שמות 600 לקוחות HSBC שהפקידו בג'רזי יועברו לרשות המסים

(עדכון) - ‎‎הישראלים "מככבים" ברשימת הלקוחות שהעביר מלשין לרשויות המס בבריטניה ■‏‎‎‏ בכירים ברשות המסים: מי שהגיש בקשה לגילוי מרצון לא יהיה חשוף להליך פלילי גם אם נכלל ברשימה ‏‏‎‎‏■ ‏HSBC‏ אירופה: "אין קשר ל-‏HSBC‏ ישראל"

‎‎רשויות המס בבריטניה קיבלו רשימה מלאה של בריטים ואזרחים זרים, בהם מאות ישראלים, שניהלו חשבונות בסניף בנק ‏HSBC‏ בג'רזי, אי בתעלה הבריטית (תעלת למאנש) שנחשב למקלט מס. את הרשימה העביר מלשין שזהותו לא ידועה, שסיפק שמות, כתובות ומאזני חשבונות בשבוע שעבר.

העיתון "טלגרף", שפרסם את הגילוי, מסר כי עם בעלי החשבונות שנועדו ברוב המקרים להעלמת מס נמנים דניאל בייס, סוחר סמים בריטי שמתגורר כעת בוונצואלה; מייקל לי, שהורשע באחזקת יותר מ-300 כלי נשק בביתו בדבון, אנגליה; 3 בנקאים בריטים שחשודים בהונאה; ואדם שהוגדר בעבר "נוכל המחשבים מספר 2 בבריטניה".

למרבה העניין, הרשימה כוללת גם כמה חשבונות של 6 ספרות (בליש"ט) שרשומים כבעלי כתובות באזורים עניים יחסית של בריטניה.

לפי ה"טלגרף", לאותו מלשין מסניף הבנק הרב-לאומי ‏HSBC‏ יש גם את פרטיהם של לקוחות אוף-שור (מקלט מס) עם כתובות מחוץ לבריטניה. ישראל מככבת ראשונה ברשימה זו עם 602 בעלי חשבון, ואחריה צרפת עם 527, ספרד עם 333 וארה"ב עם 117. בסך-הכול מדובר על רשימה של 8,474 בעלי חשבונות באי ג'רזי, שיותר ממחציתם הם תושבי בריטניה.

‏‎‎דיווחים במיליארדים

‏‎‎נראה כי רשימת בעלי החשבונות הישראלים תועבר גם לרשות המסים בישראל, ומאות ישראלים וכספם עומדים להיחשף בפניה.

בכירים ברשות המסים מסרו ל"גלובס" כי "מי שהגיש בקשה בהליך הגילוי מרצון, לא יהיה חשוף להליך פלילי - גם אם שמו נכלל ברשימה שתועבר לרשות מבריטניה. זאת, גם אם הבקשה עדיין מצויה בשלב הגילוי האנונימי, ושמו טרם נחשף בפני הרשות". ‏

בכך הולכת רשות המסים, בראשותו של דורון ארבלי, צעד נוסף לטובת נישומים אשר בחרו לנצל את תקופת הגילוי מרצון ולחשוף עצמם בפני הרשות.

‏באחרונה ערכה הרשות מבצע רחב-היקף וחסר תקדים לגילוי חשבונות מחו"ל (הליך גילוי מרצון, שבמסגרתו לא יועמדו הנישומים לדין פלילי אם יחשפו את הכספים שהסתירו בחו"ל ועליהם לא דיווחו). במסגרת המבצע הרשות קבלה יותר מ-1,000 בקשות, ובסכומים משמעותיים ביותר, של גילוי. על-פי הערכות ראשוניות, מדובר במיליארדים שדווחו עד כה.

‏מומחי מס מעריכים כי רשות המסים מקבלת כל העת מידע על חשבונות וכספים נוספים המוחזקים בחו"ל, ופועלת כנגד נישומים שונים באופן פרטני. נציין כי במסגרת הליך הגילוי מרצון, תנאי בסיסי לאי-העמדה לדין בעת פניה לגילוי היא שלא מתנהלת כבר חקירה בעניין הפונה.

