עמוד ענן: 4 חיילים נפצעו מירי למועצה אזורית אשכול

(עדכונים שוטפים) - רקטות נורו היום לעבר אשקלון, אשדוד, באר טוביה וגן יבנה ■ מרבית פצועי הפיגוע בת"א שוחררו לבתיהם ■ הפגנות של תושבי הדרום בעד כניסה קרקעית לעזה

"עמוד ענן", היום השמיני: הפסקת האש שאמורה הייתה להיכנס לתוקף אמש בחצות נדחתה בינתיים, והשיחות בין הצדדים בקהיר אמורות להתחדש היום (ד'). פורום שרי התשיעייה מתכנס כדי לדון בהיערכות. בינתיים ממשיך חיל האוויר לתקוף יעדים ברצועת עזה, ומאז שעות הבוקר ממשיך הירי לעבר אזור גן יבנה, באר טוביה, אשדוד, אשקלון ויישובים נוספים. בבאר טוביה נפגע בית פגיעה ישירה מרקטה. אין נפגעים.

הערב נודע על 4 חיילים שנפצעו מירי רקטות לעבר שטחי המועצה האזורית אשכול.

בינתיים לא ברור לאן תתפתח המערכה, לאחר שהיום בצהריים ארע פיגוע בלב תל-אביב, כאשר אוטובוס קו 142 של חברת "דן" התפוצץ ברחוב שאול המלך, סמוך מאוד לבניין הפרקליטות והקריה. מד"א הכריז על אירוע רב-נפגעים. באירוע נפצעו 21 בני אדם, אחד מהם במצב קשה, שניים במצב בינוני, וכל השאר פצועים קל. כולם פונו לבית-החולים איכילוב. מאוחר יותר נמסר כי מרבית פצועי הפיגוע שוחררו לבתיהם.

הרמטכ"ל בני גנץ סיים הבוקר הערכת מצב, בה ציין כי הדיאלוג במצרים לא משפיע על פעילות צה"ל והנחה להמשיך בתקיפת תשתיות טרור וחוליות ירי. הלילה קיים גנץ ערכת מצב מיוחדת בה אישר את תוכניות הירי שהיו הלילה ושאמורות להתרחש גם היום.

"בשלב זה דיבורי הפסקת האש לא רלוונטיים", אמר דובר צה"ל. בתדרוך שערך הבוקר לכתבים, הבהיר דובר צה"ל, תא"ל פולי מרדכי כי תכנית התקיפה של צה"ל נמשכת למרות המגעים בין הצדדים. בצה"ל מעריכים כי המשך הפגיעה בתשתיות הגדולות הנמצאות בלב האוכלוסייה בעזה תימשך גם היום, זאת בהתאם להחלטת הדרג המדיני.

לדברי תא"ל מרדכי, קצב תקיפות חיל האוויר הוגברו במשך הלילה. עשרות יעדי טרור הותקפו. צה"ל תקף מספר גשרים שחלקם ממומנו על-ידי אירופים ושניים מהם על-ידי הבנק האסלאמי. "עזה התעוררה במציאות מאוד לא סימפטית הבוקר", טען מרדכי.

עד כה נהרגו בעזה 121 פלסטינים, מתוכם 57 אזרחים, ו-900 פצועים כך לפי נתוני האו"ם. צה"ל תקף עד כה כ-1,500 יעדים. 5 ישראלים נהרגו עד כה, ו-90 בני אדם נפצעו.

שגרת החירום בגוש דן לא תשתנה

בפגישה לילית שקיימו מפכ״ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, ומפקד פיקוד העורף, אייל איזנברג, הוחלט שלא לשנות את שיגרת החירום באזור המרכז וגוש דן. עוד סוכם כי מקו 40 קילומטר צפונה לרצועה, בכל אירוע המוני כגון התקהלות רבת משתתפים, אירועי ספורט, אירוע תחת כיפת השמיים, יקיימו מפקד המחוז שבגזרתו מתקיים האירוע הערכת מצב לצורך קבלת ההחלטה, האם לאשר את קיומו ובאילו תנאים.

באשדוד, בבאר-שבע ובקריית מלאכי הפגינו אמש מאות תושבים נגד הפסקת האש המתגבשת וקראו להמשיך בפעולה הצבאית, עד שיושג שקט בדרום.

