2 חב' גדולות שוקלות להתמודד על חממת הביוטק הממשלתית

החממה החדשה תקבל את זיכיון הפעלת חממת הביוטק במקום ביוליין אינוביישנס, שפועלת בתוך חברת ביוליין RX הבורסאית

המדען הראשי במשרד התמ"ת פתח היום (ד') בהליך תחרותי שבסופו ייבחר הזכיין שיקים ויתפעל חממה ביוטכנולוגית במסגרת תוכנית החממות.

ל"גלובס" נודע כי שתי חברות תרופות מן הגדולות בעולם, כבר מתעניינות בהפעלת החממה. אחת מהן מגבשת בימים אלה קונסורציום להפעלת החממה יחד עם אחת מקרנות הון הסיכון המובילות בתחום הביומד בישראל. ממשרד המדען נמסר היום כי תוכנית החממות מצפה שחברה גדולה תפעיל החממה.

המועד האחרון להגשת ההצעות במסגרת ההליך שנפתח היום, הוא 20 במארס 2013 ובלשכת המדען העריכו כי עד הקיץ הבא, ייבחר הזכיין שיפעיל את החממה למשך שמונה שנים.

החממה החדשה תקבל את זיכיון הפעלת חממת הביוטק במקום ביוליין אינוביישנס, שפועלת בתוך חברת ביוליין RX הבורסאית.

ביוליין תוכל להמשיך לקבל תקציבים עבור הפעלת פרויקטים בשלבים מוקדמים, אך במסגרת מסלולי מדען ראשי רגילים.

תקציב חברה בחממת הביוטכנולוגיה הוא מוגדל לעומת תקציבי חממה טכנולוגית רגילה, וכל החברות בחממה יכולות לקבל אוטומטית תקצוב לשלוש שנים נוספות.

בלשכת המדען הראשי, אבי חסון אמרו כי הרפורמה במסלול החממות הביוטכנולוגיות, שבוצעה שנתיים האחרונות, אמורה לתת מענה טוב יותר לצרכיהן המיוחדים של חברות צעירות שעוסקות בתחום.

"מדובר בצעד משלים לצעדים אחרים שאנו נוקטים בהם, כדי להתמודד עם כשלי השוק בתחום הביוטק ולגרום לכך שהחדשנות הקיימת בענף - חרף הקשיים בו", אמר היום חסון.

בתוך כך, משרד המדע והלמ"ס מדווחים היום על סקר של המועצה הלאומית למו"פ במשרד המדע לפיו בתשע השנים האחרונות חל גידול של של 32% במספר המשרות בביוטכנולוגיה, מספר החברות בתחום עלה ב-57% והחברות החלו להשקיע יותר במחקר ופיתוח.

כמו כן, הסקר מעלה כי עיקר הכנסותיהן (76%) מגיעות מיצוא מוצריהן, וכי סך ההכנסות ממכירת מוצרים ביוטכנולוגיים גדלו ב-130% מאז 2002, ל-3.3 מיליארד דולר. מהסקר עולה כי בשנת 2010 פעלו במשק 233 חברות בתחום הביוטכנולוגיה שבהן הועסקו 4,500 עובדים.

ביוטכנלוגיה
 ביוטכנלוגיה