אהוד ברק פורש מהחיים הפוליטיים: "מיציתי"

(עדכון) - ברק: "אני רוצה ללמוד, לכתוב, לחיות ולבלות" ■ "באופן מעשי, אסיים את תפקידי כשר ביטחון עם הרכבת הממשלה הבאה בעוד כשלושה חודשים"

שר הביטחון אהוד ברק הודיע הבוקר (ב'), כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים. לאחר שבאחרונה נפוצו שמועות על מגעים בינו לבין ציפי לבני ועל אפשרות לחבירה ביניהם, הצהיר היום שר הביטחון במסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב, כי החליט שלא להתמודד בבחירות הקרובות. "קיבלתי את ההחלטה לא בלי לבטים, אבל בסופו של דבר בלב שלם", אמר. "אכחד אם אומר שהחמימות של הציבור ואפילו הפרגון מחלק מכם בשבועיים האחרונים לא נעמו לי". ברק, בן ה-71, סיפר כי התלבט לאחרונה עם קרוביו וכי המבצע בדרום דחה את ההחלטה. "אני רוצה ללמוד, לכתוב, לחיות ולבלות", סיפר על תוכניותיו.

ברק צפוי להישאר בתפקידו כשר הביטחון עד הבחירות. "באופן מעשי, אסיים את תפקידי כשר ביטחון עם הרכבת הממשלה הבאה בעוד כשלושה חודשים", אמר במסיבת העיתונאים. עם זאת, הוא לא הכחיש אפשרות של חזרה לחיים הציבוריים בעתיד.

"ההחלטה שלי נובעת מכך שאני רוצה להקדיש יותר זמן למשפחתי, מכך שאני מרגיש שמיציתי את העיסוק בפוליטיקה, שלא הייתה אצלי אף פעם מושא תשוקה מיוחד במינו, ומכך שאני חש שיש מקום לאפשר לאנשים נוספים לתפוס עמדות בכירות. תחלופה בעמדות כוח זה דבר טוב. יש הרבה דרכים לתרום לחברה ולמדינה, לא רק פוליטיקה. וכל עוד תתבקש עצתי ותיחשב, אני אעמיד אותה לרשות רה"מ ובכירי המערכת", המשיך.

פרגון מקיר לקיר

בדיוק כשם שהצליח להפתיע את המערכת הפוליטית כשפיצל את מפלגת העבודה, כך גם הבוקר הוכתה המערכת בתדהמה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר שהוא מכבד את החלטתו, הודה לו על שיתוף הפעולה בממשלה, והעריך את תרומתו ארוכת השנים לביטחון המדינה.

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', הביעה צער על המהלך. יחימוביץ' אמרה, כי "ברק, שהיה אחת הדמויות הביטחוניות המוערכות בזירה הבינלאומית, תרם לצה"ל ולביטחון המדינה יותר ממה שהציבור ידע אי פעם".

יו"ר קדימה לשעבר, ציפי לבני, הביעה צער על פרישתו של ברק. "ברק תרם רבות בשלל תפקידיו ואזרחי ישראל חייבים לו רבות". לבני הוסיפה כי "למרות המחלוקות שהיו לי עם ברק, תמיד הערכתי את דאגתו לעתיד ישראל ואני מאחלת לו בהצלחה".

העצמאות - לאן?

הודעתו של ברק על מעלה סימן שאלה באשר לעתידם של חברי סיעת העצמאות, חברי הכנסת שלום שמחון, אורית נוקד, שכיב שאנן ועינת וילף, שככל הנראה הופתעו גם הם מהמהלך.

ברק הכחיש כי החלטתו נבעה מכך שמפלגתו לא עברה את אחוז החסימה בחלק מהסקרים. "אנחנו לא מגרדים ולא מתגרדים", אמר בתשובה לשאלה בנוגע לכך שהמפלגה "מגרדת" את אחוז החסימה. "המצב בסקרים לא רע, בקצב הזה נגיע ל-11 מנדטים".

חברי סיעת העצמאות נפגשו היום, וסיכמו כי השר שלום שמחון יוביל את המגעים הפוליטיים בעקבות פרישת ברק. לאחר הפגישה נמסר כי העצמאות בוחנת היבטים שונים וכי כל האפשרויות פתוחות. מוקדם יותר היום שמחון לא שלל את האפשרות שהעצמאות תתמודד בבחירות, גם ללא ברק.

שאלה מעניינת נוספת היא לאן ילכו שלושת המנדטים שלהם זכתה המפלגה בסקרים האחרונים. במערכת הפוליטית מעריכים שבאופן טבעי יחזרו המנדטים אל מפלגת האם, העבודה.