איוונקה טראמפ סוגרת עסקאות ענק - ומכורה לרשתות חברתיות

היא סוגרת עסקאות ענק בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, פותחת חנויות קונספט תחת שמה, מפרסמת ספר תובנות על ניהול, ומדווחת על הכול בזמן אמת ברשתות החברתיות

בזמן שהכתבה הזו הגיעה למערכת, ניתך גשם עז מעל מגדל טראמפ בשדרה החמישית במנהטן. סופת ההוריקן סנדי התרגשה על ניו יורק, גבתה את קורבנותיה. לא היינו שם כדי לראות את זה, אבל איוונקה טראמפ עדכנה אותנו במסירות בחשבון הטוויטר שלה. אשת העסקים המיומנת, שמנהלת משאים ומתנים על עסקאות של מאות מיליוני דולרים, מכורה לרשתות החברתיות.

אפשר למצוא אותה גם באינסטגרם ובפייסבוק - כמעט בכל רגע נתון אנחנו יודעים היכן היא נמצאת ומה היא עושה. טראמפ לא רק מדווחת באופן קבוע על עסקים ועל חיי משפחה, היא גם מצלמת ומצטלמת. לא מהססת לחשוף את בתה התינוקת, מנות אוכל שהיא מבשלת לבעלה, מסעותיה בעולם והבילויים שלה. לאחרונה גם בישרה ברשת כי זכתה בפרס המנהיגות מבית הספר היוקרתי למינהל עסקים וורטון.

עכשיו היא מצטלמת לעונה החדשה של "המתמחה", סדרת הריאליטי של אביה, טייקון הנדל"ן האמריקני דונלד טראמפ - ומשגרת תמונות מהסט. את דעתה על העימותים בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, למועמד הרפובליקני מיט רומני, יכולנו לקרוא בזמן אמת, כמו שאר 1.5 מיליון העוקבים שלה בטוויטר. היא כל הזמן נוכחת, גם כשהיא מאוד רחוקה.

"המינון גבוה, אבל המצב בשליטה", היא מרגיעה בראיון ל"ליידי גלובס". "להיות סלבריטי זה אף פעם לא משהו רע, רק דבר חיובי". הבת השאפתנית מיישמת את תורת היחצנות של אביה במקום שהיא מצטיינת בו: העולם הדיגיטלי. כמוהו, היא מציגה קו דינמי, אפילו קצת אגרסיבי.

- איך את משלבת את העולם הדיגיטלי עם העולם העסקי?

"העולם הדיגיטלי כבר מזמן כבש את כל התחומים העסקיים. אי אפשר לתאר את העולם העסקי בלעדיו. יש פה דמוקרטיה של דעות, חשיפה בלתי רגילה של עסקים קטנים וגדולים כאחד. אנשים יצירתיים יכולים להתחיל עם הון קטן ולהגיע רחוק הודות לעולם הדיגיטלי. אפשר לגייס כסף, ליצור רישות יעיל של קשרים, ולפרסם תוכן שירתק את הגולשים למותג או לעסק שלך. אני, למשל, מעדכנת על פרויקטים חדשים שלנו, ומקבלת פידבקים. עם זאת, חשוב לזכור שזה פועל לשני הכיוונים - אם אתה מפשל זה עלול לכאוב פי כמה".

- בהופעות הטלוויזיוניות שלך את לא מתנהלת רק לפי כללי הפוליטיקלי קורקט.

"החשיפה הטלוויזיונית מאוד הועילה לי. לשמחתי, אני לא מותקפת ולא מקבלת חצים מורעלים כמו רבים בעולם הבידור או העסקים. כמובן שלא תמיד יש לי שליטה על מה שהצהובונים כותבים עליי, אבל אני לומדת להתמודד עם זה. אני חושבת שצריך להתעלם, כמו שרובנו לומדים לעשות, או להתרגז לזמן קצר ולהמשיך הלאה".

