באוצר חוששים מההשלכות של מבצע קרקעי בעזה

בכירים במשרד מודאגים מפגיעה בתוצר אם עמוד ענן יימשך ■ "עד כה התמודדנו עם משבר גלובלי, בחירות ובעיות תקציב - ועכשיו גם מצב ביטחוני"

"אם מבצע עמוד ענן יגיע לסיומו ביום-יומיים הקרובים, יהיה אפשר להתמודד עם ההשלכות הכלכליות והתקציביות שלו", כך אמר היום (ב') ל"גלובס" בכיר במשרד האוצר, שחזר והדגיש כי נקודת המפנה מבחינה כלכלית תהיה כניסה קרקעית לעזה. "אם תהיה כניסה קרקעית לתקופה ממושכת כמו בעופרת יצוקה - אנחנו כבר באופרה אחרת", אמרו היום גורמים נוספים במשרד.

דאגת בכירי האוצר נתונה בעיקר לנזקים המאקרו-כלכליים והתקציביים של המבצע, כלומר ההשפעה על הצמיחה במשק ועל הגירעון הממשלתי. בכירים הזהירו היום, כי בטווח הקצר המבצע יגרום נזק לתוצר ולצמיחה. לפי הבכירים, המבצע עלול להשפיע על כוח היצור של המשק, בגלל הפגיעה במקומות העבודה בשל גיוס כוח אדם למילואים, עובדים שמחסירים ימי עבודה ומפעלים משותקים - מה שפוגע בכוח הייצור של המשק. במקביל, הביקושים צפויים לרדת שכן הצריכה הפרטית צפויה לרדת בחדות, הן של מוצרי בני קיימא (כלי רכב ומוצרים לבנים) והן הצריכה השוטפת (מזון, משקאות ועוד).

במשרד האוצר מעריכים כי הלחימה בדרום תוביל לירידה בתוצר, מה שישפיע על הכלכלה ועל הגירעון. כך למשל, מלחמת לבנון השנייה הובילה לירידה של 1.2% תמ''ג - הנאמדים ב-10 מיליארד שקלים.

תנאי פתיחה פחות טובים

באוצר מציינים כי תנאי הפתיחה של מבצע עמוד ענן הם הרבה פחות טובים מאלו שהיו במלחמת לבנון השנייה. אז, המשק צמח בקצב של כמעט 6%, לאחר שנתיים של צמיחה מואצת. היום, הצמיחה יורדת מזה שנה לפחות, ועומדת על כ-2.9% בלבד. ההבדל השני הוא המצב הפיסקאלי: בשנת 2006 הגירעון עמד על כ-1% תמ''ג בלבד (כ-7 מיליארד שקל), לעומת הגירעון הצפוי ב-2012, שעומד על יותר מ-4% תמ''ג (כ-40 מיליארד שקל). ב-2008, לפני מבצע עופרת יצוקה, עמד הגירעון על 2% תמ"ג (כ-15-16 מיליארד שקל).

"אם האירוע ייגמר עכשיו, נדע לעבור אותו. ברור שההשלכות על הצמיחה והגירעון הן לא פשוטות ונצטרך לחשוב איך אנחנו נותנים להן מענה. נבחן את כל החלופות והפתרונות האפשריים, אבל זה אתגר. עד כה נאלצנו להתמודד עם משבר בכלכלה גלובלית, עם בחירות, עם האטה ובעיות תקציב ועכשיו גם אירוע ביטחוני. זה לא פשוט", מודה בכיר במשרד.

למרות ההכבדה הצפויה על תקציב המדינה וההשלכות האפשריות על הכנסות המדינה ממסים, באוצר סבורים כי המבצע לא צפוי להביא עמו להורדת דירוג.

יתרה מזו, באוצר מציינים כי עד כה שוק ההון לא הגיב בצורה שלילית ו"זה הסמן שצופה את העתיד. בינתיים לא רואים תגובות קשות".

הגירעון
 הגירעון