לדברי מומחי מס, השאלה המרכזית כעת היא כיצד הרשות תנהג באותם נישומים שהגישו כבר בקשות לגילוי מרצון, ועתה שמם יתקבל במסגרת העברת המידע המאסיבית הצפויה מבריטניה.

רו"ח ומשפטן גידי בר-זכאי, לשעבר סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, הסביר בשיחה עם "גלובס" כי "כפי שסברנו, במבחן רגע האמת רשות המסים מוכיחה כי מי שיפעל בחוכמה ויפנה להסדיר את ענייניו ויחזור למוטב בטרם החלה החקירה בעניינו - יוכל לשלם את המסים המגיעים למדינה, לקבל חסינות מהליך פלילי ולהמשיך לטפל בענייניו כאזרח מן השורה.

"מה שאנחנו רואים היום זו סנונית ראשונה שאחריה יגיע מידע רב לידי ברשות. מי שלא פעל עד כה להסדיר את ענייניו, מוטב לו שיעשה זאת במהרה, כי צפויים להיות מוגשים כתבי אישום רבים נגד נישומים שהסתירו כספים מפני המדינה.

"ברגע שהרשות תקבל מידע לגבי אדם ספציפי שלא החל לטפל בענייניו, לא תהיה שום סיבה שלא לפתוח נגדו בהליך פלילי. יש חלון הזדמנויות עכשיו, וצריך לנצל אותו".

דובר ‏HSBC‏ אירופה מסר: "‏HSBC‏ בודק באופן דחוף את הדיווחים על אובדן מידע על לקוחות בג'רסי. ‏HSBC‏ לא יודע על חקירה בנושא זה על-ידי רשות כלשהי, אך אם יקבל הודעה כאמור, ישתף פעולה באופן מלא עם הרשויות. ‏HSBC‏ ימשיך להיות מחויב לסטנדרטים הבינלאומיים הגבוהים ביותר גם באשר לנהלי פתיחת חשבונות ללקוחות. לעניין זה אין כל קשר לסניף ‏HSBC‏ בישראל".

‏‎‎‏"לומדים את הנתונים"

‏‎‎לפי ה"טלגרף", הגילוי מעלה שאלות רציניות לגבי התנהלות סניף ‏HSBC‏ בג'רזי, בפרט לאחר שהבנק נקנס באחרונה בכ-1.5 מיליארד דולר בארה"ב באשמת הפרת כללי אי-הלבנת כספים.

‏הבנק אמור היה לדווח לרשויות על כל חשד באשר למקור הכספים שהופקדו אצלו. לפי ה"טלגרף", מינהל ההכנסות והמכס (רשות המסים) הבריטי בודק כעת את רשימת השמות שהועברו אליו, וההנחה היא שלפחות מאות מהם מעלימים מס בבריטניה.

דובר של רשות המסים הבריטית, ‏HMRC‏, מסר ביום שישי בלילה: "אנו יכולים לאשר שקיבלנו את הנתונים, ואנו לומדים אותם. קיבלנו מידע ממגוון רחב מאוד של מקורות, ואנחנו משתמשים בהם כדי לוודא שחוקי המס לא נעקפים. הטיפול באלה שמנסים לרמות את המערכת הוא עדיפות עליונה מבחינתנו, ואנחנו מעריכים את המידע שאנחנו מקבלים מהציבור ומקהילת העסקים".

העיתון הגיע למסקנה כי ‏HSBC‏ פתח חשבונות בנק בג'רזי לכמה אנשים שמבוקשים על-ידי משטרת בריטניה, או שיש להם תיקים פליליים משמעותיים. המידע שקיבלה רשות המסים הבריטית הוא ההדלפה הבנקאית הגדולה ביותר עד כה שהגיעה לידי רשות זו.

