העם עם הגולן?

המבצע של גולן טלקום ב-49 שקל לחודש לא מבשר טובות מבחינתה

לא צריך להיות גאון גדול בשיווק כדי להבין שהמבצע של גולן טלקום לא מבשר טובות מבחינתה. נכון, איש לא ציפה שהיא תתחיל להרוויח זמן קצר לאחר כניסתה הדרמטית לשוק, אבל הורדת מחירים דרסטית, חצי שנה בלבד מאז שהחלה לפעול, מבשרת על כך שהחברה הולכת להפסיד כסף על כל מנוי ומנוי.

מיכאל גולן, כפי שכבר למדנו, אוהב לעבוד בשיטות של הלם שיווקי. בכל פעם שנדמה שקצת שכחנו אותו, הוא מזכיר לנו שהוא קיים בעזרת פטיש של 5 קילו. בפעם הקודמת זה היה עם מבצע ל-4 חודשים חינם ל-5 משתמשים חדשים שמשלמים באותו כרטיס אשראי; עכשיו זה מבצע של 49 שקל לחצי שנה בלבד, למתניידים חדשים לחבילת "הכול כלול".

כל בר-דעת מבין שהמהלך של גולן נועד לשבור כללים מתוך מצוקה, כי כסף הוא לא מרוויח, אלא מפסיד, והרבה. בתעשיית התקשורת משוכנעים שמדובר בפרפורי גסיסה. לדידם, בלתי אפשר להרוויח ברמות מחיר כל-כך נמוכות, ולכן נראה שאו שגולן ויתר לחלוטין על הקמת הרשת הסלולרית שעליה התחייב (ואז ייתכן שהוא רוצה לגייס כמה שיותר לקוחות כדי לקבל מחיר גבוה ככל הניתן עבור החברה) - או שהוא מוותר על הערבות שהפקיד בסך 360 מיליון שקל.

בהנחה שגולן ושותפיו הם אנשי עסקים רציונליים, אחת מהאפשרויות הללו חייבת להתממש. או שמוכרים את העסק, או שלא מקימים את הרשת, מסתכנים באיבוד הרישיון ועוברים למודל של מפעיל וירטואלי. כך או כך, המצב הקיים היום פשוט לא מתקבל על הדעת.

בסופו של דבר, נראה כי גם הפעם הכלכלה עושה את שלה. אם באנגליה הגדולה מאחדים רשתות, הסיכוי ש-5 מפעילים סלולריים יצליחו להתקיים כאן לאורך זמן הוא חסר סיכוי.

וזו בדיוק המשימה הגדולה של שר התקשורת הבא: למצוא את האיזון בין שמירה על רמת תחרות גבוהה - לבין החובה של המדינה לאפשר לתעשייה להקים דור רביעי.