הפארסה בליכוד: ההצבעה בפריימריז תוארך עד לחצות

(עדכונים שוטפים) - החברה האחראית לתקלות המחשוב בבחירות המקדימות בליכוד: אמן-אמנת הבורסאית ■ רה"מ הגדיר את הבחירות הפנימיות בליכוד כ"חגיגה לדמוקרטיה" אולם בקלפיות נרשמו היום שיבושים קשים

מבוכה בפריימריז של הליכוד: ועדת הבחירות של הליכוד החליטה להאריך את מועד סגירת הקלפיות לחצות בעקבות התקלות במחשבים. הוועדה ממשיכה לדון בשעות אלו באפשרות ליום בחירות נוסף.

דחיית הפריימריז מעלה שאלות רבות ובהן סוגיית המימון. על פי החוק לרשות כל מועמד עומד סכום מסויים שאותו הוא יכול להוציא בפריימריז אולם עולה השאלה מה יעשה מועמד שתקציבו נגמר וכיצד יוכל לממן עוד שבוע של קמפיין. השר יולי אדלשטיין טוען כי יש להורות לוועדת הבחירות העליונה של הליכוד לאסור החל ממחר בבוקר "כל תעמולה בפרסום בכלל ובאיזורי הקלפיות ביום עצמו בפרט, על מנת למנוע עבירות כספיות וליצור שיוויון בין כלל המועמדים. כמו כן, אמר אדלשטיין כי יש למנוע בכל מחיר הדלפה של תוצאות ההצבעה שכבר התקיימה מחשש שהן תשפענה על מועד ב", אמר אדלשטיין.

סוגיה נוספת היא כיצד לנהוג עם מי שכבר הצביע, והאם הצבעתו תחשב או לא. השר מיכאל איתן קרא שלא לבטל את ההצבעות שנקלטו עד עתה. "אסור לבטל את ההצבעות שנערכו עד עתה. צריך להמשיך את ההצבעה ולהיערך להארכתה בשבע שעות נוספות, כמספר השעות בהן הושבתה המערכת. ההארכה יכולה להתבצע כבר הערב או מחר, באמצעים ממוחשבים או ידניים", אמר איתן.

שיבושים קשים בקלפיות

ראש הממשלה הגדיר את הבחירות הפנימיות בליכוד כ"חגיגה לדמוקרטיה" אולם בקלפיות נרשמו היום תקלות ושיבושים קשים. עקב ריבוי התקלות הגיעו במהלך היום פניות רבות לליכוד ממתפקדים המבקשים לקיים יום בחירות נוסף לנוכח גל התקלות במערכת המחשוב. לאחר שבשעות הצהריים נרשם מספר לא מבוטל של קלפיות שטרם נפתחו בשל התקלות במערכת הממוחשבת, החלו להישמע גם בקרב שרי הליכוד קריאות להפסקת הפריימריז לנוכח התקלות. שר החינוך, גדעון סער, הגדיר את הליך ההצבעה כ"פארסה" ואמר כי יש להפסיקו מיד ולקיים בחירות במועד חדש וקרוב שייקבע מחדש. השרה לימור לבנת: "איך יכול להיות שמדינה שייצרה את כיפת ברזל לא מסוגלת לקיים הליך בחירות דמוקרטי באמצעות מחשבים?".

ריבלין המתין כשעה

השר בוגי יעלון פנה לנתניהו והציע לו לעצור את הליך ההצבעה הממוחשב שהתקיים היום, ולהמשיך את ההצבעה בהליך ידני בימים הקרובים. על פי הצעתו, "בשבוע הבא יצביעו כל מי שלא הספיקו. מי שכבר הספיק להצביע היום והצבעתו נקלטה, קולו ייחשב והוא לא יצטרך להצביע פעם נוספת.

