הכירו את החברה שפיתחה את "המוח" של "כיפת ברזל"

נתן ברק, המנכ"ל והמייסד של אמפרסט מפתח-תקווה: "גם בעזה צריכים להיות מרוצים מ'כיפת ברזל'. בלעדיה מזמן היינו בפנים"

על פיתוח ה"מוח" של מערכת היירוט כיפת ברזל מנצחים המהנדסים של חברת אמפרסט מערכות מאזור התעשייה קריית אריה שבפתח-תקווה.

החברה הוקמה בידי אל"מ (במיל') נתן ברק, יוצא חיל הים ששימש כראש מרכז התקשוב של החיל. מלאכת הפיתוח של מערכת השליטה והבקרה שמשמשת את סוללות כיפת ברזל נמשכה שנה, ועל רקע הצלחתה ושיתוף-הפעולה ההדוק בין אנשי אמפרסט לקבלנית הראשית של התוכנית, רכשה רפאל בשנת 2010 50% מהחברה. ברק מחזיק ב-25% מהמניות, ורבע נוסף מוחזק בידי שותפים אחרים.

"ידענו בוודאות שנצליח בפרויקט הזה, אחרת לא היינו נכנסים אליו", אומר היום (ב') ברק בשיחה עם "גלובס". "לאורך כל הדרך ראיתי כיצד אנחנו מתקדמים עם הפרויקט שלב אחרי שלב, ובמובן מסוים זה נס. בהתחלה, האמריקנים אמרו לנו שזה לא יעבוד, והנה, זה עובד. אני איש מאמין. אני אישית מאמין שזאת השגחה עליונה".

מערכת השליטה והבקרה של אמפרסט מערכות מאפשרת זיהוי מוקדם של טיל המטרה, חישוב מסלולו ומקום נפילתו. בתוך שנייה אחת בממוצע, היא מעמידה כמה מאות פתרונות יירוט ובוחרת בטוב ביותר - בעדיפות כזאת שהיירוט ייעשה בגובה מסוים ועד כמה שניתן מעל שטח פתוח.

במקרה שהטיל נורה לעבר יישובים מרוחקים יותר מרצועת עזה, כמו לעבר גוש דן, למערכת עומדות מספר שניות כדי לבחור את אופן יירוט הטיל. "היא נותנת מענה מצוין בגילוי של גופים קטנים יחסית שקשה לראות אותם, תוך סינון רעשים וזיהוי וודאי שמדובר ברקטה ולא בכל דבר אחר", מסביר ברק.

הטכנולוגיה שעליה מתבססת מערכת השליטה והבקרה גנרית, והיא שימשה בעבר את החברה בהקמת מערכות השליטה והבקרה של חברת איתוראן ושל חברת החשמל. "תוך מאמץ קטן יחסית, בזמן של כשנה, הצלחנו להתאים את היכולות האלה למערכת כיפת ברזל", אומר ברק.

כשהוא מביט על מאות היירוטים של כיפת ברזל בימים האחרונים בערי הדרום ובגוש דן, הוא מבין שהמערכת מצילה חיים רבים לא רק בישראל, אלא גם בעזה. "גם בעזה צריכים להיות מרוצים מההצלחה של כיפת ברזל. בלעדיה, כבר מזמן צה"ל היה נמצא בעיצומה של פעילות קרקעית בעומק השטח והיו נהרגים רבים יותר בצד הפלסטיני. עדיין לא מיצינו את כל היכולות של כיפת ברזל, ובעתיד היכולות האלה רק ילכו ויתרחבו ואחוזי היירוטים המוצלחים רק ילכו ויעלו", הוא מסכם.