‏‏4,388 בריטים מחזיקים, לפי הרשימה, ב-699 מיליון ליש"ט (כ-1.1 מיליארד דולר) בחשבונות עובר-ושב בסניף הבנק בג'רזי, וסביר להניח שיש להם עוד כמה מיליארדי ליש"ט בתוכניות השקעה בסניף זה. הרשימה כוללת גם כמה סלבריטאים בריטים ודמויות ידועות נוספות.

‏בכירים בסיטי

‏‎‎רשויות מס ברחבי העולם מעורבות כיום בהתמודדות אגרסיבית יותר ויותר על השגת פרטי אזרחים שלהם בעלי חשבונות בנק במקלטי מס, בחשד שרבים מהם מעלימים מסים או עוסקים בפעילות פלילית.

מקור פנימי בבנק ‏HSBC‏ בשווייץ כבר מכר פרטים של לקוחות הבנק בז'נבה לרשויות המס ב-2008. כך נוצרה "רשימת לגארד", על שם שרת האוצר הצרפתית באותה עת (כיום מנהלת קרן המטבע הבינלאומית), שזוהו בה 2,000 בריטים.

‏‏הרשימה הזו עוררה באחרונה סערה פוליטית ביוון, לאחר שהתברר כי לגארד העבירה אותה לידיעת אתונה כבר ב-2009, ואז לא נעשה הרבה כדי להתחקות אחרי אלפי מעלימי מס אמידים יוונים. לפני שבועיים קיבל עיתונאי יווני איומים בתביעה על הפרת פרטיות בעקבות פרסום שמות מהרשימה הזו.

נראה כי גם הפעם שילמה רשות המס הבריטית כסף תמורת הרשימה, ויתכן כי רשויות נוספות בעולם יצטרפו אליה, הואיל וכאמור, יותר מ-4,000 שמות שמופיעים בה אינם בריטים.

‏ברשימת הלקוחות של ‏HSBC‏ בג'רזי בולטת הנוכחות של דמויות בכירות מהסיטי של לונדון. עשרות בנקאים הפקידו סכומים של מאות אלפי ליש"ט בסניף הזה. גם רופאים, מנהלי מכרות וחברות נפט ועובדים בתעשיית הנפט מיוצגים בצורה נכבדת ברשימה. אחת הפיקנטריות היא חשבון של יותר מ-80 אלף ליש"ט שהפקיד בעל מכולת באיסט אנד בלונדון.

‏מנהל השקעות בריטי הפקיד בג'רזי יותר מ-6 מיליון ליש"ט. החשבון הממוצע בסניף זהה עמד על 337 אלף ליש"ט. על-פי החוק הבריטי לאזרחים זרים, הם חייבים לשלם מס רק על כספים שנכנסים לבריטניה ומקורם (הרווח עליהם) לא היה בריטי. ‏‎‎‏

"לא להישאר אדישים"

עו"ד שריג דמארי, שותף במשרד דולן דמארי מתתיהו ויו"ר ועדת איסור הלבנת הון בלשכת עורכי הדין, אמר ל"גלובס" על רקע הפרשה: "ראשית כל צריך להזכיר כי עבירות מס, לפחות נכון להיום, אינן מהוות לכשעצמן הפרה על חוק איסור הלבנת הון, ועל כן לרשויות קשה יותר לקבל סיוע בחו"ל במקרים מעין אלה.

"בנוסף, ניסיון החיים מלמד כי קיים פער בין החשיבות הראשונית שהרשויות מייחסות לרשימות מהסוג הנדון - ובין המשמעות שבסופו של דבר ניתן לייחס לה מבחינה משפטית בחקירות או בבתי המשפט".

"יחד עם זאת", הוסיף דמארי, "כמובן שכל מקרה נבחן על-פי נסיבותיו, ולא צריך להישאר אדישים לקיומה של רשימה כזו. בנוסף, צריך לזכור כי ככל שפותרים את הבעיות מוקדם יותר - הפתרון יעיל יותר".