כבר בשעות הבוקר המוקדמות התעכבה פתיחתן של 80 הקלפיות במתחם בנייני האומה, המתחם היחיד שבו מוצבות קלפיות בירושלים. יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן רובי ריבלין, שהגיע להצביע במקום, נאלץ להמתין מחוץ לקלפי יותר משעה ולבסוף עזב בזעם את המתחם מבלי שהצביע, וכך גם השר יולי אדלשטיין. בסופו של דבר, הצביע ריבלין בקלפי אחרת. גם השר דן מרידור נאלץ להמתין בחוץ יותר משעה עד ההצבעה. תקלות נוספות התגלו גם בקלפיות בחיפה, ביד אליהו, ברמת גן, באשדוד, בהר חברון ובגן יבנה. בליכוד ניסו להפנות מצביעים לקלפיות המרכזיות בבנייני האומה ובגני התערוכה, אולם רבים מהם הביעו ספק אם יסכימו לנסוע רחוק ממקום מגוריהם על מנת להצביע.

במטה הבחירות של מפלגת העבודה עוקבים מקרוב אחרי הפריימריז בליכוד ואחר התקלות המתגלות במערכת ההצבעה הממוחשבת, כדי להפיק את הלקחים לקראת הפריימריז בעבודה ביום ה', שיתנהלו במערכת ממוחשבת זהה לזו של הליכוד. "ההצבעה בליכוד תהיה הפיילוט שלנו, נדאג ללמוד מהתקלות ולתקנן. בנוסף, בניגוד לליכוד, ניהול הפריימריז מופקד בידי פרויקטור מיוחד של המפלגה ולא דרך חברה, ואנו פועלים מולו על מנת שנדע להפיק את הלקחים בהתאם", ציינו במטה הארגון של המפלגה.

ראש הממשלה הצליח להצביע הבוקר ללא הפרעה. "הצבענו ללא תקלות, ואני קורא לכל חברי הליכוד לבוא ולחגוג את חגיגת הדמוקרטיה בליכוד", אמר הבוקר ראש הממשלה, שהגיע עם רעייתו שרה להצביע בפריימריז לרשימת הליכוד במתנ"ס בגבעת זאב. "יש לכם זכות לקבוע מי האנשים שיהיו במפלגת השלטון בשנים הקרובות במדינת ישראל. קורא לכם להצביע, להשפיע ולהכריע", הוסיף נתניהו.

מי אחראי לתקלת המחשוב?

אמן-אמנת היא החברה שאחראית למחשוב הפריימריז של הליכוד. אמן יועצים היא גוף הייעוץ שמהווה חלק מקבוצת השירותים העסקיים אמנת , שנסחרת בבורסה בת"א לפי 66 מיליון שקל, בשליטת אסף (לולו) אברהם. התפקיד של אמן בפשטות הוא לספק ידע לפרויקטי המחשוב, שכולל אפיון ותכנון של המערכות, שחלקן מורכבות למדי. אמן משתלבת כחלק מפעילות הייעוץ וניהול הפרויקטים בקבוצה.

בתוצאות לרבעון השני, דיווחה אמנת על הכנסות של 57 מיליון שקל לפעילות הייעוץ, כ-60% מכלל הכנסות הקבוצה, ברבעון עם רווח תפעולי של 3.6 מיליון שקל.

החשיבות של פעילות אמן בתוך הקבוצה כולה באה לידי ביטוי מספרי בסך הרווחיות. עסקי שירותי המחשוב, שבעיקר בהם עוסקת הקבוצה, הם בעלי מרווחים נמוכים למדי. כך, אחראי תחום הייעוץ על כ-80% מהרווח התפעולי של קבוצת אמנת כולה לרבעון. מעבר לכך, גם בבחירות של 2008 הסתבכה טלדור עם הפריימריז של מפלגת העבודה. אמנם, הנזק הכספי לא היה משמעותי, אבל תדמיתית, החשיפה המוגברת היא בעלת פוטנציאל שלילי הן עבור עסקי החברות והן עבור שווי המניה בחברות הציבוריות.

