פשרה בין טבע לחולי ניוון שרירים שטופלו בקופקסון

החולים טענו כי טבע ביצעה ניסוי בתרופה אף שידעה כי לא יועיל ואולי אף יזיק להם ■ הצדדים הגיעו לפשרה כספית שכוללת הבטחה לסודיות והסכמה לדחיית התביעה

פשרה בסכסוך בין חברת טבע לבין 6 חולי ניוון שרירים (ALS), שהשתתפו במחקר רפואי שערכה טבע לטיפול בחולי ALS באמצעות תרופת הקופקסון, במשותף עם בית-החולים איכילוב.

השבוע הודיעו הצדדים לבית המשפט המחוזי מרכז כי הגיעו לפשרה כספית, שכוללת הבטחה לסודיות והסכמה לדחיית התביעה. השופט יחזקאל קינר בירך על הפשרה ודחה את התביעה ללא צו הוצאות.

בינואר 2010 הגישו 6 חולי ALS תביעה נזיקית נגד טבע, בנוגע לניסוי הקליני שערכה טבע בחולי ALS החל מהמחצית השנייה של 2006. כשהסתיים הניסוי ב-2008, הודיעה טבע כי הוא נכשל.

בנוסף לטבע נתבעו צדדים נוספים הקשורים לניסוי - משרד הבריאות הישראלי, מנהל בית-החולים איכילוב, יו"ר ועדת הלסינקי המוסדית שאישרה את הניסוי והחוקרת הראשית שערכה את הניסוי באיכילוב.

התובעים טענו כי הניסוי היה רשלני ומזיק, ושהוא גרם לקיצור תוחלת חייהם. לטענתם, עורכי המחקר נהגו בהם כבשפני ניסיון, מתוך הנחה פסולה שממילא "אין להם מה להפסיד".

טבע והנתבעים הנוספים דחו מכל וכל את הטענות. הם עמדו על כך שמדובר היה בניסוי ראוי ומוצדק, העומד בכל הסטנדרטים ואמות-המידה המקובלים. "קשה לתאר מקרה מובהק יותר שבו מאזן התועלת אל מול הסיכון הצביעו כה בבירור לטובת הניסוי", אמרו.

לדברי טבע, ניתוח תוצאות הניסוי אמנם לא הראו תועלת למוצר לטיפול ב-ALS, אך גם הראו כי לא נגרם נזק.

המשפט מול פרונוירון נמשך

מטבע נמסר בעקבות השגת הפשרה: "טבע מבקשת להדגיש כי לא נפל כל דופי באופן עריכת הניסוי, והוא נערך תחת האישורים הנדרשים ובסטנדרטים הקפדניים ביותר החלים על מחקרים מעין אלה. טבע בחרה באופן וולנטרי לחלוטין לסיים את ההליכים המשפטיים בפשרה, זאת על בסיס הומניטרי, מתוך אמונה כי על החולים להתרכז כעת אך ורק בהתמודדות הקשה עם מחלתם".

החולים יוצגו בידי עו"ד אהובה טיכו; טבע ויתר הנתבעים יוצגו בידי עורכי הדין משה סטוביצקי ואיריס וורמן ממשרד סהר סטוביצקי ושות'.

יצוין כי מול טבע מתנהלת תביעה נוספת בעניין השימוש בקופקסון בחולי ALS, שהוגשה על-ידי חברת פרונוירון, איתה הייתה שותפה טבע בפיתוח הקופקסון.

פרונוירון - שהוקמה על-ידי פרופ' מיכל שוורץ וכבר אינה קיימת כחברה פעילה - טוענת כי טבע ביצעה את הניסוי, אף שידעה כי לא תהיה בו תועלת לחולים. המשפט בין פרונוירון לטבע עדיין מתנהל, ואין כרגע מגעים לפשרה בין הצדדים.

בעקבות השגת הפשרה בין טבע לחולים, מסר עו"ד גבי מויאל ממשרד המבורגר-עברון ושות', המייצג את פרונוירון: "הפשרה היא בעיני התרחשות חיובית - פירושה שמישהו בטבע לוקח אחריות על המקרה. אני מקווה כי הפרטים יתבררו במשפט שלנו".