- בטוויטר ובפייסבוק את מציגה את עצמך קודם כאישה, אחר כך כאימא ורק בסוף כיזמית, בניגוד לרוב נשות העסקים.

"אני מודה שמאז שהפכתי לאימא יש אצלי ריכוך מסוים, אבל אני מאמינה שזה לא פוגע בדימוי שלי כאשת עסקים מוצלחת. כן, אני קודם כל אישה, עם רצון עז להצליח ולהגשים את המטרות העסקיות שלי. בעולם העסקי, שהגברים בו כל כך דומיננטיים, אני רואה בהיותי אישה מודל לחיקוי והעצמה. העוצמות שלי כאישה יכולות לסייע ליזמות שבי".

מסלול קריירה

לפני שמונה שנים צלצל הטלפון בחדרה של טראמפ, אז סטודנטית שעומדת בפני סיום התואר הראשון בוורטון. השעה המוקדמת שבה התקבלה השיחה הפתיעה אותה. על הקו הייתה אנה ווינטור, העורכת האגדית של המגזין "ווג", עם הצעה קוסמת למשרה נחשקת. טראמפ הצעירה אמנם התרגשה מההצעה, אבל התעשתה מהר וסירבה באדיבות.

"כבר קיבלתי הצעה לעבוד בחברת הנדל"ן רטנר", אמרה לווינטור. "אני פשוט יודעת מה אני רוצה בחיים, והכיוון שלי הוא נדל"ן".

היום היא סגנית נשיא לענייני פיתוח ורכישות בארגון טראמפ, ונחשבת ליד ימינו של אביה, ולדעת רבים גם ליורשת שלו. היא מובילה משאים ומתנים עם משקיעים, ומאתרת לוקיישנים פוטנציאליים להקמת מלונות ובנייני מגורים. בשנים האחרונות פיקחה על הקמת מלונות טראמפ בלאס וגאס, שיקגו, הוואי, פנמה, מיאמי וטורונטו. היא לא משאירה קצוות פרומים, ומעורבת גם באסטרטגיית העיצוב של המלונות. "אני מקפידה על הדברים הקטנים ביותר. חשוב שתהיה הרמוניה ושזה ימצא חן בעיניי. אני מתייעצת עם המעצבים, ונותנת את התובנות שלי".

לצד סגירת עסקאות ועיצוב בתי מלון, טראמפ גם מפקחת על חברת הניהול שמתחזקת את המלונות ואתרי הגולף. שימור המותג היוקרתי והמצליח "טראמפ" נמצא בעדיפות עליונה אצלה. אחרי הכול, רק על השם משלמים משקיעים בין 25 ל-30 מיליון דולר.

היא מודה שהפרסום המשפחתי עוזר לה לקדם יוזמות נדל"ן ברחבי העולם, "אבל אנחנו עדיין נדרשים לספק את הסחורה. זה כבוד להיות מסוגלת לעשות כל כך הרבה ולעבוד על פרויקטים בסדר גודל כזה". לאחר ההצלחה של המלון-קונדו בפנמה, היא מאמינה שניתן יהיה להרחיב את עסקי המשפחה דרומה יותר באמריקה הלטינית. עד כה בחנה אתרים פוטנציאליים בקולומביה, בברזיל ובצ'ילה.

- עד כמה את מתרגשת בעבודה?

"יש ריגושים בעבודה, אבל אני בשליטה כל הזמן, כי זה חלק מאופיי ומהתרבות העסקית שהורגלתי אליה. אין כמעט מקום לספונטניות, למרות שתמיד ישנו המרכיב האנושי. במשא ומתן שאני מובילה אני עושה שיעורי בית מעמיקים על הצד השני, ויודעת איך להפעיל את זה לטובתי בזמן אמת. אין עסקה 'קרה' לחלוטין. היא מתנהלת בין אנשים עם חולשות, מאוויים ואגו. נכון שיש ניתוח פיננסי קר כדי לבדוק אם העסקה כדאית, ואי אפשר ללכת רק על פי נטיות הלב או האינטואיציה. זה שילוב מרתק של חשיבה קרה לצד פסיכולוגיה ארגונית".