שטייניץ: "המבצע יביא שקט לתושבי הדרום"

שר האוצר שטייניץ אמר הבוקר כי "בשלב כלשהו ישראל תצטרך להכריע בעזה ולא רק להרתיע, כלומר לפורר את המערך הצבאי ואת השלטון. וזה כולל השתלטות מלאה על הרצועה. מטרות המבצע הן לאותת לחמאס שהמצב הנוכחי לא יכול להמשיך. אני משוכנע שהרתעה מטיבה תגמר בהפסקת אש עם הסכם. המבצע מנוהל בצורה יוצאת מן הכלל צבאית ומדינית, והוא יביא הרתעה משמעותית מאוד של הצד השני ושקט לתושבי הדרום".

מייד לאחר סיום פגישתם של קלינטון ונתניהו התחדשה במהלך הלילה הלחימה בין ישראל לחמאס: שש רקטות גראד שוגרו מעזה לכיוון אשדוד, שתיים יורטו על-ידי מערכת כיפת ברזל והרקטות הנוספות נפלו בשטחים פתוחים. במקביל, מדווחים בעזה על הפגזות בלתי פוסקות של חיל האוויר על יעדים ברצועה.

סמוך לשעה שתיים אחר חצות נשמעה אזעקה באשדוד, והתושבים נמלטו למרחבים המוגנים. מייד לאחר מכן מערכת כיפת ברזל יירטה שתי רקטות ששוגרו אל העיר, ארבע רקטות נוספות נפלו מחוץ לעיר מבלי לגרום לנפגעים או לנזק. מוקדם יותר נפלו ארבע רקטות קסאם במועצה האזורית אשכול מבלי לגרום לנפגעים או לנזק.

רשתות הטלוויזיה הזרות מדווחות על הפצצות "חסרות תקדים" של חיל האוויר בעזה. רשת CNN מדווחת על פיצוצים עזים ברחבי העיר שמלווים בפיצוצי משנה מרובים. סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה כי חיל האוויר תקף בניין בו ממוקמים משרדיה. דובר צה"ל אישר את דבר התקיפה, ומסר כי הבניין הותקף שתי קומות מעל מערכת AFP מאחר והוא שימש כמרכז המודיעין של החמאס.

"החמאס משתמש בכם כמגינים אנושיים"

דובר צה"ל הוסיף אזהרה לכתבים הזרים בה נכתב כי החמאס משתמש בעיתונאים המערביים כמגינים אנושיים, ואמר להם להתרחק מפעילי החמאס בעזה, כך לפי גלי צה"ל.

במקביל נמשכים המאמצים בזירה הדיפלומטית: מועצת הביטחון של האו"ם סיימה דיון עקר על המצב בעזה, לאחר שארה"ב הטילה וטו על הצעת מרוקו לגנות את ישראל - הצעה שלא הזכירה את ירי הרקטות בידי החמאס. באו"ם צפוי להתקיים היום דיון נוסף על המצב ברצועת עזה.

אמש הגיעה לירושלים מזכירת המדינה האמריקנית קלינטון היישר מדרום מזרח אסיה שם סיימה ביקור היסטורי לצד הנשיא אובמה. עם הגיעה לירושלים ערכה מסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה נתניהו שלאחריה פנו השניים לדיון בגיבוש שיוכל להביא את מבצע "עמוד ענן" לסיומו.

נתניהו: "פועלים לצמצם הפגיעה בחפים מפשע"

"אני רוצה להודות לך באופן אישי על התמיכה ב'כיפת ברזל' שמצילה חיים", אמר נתניהו. "בימים האחרונים אנו מתמודדים עם טרוריסטים שמנסים להגביר, עד כמה שניתן, את הפגיעה באזרחי ישראל. אנחנו, לעומת זאת, פועלים לצמצם למינימום האפשרי את הפגיעה באזרחים חפים מפשע".

מזכירת המדינה קלינטון, שדיברה אחרי נתניהו, אמרה: "הנשיא אובמה ביקש להביא לכאן מסר ברור שלפיו לארצות הברית מחויבות בלתי מעורערת לביטחונה של ישראל, ועל כן אנו מנסים למנוע הסלמה באזור". השניים צפויים לשוב ולהיפגש היום על מנת לדון בהסכם הפסקת אש אפשרי בתיווך אמריקני ומצרי.

הלווייתו של חייל צה"ל רב טוראי יוסף פרטוק, שנהרג אתמול מפגיעת רקטה במועצה האזורית אשכול, תתקיים היום באחת בצהריים בבית העלמין הצבאי בפתח תקווה. מירי רקטות נהרג אתמול גם עליאן אלנבארי, בן 30, תושב היישוב עג'ואן שבנגב.