גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: אאודי RS5 - חוויית שמחת נהיגה טהורה

אומרים כי יש משהו "קר" במכוניות אאודי, משהו מנוכר, פדנטי ומרוחק. יכול להיות - לו רציתי חום, התכרבלות, רישול וקירבה דביקה - הייתי קונה פודל. או שק שינה. או את אחד ממשתתפי "האח הגדול"

ירד שלג. לא בעיתו ולא בעונתו, ובכל זאת צחור ובוהק ויפה וחלקלק. מאוד חלקלק. בבית הקפה היה חם וטעים, אבל בחוץ המתינו 1,214 סוסים עצבניים. בוטשים בצמיגיהם בחוסר סבלנות, מייחלים שאצא עימם לדהירה משובבת במרחבים המושלגים.

אין זה מנומס לתסכל סוסים, אז יצאתי אליהם. אך במי אבחר? האם ב-5RS על 444 סוסיה? או שמא אסתפק ב-340 סוסים ואטול את ה-3RS הקטנה? ואולי אצלול דווקא אל מושב הנהג של ה-8R קבריו? דו-מושבית, מופשלת-גג, 430 כוחות סוס. חיים קשים.

אנחנו למרגלות האלפים. זה עתה סיימנו לאגור רשמים על האאודי 6S ו-7S השפויות יחסית, ולקינוח ניאותו אנשי אאודי להטעימנו מעט מטעמן של המכוניות המאכלסות את הצד האחר של מרכולתם: הצד השובב.

כי שני קלסתרים יש לאאודי: קלסתר A - מכוניות מיושבות, שפויות, רציניות, מכובדות; וקלסתר RS - מכוניות כוחניות, שריריות, מסעירות, כמעט פרחחיות.

ממש "דוקטור אאודי ומיסטר RS".

בין לבין נמצאת גם משפחת ה-S, שיש בה גם מזה וגם מזה, ולכן הייתי מכנה אותה בשם "משפחת הפרחחיות המעונבות".

יום-יום חג

בסופה של ההתלבטות קורעת הלב, בחרתי ב-5RS, ויצאתי להרים. כאמור, 444 כוחות סוס וגם כמעט 44 קג"מים של מומנט. מנוע בן 4.2 ליטר, 8 בוכנות, נטול טורבו. מנוע מן הזן הקרוי "גבה-סל"ד". כלומר, הוא מייצר את עיקר יכולותיו בסל"ד גבוה. מאוד גבוה. הייתי אפילו אומר - היסטרי: בין 4,000 ל-8,000 סל"ד ומעלה. מנוע מופלא. אין לי מילה אחרת. כל נגיעה בדוושתו היא רגע של נחת. בחיי יום-יום, יש אולי טרחה מסוימת במנוע הדורש רגל כה סחטנית על מיצערתו. אך זה אינו מנוע לחיי יום-יום. זה מנוע שתכליתו לייצר יום-יום חג.

תיבת ההילוכים היא S-טרוניק (שהיא DSG בשפת אאודי) בת שבעה הילוכים. וגם היא - מה לעשות - טובה להפליא. על כל אלה נוספה כמובן מערכת ההנעה הכפולה הקרויה קוואטרו, דיפרנציאל אחורי ערמומי, בלמים מגודלים, צבעי קרב, סביבת נהג כמיטב המסורת המשובחת של אאודי, והגה - כן, ההגה. כאן לצערי נעצר זרם המחמאות המוחלטות. שלושה מצבי נהיגה יש בו: רגיל, ספורטיבי ואוטומטי (כלומר, המוח היודע כל של המכונית מחליט, ולא אני). אך אולי בגלל השלג, אולי בגלל הקור, ואולי בגלל המצב הפוליטי - לא הצלחתי להתיידד עם שלושתם. המצב האחד היה לי קצת רך מדי, השני קצת קשה מדי, השלישי מעורפל מדי. חשוב להדגיש: יש לא מעט מכוניות שהיו חולמות על הגה באיכות שכזאת. אך ממוצר ספורטיבי של אאודי אני מרשה לעצמי לדרוש קצת יותר דיוק (וקצת פחות מלאכותיות).

ואז יצאתי אל השלג. נסעתי לאט. אני בשלג. נסעתי קצת יותר מהר. אז מה אם אני בשלג? אחר-כך עוד יותר מהר. ואז - ממש מהר. ה-5RS לא גמגמה ולא היססה, לא סרה מדרך הישר, לא נפנפה באיבריה, ולא איבדה את עשתונותיה אפילו לשנייה אחת. בטוחה בעצמה, מהירה, מדויקת, היא חרשה בשלג שהלך ונערם, וגם רבדים מזדמנים של קרח לא הוציאו אותה משלוותה. גם לא אותי. זה היה מפגן מהדהד ומרשים של מערכת הקוואטרו. המערכת המושלמת לכל מזג אויר ולכל כביש.

