרטיס ל"פסטיגל spy" הוא 170 שקל - אמנם 40 שקל פחות מכרטיס לפסטיגל בשנה שעברה (210 שקל), אך עדיין מחיר גבוה. החדשות הטובות הן שבפועל מדובר במחיר פיקטיבי, לאור העובדה שההנחות השונות, דרך ועדים או מועדוני לקוחות, מקזזות 50%-80% מהמחיר הרשמי.

במילים אחרות, מי שישלם מחיר מלא על כרטיס למופע חנוכה הוא פראייר, והישראלים הרי שונאים לצאת פראיירים. זו גם כנראה הסיבה לכך שהכרטיסים במועדוני הצרכנות אוזלים במהירות.

למעשה, ההצעות להנחות נגישות כל-כך, עד שכמעט אין מי שלא יוכל להשיג כרטיס מוזל - השאלה היא רק מה יהיה שיעור ההנחה.

"אין אפילו אדם אחד שמשלם את המחיר המלא", אומר עמית שקד מ"חברים הפקות", העומדים ביחד עם עורי משגב הפקות, מאחורי המופע "גיבורי האור 2".

ירון פלד מ"סולן הפקות", המפיקים את "הופ! מותק של פסטיבל 5" ואת הפסטיגל, מגדיר את המחיר הרשמי, 170 שקל כ"פרופורציונלי והגיוני". הוא מעריך כי 10% מהקהל משלמים מחיר מלא.

לדבריו, "המחיר המלא משקף את עלויות ההפקה הריאליות ואת ההשקעה בפרויקט. הפער שבין המחיר הרשמי למחירי ההנחה נובע מכך שהוועדים מסבסדים את מחיר הכרטיס".

גם מאור מימון מ"מ.מ הפקות", האמונים על מופעי "פיטר פן" ו"סינדרלה", לא מסכים עם ההגדרה פיקציה למחיר המחירון: "זה המחיר ממנו נגזרים מחירי הוועדים ויתר ההנחות, וזה המחיר שלפיו נמכרים כרטיסים בקופה".

ואכן, לחלק מהצרכנים זה גם המחיר בפועל: לדברי מימון, 5%-10% מהכרטיסים נמכרים במחיר המלא. לקוחות כאלה ישלמו כ-850 שקל למופע עבור משפחה בת 5 נפשות - לעומת 250 שקל, מחיר מוזל ל-5 כרטיסים לאותו מופע בדיוק (לפני ההוצאה המתבקשת על שתייה וכיבוד).

"במכירה מוקדמת ניתן היה לשריין מקומות מעולים באולמות ב-99 שקל - מהמחיר הזה הטווח רק יורד בהתאם לוועד שממנו נרכשים הכרטיסים", אומר שקד.

- האם הוועדים קונים את הכרטיסים במחיר אחיד, וחלקם מסבסדים הנחה עמוקה יותר?

שקד: "כן. יש מחיר מינימלי אחיד, שהוא הנמוך ביותר שאנחנו מוכרים לוועדים מסבסדים, ויש ועדים שמעמיקים את ההנחה ומייצרים הבדלים גדולים לעומת אחרים".

לא רק הוועדים מסבסדים אלא גם הקהל: טווח המחירים, הנע בין 40 שקל ל-170 שקל לכרטיס, מייצר ממוצע של מחיר כרטיס שאליו המפיקים שואפים להגיע. במצב כזה הסבסוד הוא רוחבי: הלקוחות שמשלמים יותר מסבסדים את הכרטיסים המוזלים.

פער של 235% בין הזול ליקר

הרבה מופעים והרבה יותר הנחות מציפים בימים אלה את ההורים: מנויי "ידיעות אחרונות" זכאים לכרטיס לפסטיגל ב-89 שקל (בשנה שעברה המחיר למנויי העיתון עמד על 79 שקל). למחזיקי ישראכרט הכרטיס יעלה 69 שקל, ודרך ארגוני הצרכנות המחיר לכרטיס צונח גם ל-49 שקל ב"חבר" (בהתאם למיקום הישיבה).

