מבחן שגיא של יחימוביץ'

הם לא העלו על דעתם, הם אפילו התגאו בכך, זה היה ביטוי לגבריות

צריך לכבד את עמדתה העקרונית של שלי יחימוביץ' בפרשת אורי שגיא. "לא נפנה עורף לקורבן" - היא הצהירה. השאלה היא במקרה הזה - ואני מדגיש: במקרה הספציפי הזה - מי פה הקורבן? האם זו האישה, או הנשים, שהתלוננו אצל יו"ר העבודה? או שמא הקורבן האמיתי של הפרשה הוא שגיא עצמו, שהגיש לה את התפטרותו?

שתי נקודות חשובות בהקשר זה: המתלוננות סיפרו כי המקרים אירעו לפני עשרות שנים; בתלונות לא דובר על אלימות. מכל מקום, בכל הפרסומים, וגם בהתייחסותה של יחימוביץ', המילה אלימות לא נשמעה. גם אם נניח שהתלונות נכונות, הרי שעל-פי הידוע לנו, מדובר בשני אירועים של הטרדה ללא אלימות, שהתרחשו לפני כ-39 שנה.

המקרה של אברהם אבינו

האלמנט השלישי חשוב לא פחות, אולי אפילו יותר. אני לא מניח שמישהו היה מציע להאשים את אברהם אבינו בניסיון לרצח בנו יצחק כאשר כמעט עקד אותו במצוות האל. אדרבה, יש המעלים את התנהלותו של אברהם כדוגמה ומופת למסירות ואמונה. היום היו כולאים או מאשפזים אותו.

הבאתי דוגמה קיצונית כדי להמחיש עד כמה מופרך להאשים אנשים במעשים שפעם היו מקובלים, ואחר-כך היחס אליהם השתנה. לפני 40 שנה כמעט לא היה קצין בצבא שלא התעסק עם פקידותיו או פקודותיו.

בוודאי שכמעט לא היה מפקד שלא ניסה. זו הייתה נורמה פסולה, אפילו מגעילה, של ניצול סמכות ודרגה כדי לפתות חיילות שהיו כמעט ילדות. אבל אז התייחסו לזה אחרת. היום מכניסים על דברים כאלה לבית הסוהר - ובצדק רב. הטרדות, בוודאי אונס, יכולות לפגוע בצורה קשה בנפש הקורבן. זה כמעט רצח הנשמה.

מבחן המנהיגות

אני לא בא לומר שצריך לסלוח לשגיא. אני טוען כי שגיא ודומיו לא העלו על דעתם שהם עושים מעשה שלא ייעשה. הם אפילו התגאו בכך, זה היה ביטוי לגבריות. בערכים הפסולים שהיו אז בצה"ל, אם יש לך מזכירה, במיוחד אם היא נאה, ואתה לא עושה שום דבר בעניין - אתה לא גבר. אולי אפילו אתה לא ראוי להיות מפקד?

"הדוגמה האישית כאן היא מאוד קריטית, כי ברגע הזה אנחנו נבחנות כמנהיגות" - הסבירה יחימוביץ' את עמדתה כלפי שגיא. אבל דוגמה אישית, יחימוביץ', אינה בהכרח לעשות אוטומטית את מה שצפוי ממך. מנהיגות זה גם לבוא ולומר שלמרות עמדותייך, את מוצאת שבמקרה הספציפי הזה לא מוצדק לפגוע בשגיא. גם זה מבחן מנהיגות, מבחן הרבה יותר מאתגר.

"סליחה, פולארד" - הצביעו גמלאים

בכורה עולמית: רפי איתן, מפעילו של ג'ונתן פולארד, בראיון ב"ידיעות אחרונות" (9.11.12): "סליחה, טעיתי, אני מתנצל בפניך, ג'ונתן פולארד".

מה קרה, אחרי שפולארד יושב, גם בגללך, כבר 28 שנה בכלא, למה עכשיו? וואי, טוב שאתה מזכיר לי: הצביעו גמלאים!!!