פרויקט אשלים: ברייטסורס ואלסטום יקימו את התחנה התרמו-סולארית

בכך מגיע לסיומו המוצלח של אחד משני מהמכרזים באשלים, שנחשב לפרויקט הדגל של המדינה בתחום האנרגיה הסולארית ■ המדינה מנהלת עדיין מו"מ עם קבוצת נגב של שיכון ובינוי ואבנגואה

קבוצת מגלי"ם של ברייטסורס ואלסטום הצרפתית זכתה במכרז BOT להקמה, תכנון, מימון והפעלה של תחנת הכוח התרמו-סולארית בחלקה B באשלים - כך הודיעה היום (א') ועדת המכרזים של האוצר ומשרד האנרגיה.

בכך מגיע לסיומו המוצלח של אחד משני מהמכרזים באשלים, שנחשב לפרוייקט הדגל של המדינה בתחום האנרגיה הסולארית. המדינה מנהלת עדיין מו"מ עם קבוצת נגב של שיכון ובינוי ואבנגואה, שהתעכב לאחר פרישתה של סימנס שותפתה המקורית של שיכון ובינוי, לפני כחודש.

התחנה שתקים מגלי"ם תהיה מהגדולות מסוגה בעולם ובעלת הספק של 121 מגוואט. התחנה תוקם בהשקעה של 600-700 מיליון דולר ותפעל בטכנולוגיה הקרויה מגדל שמש. מחיר המכרז נקבע על ידי ועדת המכרזים, עומד על מחיר ריאלי של כ-79 אג' לקוט"ש. מדובר במחיר נמוך ביחס למקובל בעולם ובישראל עבור חשמל המיוצר בטכנולוגיה תרמו-סולארית, בהיקפים דומים.

המכרז שעורר בשעתו עניין בינאומי רב התנהל במשך כחמש שנים משלב המיון המוקדם שנערך ב-2008. במהלך המכרז פרשו ממנו כל הקבוצות הבינלאומיות שהתמודדו בו למעט ברייטסורס שצרפה אליה את אלסטום, מחברות ייצור תחנות הכוח הגדולות בעולם.

ברייטסורס, בניהולו של ישראל קרויזר, היא גלגול של חברת לוז הירושלמית שנחשבת לחלוצת המערכות התרמו-סולאריות. החברה בבעלות אלסטום ובעלי מניות אמריקאים מקימה בארה"ב שלוש תחנות כוח במדבר מוהאבי בהיקף של כ-400 מגוואט. התכנון, ניהול שרשרת האספקה וייצור התוכנות והמרכיבים האלקטרוניים נעשים בישראל.

ועדת המכרזים הבין-משרדית, המשותפת למשרדי האוצר והאנרגיה והמים להקמת תחנות כוח סולאריות באשלים, בראשות סגן בכיר לחשבת הכללית, רו"ח יריב נחמה, ציינה כי יתרונה המרכזי של הטכנולוגיה התרמו-סולארית הוא באמינותה הגבוהה, המאפשרת לה להוות תחליף של ממש לתחנות כוח קונבנציונליות הצורכות דלקים פוסיליים, וזאת בניגוד לטכנולוגיות אחרות להפקת חשמל מאנרגיה מתחדשת.

תחנת הכוח, מתוכננת להתחיל לפעול במהלך המחצית השנייה של שנת 2017 ותצטרף לתחנה תרמו-סולארית נוספת בהספק דומה ולתחנה פוטו-וולטאית בהספק של 30 מגה-ואט, אשר יקומו בסמוך לה במתחם אשלים. יחדיו, יספקו התחנות כ-2% מסך ייצור החשמל במשק, ויהוו אבן דרך משמעותית לקראת עמידה ביעד הממשלה לפיו עד לשנת 2020 ייוצר 10% מהחשמל במשק הישראלי ממקורות אנרגיה מתחדשים.

תחנת הכוח תוקם במודל ה-BOT, במסגרתו מתחייב הזכיין לתכנן, להקים ולתפעל את התחנה במשך תקופה כוללת בת 28 שנים, אשר בסופן יעבור המתקן לבעלות המדינה. קבוצת מגלים פאואר סולאר התחייבה להקים את תחנת הכוח בתוך תקופה של 36 חודשים לכל היותר.

מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח, אמר כי "בזכייה בעיתוי הנוכחי יש לראות הבעת אמון במשק הישראלי ובפרט במשק האנרגיה המתחדשת בישראל, הממשיך, על אף הקשיים, להתבסס כמשק תחרותי, יעיל וחדשני ברמה עולמית. משרד האנרגיה והמים ימשיך לפעול בנחישות לעמידה ביעדי האנרגיה המתחדשת שקבעה הממשלה".

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, בירכה על הזכייה, וציינה כי "הקמתה של התחנה התרמו-סולארית באשלים תהווה צעד גדול וחשוב לקראת יישום יעדי הממשלה לייצור חשמל ממקורות מתחדשים, תוך מינוף היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של המגזר הפרטי, הבאות לידי ביטוי במכרזים מסוג BOT שמקדם אגף החשב הכללי".