טורקיה מחזירה מל"טים לישראל: "לא מספיק טובים"

כך מדווח "דיפנס ניוז" ■ מדובר במל"טי אירוסטאר מתוצרת חברת אירונאוטיקס מיבנה ■ צבא טורקיה מאוכזב מביצועי המל"טים נגד המחתרת הכורדית

צבא טורקיה מתכנן להחזיר לישראל 3 מל"טים טקטיים מתוצרת חברת אירונאוטיקס, מיבנה, בטענה שהם אינם עונים על ציפיותיו. כך מוסר "דיפנס ניוז".

לדברי השבועון, מדובר במל"טי אירוסטאר. הטורקים מאוכזבים מביצועי המל"טים בזירה נגד המחתרת הכורדית, שידועה בראשי התיבות PKK (מפלגת העובדים הכורדית). ארגון זה נחשב האויב הקשה ביותר של טורקיה.

"החוזה (עם אירונאוטיקס) נמצא בשלבי ביטול", אמר ל"דיפנס ניוז" פקיד במינהל הרכש של טורקיה. הוא ציין כי המל"טים יוחזרו. פקידים טורקיים לא פירטו מה היו הבעיות בביצועי המל"טים.

אנשי אירונאוטיקס נמנעו מתגובה על הידיעה, מציין השבועון. ניזאר אמיר, דובר שגרירות ישראל באנקרה, אמר ששלטונות טורקיה לא הודיעו לשגרירות על הבעיה. ישראל נעשתה אחת מספקיות הנשק הגדולות של טורקיה באמצע שנות ה-90. ב-2010 הורידה אנקרה את דרג יחסיה הדיפלומטיים עם ישראל בעקבות תקרית המשט לעזה, שבה נהרגו תשעה אזרחים טורקיים על סיפון האוניה מרמרה.

טורקיה חתמה עם תע"א חוזה על רכישת 10 מל"טים מדגם הרון ב-2007, אך ייצורם של אלה עוכב. באותה שנה, חכרו הטורקים את שלושת המל"טים של אירונאוטיקס, תמורת 10 מיליון דולר, כדי שישמשו תחליף ביניים למל"טים של תע"א. בשלב מאוחר יותר, החליטה אנקרה לרכוש את שלושת המל"טים תמורת 30 מיליון דולר. כאמור, המל"טים של תע"א נמסרו לטורקיה ב-2010. השנה, נחת מל"ט הרון נחיתת ריסוק במהלך פעילות מבצעית נגד המחתרת הכורדית בדרום מזרח טורקיה.

באוקטובר השנה דיווח "גלובס" כי משרד ההגנה של פולין זועם על אירונאוטיקס מפני שהחברה לא עמדה במועדי האספקה של מל"טי אירוסטאר לצבא פולין. לפי דיווחים בעיתונות הפולנית, מל"טים אלה אמורים לשמש את היחידות הפולניות שפועלות באפגניסטאן, יחד עם צבא ארה"ב. בשלב זה משתמשות יחידות אלה במל"טים מתוצרת ארה"ב.

"החברה שמה על השולחן הצעה במחיר רצפה שהיתה מפתה ואטרקטיבית מאוד עבור הפולנים", אמר ל"גלובס" גורם שמעורה בפרטי העסקה. "הצעה זו היתה זולה ב-60% מהצעות של חברות אחרות. "העיכוב באספקת המערכות ואי עמידה בהתחייבויות מוכיחים שבמחירים נמוכים כל כך, יחסית, לא ניתן לספק אמצעים כאלה".