לא זקוק לפקודות מאדלסון

אתה מדבר, שלדון אדלסון, כאילו היינו בעיניך "נייטיבס" אהבלים

"חשבו רגע על טענתו של אולמרט, הוא לא מרמז על הקשקוש הרגיל, כי ממשלת הליכוד השתמשה בי כדי להשפיע על הבחירות בארה"ב. לא, התיאוריה של אולמרט היא אפילו משונה יותר: הוא טוען כי נתניהו - אשר לא בדיוק ידוע כאדם שקל להשפיע עליו - הסכים משום מה להיות הבובה שלי במהלך מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב", כתב לאחרונה שלדון אדלסון במאמר. החלטתי לנהוג כאילו אני כותב ב"ישראל היום" וצייתי לבקשתו של הבעלים. חשבתי רגע. הגדלתי לעשות: חשבתי הרבה רגעים. והנה פירות מחשבתי.

"הקשקוש הרגיל" - של מי?

קשקוש של מי? אני לא זוכר שמישהו אמר זאת. בוודאי לא מישהו רציני שדעתו נחשבת. אם בכלל, אז אולי נאמר שהממשלה השתמשה באדלסון כדי להשפיע על הממשל, הקונגרס, מקומות שהמיליארדר קנה לעצמו השפעה בהם. אבל על הבחירות? הרי אדלסון מרצונו, מתוך דעותיו ואופיו, השפיע על הבחירות באמצעות כספו. 100 מיליון דולר לקמפיין של מיט רומני, לפי הפרסומים. אז למה שממשלת הליכוד תנסה להשפיע על אדלסון הרפובליקאי, כאשר הוא משפיע בגלוי? אתה צודק, אדלסון, זה קשקוש בריבוע. אבל לא נעים לומר, נראה שזכויות היוצרים על הקשקוש, בוודאי זכויות הפצתו, שייכים לך.

על נתניהו אפשר להשפיע?

אבל יש תאוריה יותר משונה בעיני אדלסון, שנתניהו "הסכים להיות הבובה שלו" ולקדם את רומני על חשבון אובמה. איך אפשר לחשוב דבר כזה, תמה הבעלים של החינמון הישראלי, כאשר "נתניהו - אשר לא בדיוק ידוע כאדם שקל להשפיע עליו" סליחה! או באנגלית: ""come again, Sheldon. נתניהו ידוע כאדם שלא קל להשפיע עליו? אתה באמת אמרת את המילים הללו? כשהיית בהכרה מלאה? חשבת רגע לפני שדיברת?

אני חייב לומר, שכזאת היתממות לא זכורה כבר כמה מאות שנים. הייתי אולי אומר "תמימות", אבל אז כל מכירי אדלסון היו צוחקים עלי. אני מאמין לאדלסון שאינו נותן פקודות לנתניהו. למה אני מאמין? כי אני חושב שהוא לא מסוגל לעשות את זה? ממש לא. אני מאמין, מכיוון שפשוט אין צורך בפקודות.

רוח הגביר

כאשר אדם מקבל מאות מיליוני דולרים (לפחות) - במקרה הזה באמצעות הקמה והחזקה של עיתון חינמי המיועד בעיקר לקידומו והאדרת שמו - לאדם כזה צריך לתת פקודות כדי שיעשה את רצונן הפטרון הנדיב? אתה מדבר, אדלסון, כאילו היינו בעיניך "נייטיבס" אהבלים. זה הרי מקרה קלסי של "רוח המפקד", ובמקרה זה "רוח הגביר". הגביר לא צריך לומר דבר למי שנהנה מחסדיו. הוא מצפה שיבינו בעצמם את רצונותיו, וינהגו בהתאם. ונדמה לי שאם נתניהו קורא לפחות את העיתון שהוקם למענו, הוא יודע שאדלסון רצה לתת לרומני את כל העזרה, ללא ספק גם זו של ראש ממשלת ישראל. והידיעה הזאת, כמוה כפקודה. ומי כמו אדלסון יודע זאת?