לו הייתי מנסה לנהוג במהירות הזאת ובכביש הזה, באחת ממתחרותיה הכוחניות של ה-RS (ומפאת הנימוס לא נגיד שמות), מן הסתם הייתי תלוי עד עצם היום הזה על צמרתו של אחד האשוחים שם ביער.

האחות הקטנה

השנייה הייתה ה-8R. הדגם היוצא. בינתיים הוצג דגם חדש. ה-8R - מי היה מאמין - אכזבה. ממש כך. זו מכונית-על שנרצחה בידי תיבת ההילוכים שלה. התיבה הזאת, רובוטית חד-מצמדית מן הזן שכבר התעלל בכמה וכמה מכוניות, היא מערכת גסה, טיפשית, מעצבנת, קופצנית, לא מנומסת ולא סימפטית. ומה שהיה סתם מטרד, הפך לפגע של ממש בכביש מושלג.

קיפצוציה של התיבה בעת החלפת הילוכים הוציאו לא אחת את ה-8R מדעתה, ועשו אותה ממש קשה לשליטה. חוששני, שגם מערכת הקוואטרו ב-8R התעקשה להותיר יותר מדי כוח בגלגלים האחוריים, גם כאשר ראוי היה שיירתמו מקדימה כדי לסייע למכונית ולנהג בפניות. בקיצור - זה לא היה זה, והודיתי לאל כאשר שבתי בשלום לבסיס. טוב שה-8R כבר הוחלפה.

ואז, למרבה ההפתעה, צנחתי אל חיקה של המתוקה מכולן: ה-3RS. מנוע 2.5 ליטרים, חמש בוכנות, 340 כו"ס, והפעם יש טורבו. ועוד איך יש. 46 קג"מ מגיעים כבר ב-1,400 סל"ד, ונשארים שם לאורך כל הדרך. ויש קוואטרו, ויש דיפרנציאל חכם מאחור, ויש הרבה אלומיניום וקצת סיבי פחמן, ובלמים בגודל של כיכר המדינה, והגה פחוס בתחתיתו שמרגיש טוב ונכון ומדויק, ו-GSD מתוק בן 7 הילוכים, וממדים קומפקטיים כמו שאני אוהב. בדיוק כמו שאני אוהב. ושם, בהר המושלג ובכביש המפותל, הייתה הגמדה המעופפת הזאת מהירה ומענגת ומדויקת הרבה הרבה יותר מן ה-8R. וגם ה-5RS - כך נדמה לי - הייתה צריכה לשרג את כל מערכותיה כדי לשמור על הקצב שהכתיבה האחות הקטנה.

זורח מקיר לקיר שבתי עמה לחנייה, ובעין דומעת צירפתי אותה לרשימת מכוניות חלומותיי שלעולם לא תהיינה שלי. מנהל סניף הבנק שלי לא ירשה.

זה היה יום מרגש. יום שכולו ברק טכנולוגי מפעים, ושמחת נהיגה טהורה.

אומרים כי יש משהו "קר" במכוניות אאודי. משהו מנוכר. משהו פדנטי ומרוחק. יכול להיות. אני אוהב את זה. אני רוצה קור, ניכור, פדנטיות וריחוק. לו רציתי חום, התכרבלות, רישול וקירבה דביקה - הייתי קונה פודל. או שק שינה. או את אחד ממשתתפי "האח הגדול". אך ככל שמדובר במכוניות - אני רוצה אוטו יקי. פדנטי, מדויק, מרוחק ומחונך.

הכותב היה אורח אאודי באוסטריה

אאודי RS5

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 650

ב-726 אלף שקל מציעה ב.מ.וו את ה-650 "גראן קופה". יש לה אמנם ארבע דלתות לעומת השתיים של האאודי, אבל היא מציעה עיצוב "מהיר" והרבה כוח אש. המנוע ה-V8 בנפח 4.4 ליטר מייצר 407 כ"ס ומאיץ את המכונית פלוס ארבעה מאפס ל-100 ב-4.9 שניות.

מרצדס E500 קופה

מי שיתעקש, יוכל להזמין בארץ את המרצדס E קופה בגרסת ה-E500. כאן הוא יקבל את הגרסה העדכנית של מנוע ה-V8 בנפח 4.7 ליטר של מרצדס, שמייצר 408 כ"ס ולא פחות מ-60 קג"מ של מומנט. המכונית הזו להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.1 שניות.

קדילק CTS-V קופה

האופציה האמריקנית לגרמניות היא ה-CTS-V קופה של קדילק. זוהי מפלצת אמיתית: מנוע ה-V8 בנפח 6.2 ליטר שלה מייצר 564 כ"ס ומומנט של 75 קג"מ. היא מסוגלת להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.4 שניות ולהגיע ל-282 קמ"ש.

עוד כתבות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין