החלב החמוץ של טהורי

IDB קנו פרה בשביל להשיג כוס חלב. מי הרוויח? הרפתן

החתול השחור שעבר בין נוחי דנקנר לבנקאי ההשקעות דן טהורי, מזכיר עד כמה רלוונטית האמרה כי "בשביל כוס חלב לא צריך לקנות את כל הפרה". בתחילת יוני 2006 דיווחה כלל פיננסים, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי של דנקנר, על עסקה לרכישת מחצית ממניות טהורי-בית-השקעות תמורת כ-20 מיליון שקל.

המחיר ששילמה כלל פיננסים נראה כבר אז לרבים גבוה בהרבה משוויו הכלכלי של בית ההשקעות הקטן, והוא יוחס לאמון הרב שרחש דנקנר לטהורי, שייעץ לו במספר עסקאות קודמות, ולחברות האמיצה שנקשרה בין השניים, שאף תורגמה לטיולים משותפים במזרח הרחוק.

מנכ"ל כלל ביטוח דאז, אביגדור קפלן (כיום יו"ר הקבוצה), הצהיר במועד הרכישה כי "לטהורי בית השקעות יש ניסיון ומוניטין רב כחברה מובילה בתחום הייעוץ הכלכלי ומתן שירותי בנקאות השקעות. פעילותה במסגרת כלל פיננסים תהווה השלמה טובה לתחומי הפעילות הקיימים בחברה".

כל כך התרשמה כלל פיננסים מהניסיון והמוניטין של טהורי, שהיא אף העניקה לו אופציה למכור לה בחלוף שבע שנים את יתרת מניותיו בטהורי בית השקעות לפי שווי חברה דומה, של כ-40 מיליון שקל.

מדובר בסיפור שכיח בעולם העסקים: רכישת עסק (להלן "הפרה") המעניק לך שירותי ייעוץ או ניהול חיצוניים בתשלום ("החלב"). לכאורה, אכן יש היגיון בדבר - במקום לשלם לאותו גורם חיצוני, ארכוש אותו באופן שהכסף היוצא מכיסי בתמורה לאותם שירותים גם יחזור לאותו כיס. אלא שבסופו של דבר, כדאיות רכישתה של הפרה מסתכמת ביכולתה להניב לרוכש די חלב שיצדיק את המחיר ששולם תמורתה. ודן טהורי, כך התברר, היה רחוק מלספק את הסחורה.

הזמנים השתנו, וגם מאזן הכוחות

עם הזמן התברר כי כלל-טהורי (שמו החדש של טהורי בית השקעות) מניבה הכנסות זניחות של מיליוני שקלים לשנה, ותרומתה לרווחיות כלל פיננסים אפסית. לאור השווי הגבוה לפיו רכשה את מניותיה בטהורי בית השקעות, נדרשה כלל פיננסים לבצע עוד ועוד הפחתות משווי השקעתה, ובסך הכול הפרישה עד היום כ-14 מיליון שקל להפסד בגין אותה רכישה.

אלא שהגרוע מכל עדיין לפניה: באמצע 2013 תיכנס לתוקף האופציה שקיבל טהורי מכלל פיננסים למכור לה את יתרת מניותיו בכלל-טהורי. על רקע מצבה המדורדר של כלל פיננסים כיום, בעת שהיא נדרשת להזרמות הון חוזרות ונשנות מצד החברה האם, כלל ביטוח, נקל להבין מדוע רותח נוחי דנקנר (כך על פי ההערכות) בשל כוונתו של טהורי לממש את אותה אופציה, שתזרים לכיסו כ-15 מיליון שקל נוספים.

דנקנר, שהפך את דן טהורי לאיש עשיר מאוד, מצפה ממנו ודאי לאותה חברות שהפגין הוא עצמו כלפיו בעבר, וכי יוותר על מימוש האופציה, או לפחות על חלק ניכר מהסכום המגיע לו בגינה. סביר מאוד להניח גם שלפני שנתיים-שלוש, בעת שדנקנר נחשב לאיש העסקים החזק במדינה ויכול היה לספק פרנסה בשפע, בקשתו הייתה נענית על ידי טהורי בחיוב.

אבל, זמנים חדשים, זמירות חדשות. דנקנר של היום נאבק מול הררי חובות המאיימים על המשך שליטתו באי.די.בי, ולא כולם מהמרים כי ייצא מהמאבק הזה כשידו על העליונה. דן טהורי אולי לא הוכיח את עצמו ככלכלן דגול בכלל פיננסים, אך חשבון הוא כנראה יודע לעשות.