"הבנקים מנהלים קמפיין נגד הפחתת עמלות ההפצה"

יו"ר רשות ני"ע הודיע על פתיחת השוק לקרנות נאמנות זרות, ותקף את התנהלות הבנקים

כמעט שנה לאחר שנערכה "חשיבה מחודשת" אודות המהלך להכנסת קרנות זרות לשוק הישראלי, הודיע יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, כי הוא פותח את השוק הישראלי לקרנות נאמנות זרות. זאת, במקביל לקידום המהלך להפחתת עמלות ההפצה, שממתין לאישור הכנסת. "הפחתת עמלות ההפצה היא תנאי הכרחי לפתיחת שוק ההון הישראלי לקרנות חוץ", ציין האוזר בנאומו בכנס DC FINANCE הבוקר. "זהו אחד החסמים הגדולים להכנסת קרנות נאמנות זרות לישראל, כמו גם להוזלה משמעותית של דמי הניהול".

רשות ני"ע מבקשת לקדם את המהלך של הכנסת הקרנות הזרות בשני מסלולים. בראשון, קרן נאמנות זרה תוכל להציע בישראל יחידות בקרן, במידה שהיא עומדת בקריטריונים מסוימים, ביניהם פיקוח של גופי רגולציה מוכרים בארה"ב ובאירופה למשל, היקף נכסים מנוהלים של מעל 20 מיליארד דולר, הצגת תשקיף ומינוי נציג מטעמן. בנוסף, לא תתאפשר כניסה של קרנות המתמחות בשוק הישראלי.

במסלול השני, החשיפה לקרנות הזרות תתבצע באמצעות יועצי השקעות, ובכללם מערך הייעוץ בבנקים. במסלול זה הרשות לא תציב תנאים ביחס למוצרים שיוצעו, כך שלמעשה האחריות תוטל על הגוף המייעץ בלבד, מתוך הנחה כי יועצי ההשקעות יבקרו בעצם את איכות הקרנות הזרות. או במילים אחרות - יספגו על עצמם את עלויות הפיקוח, מהלך שסביר להניח כי יעורר התנגדות נוספת מצד הבנקים.

הבנקים: "רק נגד הורדת העמלות"

הרפורמה שמקדמת הרשות לניירות ערך כוללת הפחתת תקרת עמלות ההפצה, במטרה להוזיל את דמי הניהול בקרנות הנאמנות. עמלות ההפצה, נזכיר, הן העמלות שמשלמים מנהלי קרנות הנאמנות ליועצים בבנקים בגין הפצתן. בנאומו התייחס האוזר להתנגדות שמביעים כיום בבנקים בנוגע להפחתת עמלות ההפצה, ואמר: "התאכזבתי מאוד לגלות כי כנגד היוזמה שלנו להפחתת עמלות ההפצה, מתנהל קמפיין מתוזמן ומתוזמר היטב, שבמסגרתו הבנקים מפעילים סוללה של לוביסטים ויחצנים, במטרה למנוע את המהלך המתבקש והנכון של הסרת חסמים ושכלול השוק".

באיגוד הבנקים מסרו בתגובה לדברים כי "אנו תומכים גם היום ברפורמה זו (הכנסת קרנות זרות, ל.א.), שאינה קשורה כלל להורדת עמלות ההפצה שמשלמים בתי ההשקעות לבנקים. הורדת עמלות ההפצה תגרום פגיעה מיותרת לחלוטין לאיכות מערך הייעוץ האובייקטיבי במערכת הבנקאית, שהוא הגורם היחיד שמציג לציבור השוואות לגבי דמי הניהול וגורם לבתי ההשקעות להתחרות על כיסו של הציבור".

עם זאת, נציין כי כניסתן של הקרנות הזרות לשוק המקומי תאפשר לבנקים לגבות עמלות נוספות, כמו למשל המרת מטבע, ובכך להגדיל את הכנסותיהם.