אפסילון: נצלו את הצוק הפיסקאלי כדי לקנות מניות

בבית ההשקעות מעריכים כי הצוק הפיסקאלי הוא למעשה "גבעה פיסקאלית" וכי פשרה תושג בקונגרס והסוגיה תיפתר

הצוק הפיסקאלי לא יכניס את כלכלת ארה"ב למיתון ויש לנצל את הירידות בשוק המניות בגלל החששות מהצוק הפיסקאלי - ולקנות מניות. כך כותבים כלכלני בית ההשקעות אפסילון בסקירה השבועית שהוציאו למשקיעים.

"הדיון הציבורי המתיש בנושאים הפיסקליים בארה"ב יימשך ככל הנראה גם בשבועות הקרובים", נכתב בסקירה. "מן הסתם, כל התבטאות או שמועה תגרום לעלייה ברמת התנודתיות והעצבנות של השווקים. אלא שלדעתנו, דווקא התנודתיות הזו עשויה להציע נקודות כניסה טובות לשוק המניות. חוץ מזה, אנחנו מקווים שיגיעו מהר למסקנה כי המושג באמת הפך להיות מאוס".

כזכור, הצוק הפיסקאלי הוא כינוי לשורה של קיצוצים בתקציב והעלאות מסים בהיקף של כ-600 מיליארד דולר, כחלק מהעסקה בין הדמוקרטים לרפובליקנים בשנה שעברה בסוגיית העלאת תקרת החוב של ארה"ב. קרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי הצוק הפיסקאלי עלול להסב פגיעה של 4% מהתמ"ג האמריקני, קרי פי 2 מקצב הצמיחה הנוכחי של המשק, ולהכניס את ארה"ב למיתון.

באפסילון העריכו כבר בשבוע שעבר כי הצוק הפיסקאלי יסתיים בפשרה, וההערכה זו רק התחזקה השבוע: "הגישה הפייסנית שמפגינים 2 הצדדים, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהתבטאויותיהם מאז הבחירות, מלמדת שהסיטואציה שונה בתכלית השינוי מזו שחווינו בקיץ שעבר, בעת העלאת תקרת החוב. הרפובליקנים שהפסידו בבחירות מבינים שחזרה על הסאגה של השנה שעברה רק תחמיר עוד יותר את מצבם בעיני הציבור האמריקני. במקביל, גם אובמה שאינו טירון פוליטי יודע שהוא ייאלץ לוותר על חלק מדרישותיו. בקיצור, תהיה פשרה".

האנליסטים מדגישים כי גם אם לא תהיה פשרה, הרי ש-600 מיליארד הדולרים בקיצוצים והעלאות מסים לא ייכנסו לתוקף באופן מיידי אלא על פני מספר חודשים, כך שלהערכת אפסילון, "גם אם לא תושג עסקה עד סוף השנה - אין בכך משום איום מיידי על המשק האמריקני".

האנליסטים מסכמים וכותבים כי "בקיצור, לא מדובר בצוק פיסקאלי כי אם בגבעה פיסקאלית. דורש טיפול? בוודאי. האם הכלכלה תצנח למיתון באופן מיידי אם לא יושג הסכם עד סוף השנה? ממש לא".