שימור המותג

דונלד טראמפ שילב את ילדיו לא רק בעסקי הנדל"ן המשפחתיים, אלא גם בתוכנית הריאליטי שהוא מוביל כבר שמונה שנים, "המתמחה". בעוד שדון טראמפ ג'וניור, הבן הבכור, נראה כמי שפועל בצלו של האב, איוונקה לא חוששת להביע את דעתה המקצועית, לאתגר את המתחרים ולבקר אותם בצורה עניינית, בתוספת הומור שנון.

הנוכחות הדעתנית שלה והופעותיה המוצלחות הובילו כמה מפיקי טלוויזיה להציע לה להוביל תוכנית משלה, שתשלב בין "המתמחה" למרתה סטיוארט. אך לפחות בינתיים, טראמפ נשארת עם אביה - היא כבר מזמן הפנימה את משמעות שימור המותג היוקרתי של המשפחה. את הביקורת על כך שטראמפ זה רק תדמית, היא שוללת מכל וכל.

"יש לנו ניסיון ארוך ומוכח של ביצועים מוצלחים, וזה דבר שלרוב האנשים אין. אבא שלי בעסק כבר 30 שנה, ויש לנו רוכשים נאמנים שהשקיעו בכל אחד מנכסי טראמפ - והרבה לפני שהם הושלמו - משום שהם מאמינים שאנחנו תמיד נספק את המוצרים באיכות הכי גבוהה ובמקומות הכי טובים. הם מגלים שזה פשוט הגיוני להשקיע אצל טראמפ".

נוכח הביקורת על נקודת המוצא המרופדת שלה, היא לא מצטדקת. לדבריה, זו טיפשות לא לנצל את האפשרויות שעומדות בפניה. יחד עם זאת, חשוב לה להדגיש שהיה עליה להוכיח שהיא ראויה לתפקיד. ואכן אביה, שנחשב לבוס נוקשה, אמר לא פעם: "אם איוונקה לא הייתה עושה עבודה טובה הייתי אומר לה, אולי בצורה עדינה יותר, את אמרת הדגל שלי, 'את מפוטרת'".

היורשת לא מסתירה את הערצתה לאביה, הטייקון הנדל"ני המוחצן ביותר באמריקה. "הוא אכן ראוי להערצה גדולה על מה שהצליח לבנות ולפתח. הוא אלוף השיווק והיוזמה, חולם ועושה בגדול. הוא חרוץ מאוד, ויש לי ממי ללמוד".

איוונקה לא תמיד נהנתה מהילתו של אביה המפורסם. כאשר הייתה בת תשע נפרדו הוריה וניהלו משפט גירושים מתוקשר ומכוער. התקופה הזו זכורה לה כטראומטית. "זה לא נעים להיחשף בגיל שכזה לתיאורים קשים בתקשורת על הורייך. אני ואחיי התמודדנו עם מצבים קשים, אבל זה איחד אותנו, ולכן אנחנו כל כך קשורים אחד לשני".

ישנם תחומים שבהם אביה והיא חלוקים בדעותיהם, והדבר נכון במיוחד בנושאים חברתיים. דונלד הרפובליקני מצהיר בגלוי על התנגדותו לנישואים חד מיניים, לעומת איוונקה שאירחה אירוע התרמה למען שוויון בנישואים. דונלד, שנחשב שוביניסט מובהק, שיגר בעבר הערות מעליבות ביותר לעבר הקומיקאית רוזי אודונל, לסבית מוצהרת. איוונקה הייתה זו שדחפה אותו מאוחר יותר להתפייס איתה.

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" המוצע למכירה ברשת סטימצקי