אוקטובר בשוק הגמל: אלטשולר-שחם ממשיך להוביל

בית ההשקעות תופס את שלושת המקומות הראשונים עם תשואה חודשית של 2% והראל במקום הרביעי עם 10.4% ב-12 החודשים האחרונים

קופות הגמל ממשיכות ליהנות מהמומנטום החיובי שהחל באמצע ספטמבר האחרון בשוק המקומי, שהולך וסוגר פערים מול השווקים המובילים בעולם. בדומה לשנה וחצי האחרונות, גם בחודש אוקטובר הוביל בית ההשקעות אלטשולר-שחם את טבלת תשואות קופות הגמל הגדולות.

ההישג של בית ההשקעות, שאותו מנהל גילעד אלטשולר, משמעותי ביותר. זאת, מכיוון שגם במהלך 36 החודשים האחרונים מציגות הקופות שלו את התשואה הגבוהה ביותר, שנעה שבין 28% ל-29.3%, גבוה בכ-10% בהשוואה לתשואה הממוצעת בענף הגמל, שעומדת על כ-18.6%.

במקום הראשון נמצאת קופת הגמל "גמל כללי", המנהלת כ-3.1 מיליארד שקל, עם תשואה של 12.5% ב-12 החודשים האחרונים. אחריה נמצאת הקופה "גמל קלאסי", המנהלת כ-1.6 מיליארד שקל עם תשואה של 11.3% בשנה האחרונה. את השלישייה הפותחת חותמת קופת הגמל "להיט", המנהלת כ-1.4 מיליארד שקל, עם תשואה של 11.1% בתקופה הנ"ל.

נראה כי ההחלטה שקיבל ברבעון האחרון מנהל ההשקעות הראשי של אלטשולר-שחם, דני ירדני, להחזיר חלק מההשקעות המנייתיות לישראל, הוכיחה את עצמה גם בחודש החולף. כך, קופות הגמל של בית ההשקעות הצליחו ליהנות מהתשואה העודפת שהניב השוק המקומי באוקטובר, תוך שהן רושמות תשואה חודשית של כ-2%.

במקום הרביעי נמצאת קופת הגמל הגדולה של הראל. "עצמה תעוז" מציגה תשואה של 10.4% ב-12 החודשים האחרונים, ובהחלט מדובר בהישג ראוי לציון. קופת הענק - השלישית בגודלה בשוק מבחינת היקף נכסים - מנהלת כ-11.8 מיליארד שקל. גודל הקופה נחשב לחיסרון, מאחר שקופות גדולות, המנהלות נכסים בהיקפים כאלו, מתקשות להפגין גמישות ולנצל הזדמנויות בשוק. לשם השוואה, שתי הקופות הגדולות הנוספות, "גדיש" של פסגות ו"תמר" של כלל ביטוח, אשר מנהלות כ-21.5 מיליארד שקל וכ-12.5 מיליארד שקל, בהתאמה, נמצאות במקומות נמוכים משמעותית בטבלת התשואות (11 ו-18, בהתאמה).

בחציה התחתון של הטבלה ממוקמות קופות דש. ערב המיזוג עם מיטב ממשיכות קופות בית ההשקעות, שאותו חזר לנהל קובי לוינסון, לרשום ביצועים בינוניים, ומדורגות במקומות 16, 17 ו-19.

ב-12 החודשים האחרונים רשמו הקופות "דש תגמולים", "דש גמל זהב" ו"דש גמל" תשואה של כ-7.5%. הביצועים החלשים הובילו לפדיונות בגוף שהיה עד לפני כמה שנים המגייס ביותר בתעשייה. מתחילת 2012 יצאו מקופות דש 1.35 מיליארד שקל לקופות המתחרים - שיעור של 6% מהיקף הנכסים המנוהלים. על אף החזרתם של אורן חנוכה כמנכ"ל הגמל ולוינסון עצמו לתפקידיהם, נראה כי דש עדיין מתקשה לעצור את הסחף, והיא ממשיכה לאבד לקוחות בקצב של 150 מיליון שקל בחודש.

מצוינות בדמי ניהול

גוף נוסף המדורג נמוך הוא אקסלנס. קופות הגמל "יסודות", "גמל" ו"גמל פלטינום" ממוקמות בחמישייה הסוגרת, לאחר שרשמו בין 6.5% ל-7.2% בשנה האחרונה. עם זאת, התשואות הנמוכות לא מונעות מבית ההשקעות, בניהול הבנקאי לשעבר עוזי דנינו, לגבות דמי ניהול מהגבוהים בענף, בשיעור של כ-1.3%.

במקומות האחרונים נמצאות קופות הגמל של הלמן אלדובי, שמאכלסות את התחתית כבר שלוש שנים. "יהבית", המנהלת כ-1.7 מיליארד שקל עם תשואה של 6.6% בשנה האחרונה, נמצאת במקום ה-23 בטבלה. "תלם-חריש", המנהלת כ-1.6 מיליארד שקל, עם 6.4%, חותמת את הטבלה במקום ה-25.

גם בדירוג התלת-שנתי נמצאות קופות הלמן אלדובי בתחתית, עם תשואה מצטברת של כ-15.4%. נראה כי הביצועים החלשים בקופות, עם הרווחיות הנשחקת של בתי ההשקעות והתחרות העזה בענף, הכריעו את הלמן אלדובי, שהודיע בסוף אוקטובר על מיזוג עם הדס ארזים.

להלמן אלדובי תשואות נמוכות ופדיונות גבוהים - כ-460 מיליון שקל בשנה האחרונה (5% מהיקף הנכסים המנוהלים). במקביל, גם הדס ארזים לא הצליח להתרומם, ומאז הקמתו הוא סובל מחיסרון לקוטן. ימים יגידו אם מיזוג בין שני גופים חלשים יאפשר להם לשרוד יחד, בענף שבו היתרון לגודל הוא פרמטר מרכזי.

קופות גמל
 קופות גמל