מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד, יסיים את תפקידו

‏‎‎בשנה האחרונה נרשם שפל בתוצאות מגה, ומניית החברה קרסה ב-50% ‏‎‎■ וורמברנד: "שוק הקמעונאות עבר שינויים, אך הקבוצה ועובדיה נענו לכל אתגר"‏

מנכ"ל קבוצת אלון רבוע כחול, זאב וורמברנד, יסיים את תפקידו בפברואר 2013, בתום קדנציה בת 5 שנים. הקבוצה, הפועלת בתחומי המזון (רשת מגה) והדלק (דור-אלון), טרם מסרה הודעה על זהות מחליפו של המנכ"ל.

וורמברנד מסר היום (ב') כי "שוק הקמעונאות בישראל עבר ועובר שינויים מהותיים, ויחד עם זאת הקבוצה ועובדיה נענו לכל אתגר, תוך הצגת מהלכים יצירתיים שנתנו מענה לצרכנים ולדרישות המשתנות של לקוחותינו".‏

‏תקופת כהונתו של וורמברנד התאפיינה בהתגברות התחרות בין רשתות השיווק, כאשר המהלכים שביצעה מגה צלחו רק בחלקם, והרשת רשמה שחיקה עקבית בביצועים. אחד המהלכים שהוביל וורמברנד היה השקת תת-הרשת מגה בול בדצמבר 2008, כמענה לתחרות ברשת שופרסל דיל וברשתות הפרטיות בגיזרת הדיסקאונט.

‏הכניסה לשוק הדיסקאונט הייתה מאוחרת מדי, ומגה התקשתה ליצור לעצמה תדמית של רשת זולה והעדפת קנייה. חוסר הצלחת הפורמט לא מנע מהרשת להמשיך ולהרחיבו, עד שמגה בול הגיעה ל-70 סניפים, אשר בשורה התחתונה מסבים לרשת הפסדים ומושכים את הביצועים כלפי מטה.

‏וורמברנד הרחיב את פעילותה של רשת מגה בתחום האורגני, ותת-הרשת עדן טבע מרקט התפתחה והגיעה ל-20 סניפים, אם כי לא ברור מה תרומתם לשורה התחתונה של הרשת, בין היתר בשל הצורך בהשקעות גדולות בפיתוח.

‏מהלך נוסף שביצע ‏וורמברנד הוא השקת המותג הפרטי "מגה", אשר לדברי החברה מכירותיו מהוות 12% מכלל המכירות הרשת.

שפל חדש בתוצאות ב-2012

‏‎‎בתחילת כהונתו של וורמברנד הוכרז חרם חרדים על תת-הרשת שפע שוק, ‏הרשת שבאמצעותה פעלה מגה במגזר החרדי ובמרכזי אוכלוסייה חלשים. זמן קצר אחרי הכרזת החרם המכירות צללו, ומגה איבדה הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה. שפע שוק, שמנתה בשיאה 47 סניפים, התכווצה ל-17 סניפים בלבד, לאחר שמגה הסבה את חלקם ומכרה חלק אחר.

‏‏כל אלה באו לידי ביטוי בתוצאות הכספיות של הרשת, שרשמו שפל חדש בשנת 2012. במחצית הראשונה של השנה ירדו המכירות ב-3.6% ל-3.27 מיליארד שקל, אחרי ירידה של 5.3% במכירות חנויות זהות. שיעור הרווח התפעולי ברבעון הראשון השנה עמד על 1.1% בלבד, שיעור העשוי להעיד על הפסדים בשורה התחתונה.

ברבעון השני ניכר שיפור קל כאשר שיעור הרווח התפעולי עלה ל-2%, אם כי עדיין מדובר בשיעור נמוך במיוחד.‏ מניית אלון רבוע כחול צנחה בכמעט 50% בשנה האחרונה, לשווי חברה של 586 מיליון שקל.

‏יו"ר קבוצת אלון, דודי ויסמן (בעל השליטה בקבוצה לצד עו"ד שרגא בירן), אמר היום כי "זאב קיבל לידיו רשת שעמדו בפניה משימות לא פשוטות בזמנים מטלטלים, ומשאיר אחריו רשת קמעונאות מובילה וחדשנית עם חזון להמשך הדרך". ‏‎‎‏

מניית אלון
 מניית אלון

המספרים של הרבוע הכחול
 המספרים של הרבוע הכחול