אין פלא שהמחיר המלא, הגבוה פי שלושה ויותר מהתעריף הזה, הוא נקודת מוצא שמטרתה לייצר במידה מסוימת אשליה לגבי ההנחה. מדובר במעין משחק סכום אפס: הלקוח יודע שהוא קנה כרטיס בחצי מחיר - והמפיק יודע שהוא קיבל מחיר ריאלי.

בר תביא את הקהל

עם השנים הפך חנוכה לחג של מופעים - ולצד הפסטיגל נראה השנה את "סינדרלה" בכיכובה של בר רפאלי, "פיטר פן", "מותק של פסטיבל" ועוד. המחיר המלא של מרבית המופעים עומד על 170 שקל, אך למופע "מומנטיטו", למשל, אפשר לקנות כרטיס בפחות מחצי המחיר - 75 שקל דרך "חבר".

מועדון "נכון" של עובדי המדינה מציע לעמיתי לרכוש כרטיס למופע "גיבורי האור 2" או להצגה "שוליית הקוסם" ב-20 שקל בלבד - הנחה של יותר מ-80% מהמחיר המקורי.

חברי מועדון שופרסל שיקנו ב-100 שקל ויותר, זכאים לרכוש עד 6 כרטיסים ל"סינדרלה" או לפיטר פן ב-50 שקל, במקום ב-170 שקל - הנחה של כ-70%.

גם המחיר הרשמי למופע "הופ! מותק של פסטיבל" הוא 170 שקל (בשנה שעברה המחיר היה 190 שקל), כשלמחזיקי לאומי קארד מחיר הכרטיס הוא 70 שקל (בקניית זוג) - הנחה של כ-60%.

אחד ממועדוני הצרכנות הבוולטים השנה במפת ההנחות הוא "בהצדעה", המיועד למילואימניקים: כרטיס למופע "גיבורי האור 2", שבמחיר המלא נמכר ב-170 שקל (לעומת 130 שקל בשנה שעברה), מוצע שם ב-55 שקל - הנחה של כ-67%.

הציפייה של מימון היא למכור 150 אלף כרטיסים למופעי חנוכה, בהם הושקעו כ-5 מיליון שקל. ואיך מושכים קהל? "שיתוף-הפעולה עם שופרסל נתן לנו דחיפה רצינית. עד כה מכרנו 50% מכלל הכרטיסים. נכון, זו השקעה גדולה, אבל כשעושים את זה נכון ונותנים לצופים תמורה מלאה לכספם, אין סיבה לדאגה".

מובן שגם שמות של אמנים נוצצים דוגמת בר רפאלי או קטורזה מקפיצים את המכירות, מוסיף מימון.

ב"הופ! מותק של פסטיבל" הושקעו 8 מיליון שקל, והציפייה היא למכור 150 אלף כרטיסים. בפסטיגל הושקע סכום של 30 מיליון שקל, חמישית מתוכו מהווה את שכר האמנים, הכוללים את יעל בר-זוהר, שירי מימון, אלי ומריאנו ועוד.

3.5 מיליון שקל הושקעו במופע "גיבורי האור 2", שבו מככבים יובל המבולבל, דוד חיים ומיקי, והציפייה היא למכור כ-80 אלף כרטיסים בסבב של 80 הופעות. התחזיות מתבססות על הצלחת המופע בשנה שעברה, "אז היינו סולד אאוט והוספנו עוד מופעים", מסביר שקד. "כבר עכשיו קצב המכירות עולה על הציפיות, ואת יודעת למה? כי הקהל לא פראייר - מי שעושה פלופ בשנה אחת ישלם את המחיר בשנה שאחרי. אם שיחקת אותה עם מופע מוצלח, יחזירו לך עם ריבית דריבית במובן החיובי: הקהל יודע מה לחפש".

מופעי חנוכה
 מופעי חנוכה

מופעי חנוכה
 מופעי חנוכה