שטייניץ נלחם על מיקומו ברשימה; מרידור, איתן ושאמה נלחמים על חייהם הפוליטיים

שר האוצר, יובל שטייניץ, נלחם על מיקומו ברשימת הליכוד לכנסת. שטייניץ הגיע לקו הגמר בפריימריז של הליכוד כשהוא חלש פוליטית והוא אינו צפוי להתברג בחמשת המקומות הראשונים. בשנה של גזירות כלכליות והעלאת מסים, שר האוצר הוא הדמות הפחות אהודה ממילא ועל אחת כמה וכמה שטייניץ, שהמעיט בפעילות שטח במהלך ארבע השנים האחרונות. שר האוצר מככב בלא מעט רשימות חיסול, ואינו מופיע ברשימות מומלצים רבות, ובהן של חיים כץ ושל משה פייגלין. בליכוד מעריכים כי שטייניץ ידורג בעשירייה השנייה.

מי שנלחמים על חייהם הפוליטיים הם השרים דן מרידור ומיקי איתן וכן ח"כ כרמל שאמה וציון פיניאן, אולם תמיד יכולות להיות הפתעות של הרגע האחרון. גם השר בני בגין אינו צפוי להתברג במקום גבוה ברשימה אולם לנוכח התגייסותו של נתניהו למענו, ייתכן שיצליח להיכנס בעשיריה השנייה.

אחד הקרבות הייצריים ביותר הם בין ח"כ חיים כץ ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, שנמצא במרבית רשימות החיסול.

הבוקר שלח שאמה הודעה נוספת למתפקדי הליכוד עובדי התעשייה האווירית ובה כתב כי "חיים כץ מנסה לחסל אותי בגלל שלא הסכמתי לקבור את רפורמת ששינסקי. אל תשרתו את אחזקת המיליונים שלו בחברות הגז ולא את חברותו עם הבעלים". כץ הוציא הודעה כבר ביום שישי ובה כתב כי "תקופה ארוכה ששאמה ממציא המצאות, תוקף, משקר ומשמיץ בחריפות".

הקרב בין השניים הסלים לאחר ששאמה, שבנה על תמיכתו של השר כחלון, הופתע כי גם שר התקשורת תומך בכץ, לאחר שהוציא סמס לפעיליו כי "החקיקה החברתית של כץ היא גאווה לליכוד".

פייגלין שיאן התרומות: גייס 674 אלף שקל

אפשר להגיד הכול על משה פייגלין, אבל האיש יודע לעבוד. 674 אלף שקל הוא גייס רק בשנה החולפת, משאיר מאחור את מיטב הפריימריסטים כמו גדעון סער, סילבן שלום או גלעד ארדן. פייגלין לא מתהדר בטייקונים כמו ברשימה של לאה נס וגם לא באוליגרכים כמו ברשימה של חיים כץ, אלא במאות תרומות קטנות מאסתר מירושלים או אריק מקרית גת. רוב התרומות של פייגלין נעות בין 100 ל-200 שקל, לא יותר. נתן מלוד תרם 70 שקל, אמיר מרחובות 50 שקל, ושאול מבית שמש הסתפק ב-20 שקל. ההיסטוריה מלמדת שאין מתאם בין גובה התרומות למיקום של המועמדים, אבל אם המתפקדים של פייגלין רבים כמו התורמים שלו, כדאי שנתניהו יתחיל לעכל את החבר החדש בסיעה שלו. בעצם, אולי זה בדיוק מה שהוא צריך כדי לחזק את האגף הימני מול נפתלי בנט והבית היהודי שהולך ומתחזק.

מי שעבד במרץ לא פחות הוא אבי דיכטר, שנטש את קדימה לטובת תפקיד שר להגנת העורף. ספק אם דיכטר היה מתאמץ כל כך אילו ידע מראש על מבצע עמוד ענן, שהעניק לו זמן מסך מסביב לשעון, שבוע לפני הפריימריז. בין התורמים הבולטים של דיכטר איש העסקים יקיר שעשוע, יזם נדל"ן שהחל את הקריירה בחברת אבטחה שהקים במוסקווה, על סמך הניסיון שצבר כקצין ביחידת המסתערבים שמשון, שפעלה בעבר ברצועת עזה.

עשרת מגייסי
 עשרת מגייסי

תורמים בולטים
 תורמים בולטים