"האוצר הופך את לקוחות ביטוחי המנהלים ללקוחות שבויים"

גורמים בשוק הביטוח חוששים מכניסת שתי הרפורמות שלדעתם יסייעו לחברות הגדולות וימנעו מלקוחות רבים ליהנות מהורדת דמי הניהול

בינואר הקרוב צפויות להיכנס לתוקף שתי רפורמות חשובות בשוק הגמל וביטוחי המנהלים, שישפיעו כמעט על כל אחד ואחת מאתנו. האחת נוגעת לתחילתו של משטר חדש של דמי ניהול מקסימליים בקופות הגמל לתגמולים ובביטוחי המנהלים, והשנייה נוגעת לאיסור מכירת מקדמי תוחלת חיים מובטחים לחוסכים צעירים כחלק מדמי הניהול ה"רגילים".

גורמים בשוק הביטוח, שמעוניינים למנוע או להפחית את רוע הגזירה של הרפורמה השנייה ומאמינים שעדיין ניתן לעשות זאת, מתריעים כי צעדים אלה משרתים בעיקר את חברות הביטוח הגדולות בשוק ביטוחי המנהלים - מגדל, כלל ביטוח והפניקס. לדברי אותם גורמים יביאו הצעדים לפגיעה בתחרות מבחינת החלק המכריע של לקוחות ביטוחי המנהלים. לקוחות אלה, כך הם מתריעים, יהפכו ללקוחות שבויים, שלא יוכלו ליהנות מהוזלת המחירים הצפויה בשוק החיסכון לטווח ארוך.

"החברות הגדולות, ששולטות ברוב עתודות הענק בביטוחי החיים, הן אלו שייהנו מביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים. מדוע? זהו כלי שימור הלקוחות הכי טוב שיש. איזה לקוח או סוכן ביטוח יעבירו פוליסה עם מקדם מובטח לפוליסה אחרת שלא מבטיחה מקדם? אפילו אם הפוליסה החדשה תהיה במשטר דמי הניהול החדש - וכתוצאה מכך זולה יותר מזו שהוא מחזיק בה כיום - הוא עדיין לא יעזוב את ההבטחה. זאת משום החשש שההבטחה תהיה שווה הרבה בעתיד, ושאם ויתרת עליה לא תוכל לחדשה בעתיד. כך נקבל מספר גבוה מאוד של לקוחות שבויים בענף הביטוח", אומר שחקן בשוק הביטוח, שאינו נמנה עם קבוצות הביטוח הגדולות.

"אמנם גם החברות הגדולות, שמוכרות חלק משמעותי מביטוחי המנהלים החדשים, "יחטפו" מביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים, אבל מבחינתן יש למטבע צד שני חיובי, והוא השמירה על התיק הקיים", אומר אותו גורם.

ביטוח מנהלים, נציין, הוא מוצר שהופך לרווחי רק לאחר שנים רבות, והרווחיות בו נוסקת ככל שהתיק נשמר, ואינו נפדה או מועבר לניהול בחברה אחרת.

"ההנחות שהשיגה הרגולציה בשוק הסלולרי, שדומות למה שהאוצר והכנסת עשו לגבי ביטוחי המנהלים החדשים שיימכרו וקופות הגמל החל מינואר הקרוב, סייעו לכל הלקוחות. מה שהאוצר עושה עכשיו, עם ביטול היכולת לניוד התיק הקיים הענק של ביטוחי המנהלים הישנים, יביא לגניזה בפועל של הפחתת דמי הניהול מבחינתם של חוסכים רבים", מתריע גורם נוסף מהשוק.

בכל אופן, לא רק הדאגה ללקוחות הקיימים בחברות הביטוח הגדולות מניעה את השחקנים בשוק שמעוניינים לשמור על היתרון של פוליסות ביטוחי המנהלים (שהוא הצידוק לתשלום העודף שמשלם החוסך עבורן ביחס לפנסיה או לגמל). הן רוצות להמשיך ולמכור את הפוליסות הללו משום שלתפיסתן הן רווחיות יותר.

בענף הביטוח יש הסכמה שביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים לחוסכים צעירים, הנמכרת כבר בתחילת החיסכון, תוביל לייתור מוצר ביטוח המנהלים - עבור כל חברות הביטוח. אם נוסיף לכך שהגמל הוא בעצם מוצר נכה, שבקושי נמכר לחוסכים חדשים מאז תיקון 3 לחוק קופות הגמל, תתחזק הפנסיה המקיפה החדשה כאופציה הפנסיונית הבלעדית ללקוחות.

"אם לא יהיה בידול בין פנסיה לביטוח המנהלים והגמל, כל החיסכון של הציבור ילך לפנסיה. לרבים זו לא אופציה רעה, אבל לאחרים מדובר באובדן ודאות מסוימת לגבי החיסכון שלהם. ורבים מחפשים את זה לא פחות מאת המחיר הנמוך ביותר לחיסכון", מסביר אחד מבכירי הענף.

"האוצר שופך את המים עם התינוק"

"האוצר שופך את התינוק עם המים". זוהי השורה התחתונה שאנו שומעים מכמה שחקנים בעלי שם בשוק הביטוח, כשהם מתייחסים לרפורמת ביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים כפי שקיים כיום בפוליסות ביטוחי המנהלים, הצפויה להיכנס לתוקף בתחילת 2013.

לדבריהם על האוצר אכן להיערך לאתגר הנובע מהתארכות תוחלת החיים ומהאי-ודאות הנלווית לכך, אבל לא לנהוג בקיצוניות שגורסת התארכות תוחלת חיים מהירה מכפי שהנתונים מסמנים בפועל.

לדידם אין צורך להרוס את שוק ביטוחי המנהלים, גם כי "מאז שנות ה-80 ועד היום המקדם המובטח זינק מ-144 אל יותר מ-200. מדובר בזינוק בשיעור אדיר, שהוביל את החברות לעיבוי העתודות שלהן בשיעורים שבכל זאת לא איימו על יציבותן, ואף לא פגעו ביכולתן להרוויח", אומר גורם בשוק.

נוסף על כך, לטענתם, יש עוד דרכים להיערך להתארכות תוחלת החיים בקצב שלא ניתן לצפות. למשל, אם חברות הביטוח ימכרו למבוטחים אנונה, שתנאיה מובטחים כבר מתחילת תקופת החיסכון (ולא נקבעים רק בעת היציאה לגמלאות), שמעבר לה יהיה ביטוח לתשלומים שיידרשו במקרה שהחוסך יחיה תקופה ארוכה מהצפוי.