המשקיעים במתח: מה גרם לבבילון לדחות את ההנפקה?

מניית בבילון נפלה אתמול בבורסה בכ-7% בעקבות דחיית ההנפקה בנאסד"ק ■ מה בדיוק קרה בערב שבת האחרון שגרם לחברה להחליט לדחות את ההנפקה, מה עשויות להיות ההשלכות לעתיד ומה מומלץ למשקיעים לעשות?

פחות או יותר ברגע שבו רגעו רוחות המלחמה ברצועת עזה, החלו לסעור הרוחות בין בנקי ההשקעות של בבילון לבין הנהלתה. בבילון, נזכיר, סגרה קצוות אחרונים לקראת הנפקתה הראשונית בנאסד"ק, ועמדה לצאת לרוד-שואו כבר השבוע. ביום שישי האחרון, כך לפי הידוע, התגלעו חילוקי דעות קשים בין בנקי ההשקעות שאמורים היו לשמש כחתמי ההנפקה - והעדיפו לדחות אותה (ותיכף ננסה להסביר למה), והמנכ"ל אלון כרמלי שצידד בדעת בנקי ההשקעות, ובין נעם לניר, יו"ר ובעל השליטה בחברה, שדווקא היה מוכן "ללכת על הכול" ולבצע את ההנפקה.

ואז נפל הפור. בבילון החליטה לדחות את ההנפקה, וכך ניסחה זאת בהודעה שהוציאה שלשום (א') בערב: "החברה פועלת להתחיל את הרוד שואו לקראת הנפקה אפשרית של מניותיה בארה"ב בתחילת 2013, וזאת בכפוף לתנאי השוק ותנאים אחרים", ובמילים קצת יותר פשוטות - ההנפקה נדחית על רקע "תנאי השוק", ואולי אחרי הסילבסטר ננסה שוב.

בבילון נסחרת לפי שווי חברה של 1.47 מיליארד שקל - עלייה של 247% מתחילת השנה.

הסיבה: מה בדיוק קרה

אז מה בדיוק קרה בערב שבת האחרון? לפי הידוע, בנקי ההשקעות החליטו להיות שמרניים והמליצו להנהלת בבילון לדחות את ההנפקה, על רקע הקיפאון הזמני שתקף את השוק הראשוני בארה"ב.

"אין כרגע רעב להנפקות ראשוניות, ולא משנה אילו", ניסו להסביר להנהלת החברה. לפי בכיר בחברה, בבילון יכולה הייתה לבצע את ההנפקה כפי שתכננה, אך חולשת השוק הראשוני הייתה יוצרת מצב שבו כל משקיע היה מקבל את נתח המניות שהיה רוצה, ולא הרבה פחות ממה שרצה, וכך ביום שאחרי ההנפקה לא היה נוצר ביקוש למניות החברה, והמניה עשויה הייתה לעשות את דרכה מטה. "המטרה שלנו הייתה להשאיר את המשקיעים רעבים לעוד מניות", אומר אותו בכיר.

רעב או לא, ייתכן שיש סיבה אחרת לדחיית ההנפקה, והיא סבירה יותר מההסבר לעיל. לניר כיוון גבוה וקיווה לקבל תג מחיר שישקף פרמיה מאוד משמעותית על השווי של בבילון בשוק המקומי. לכן, יש סיכוי לא קטן שבנקי ההשקעות הבינו כי פרמיה משמעותית לא תתקבל - לפחות לא בעת הזו - והם העבירו מסר כזה ללניר שהחליט לוותר על המהלך, לפחות בשלב זה. "תנאי שוק"? נסו יותר בכיוון של "תנאי חברה", זה לא פחות הגיוני מ"שוק שבע".

ובכלל, נדיר שבנקי השקעות בוול סטריט ממליצים לדחות הנפקה ולא לבצע אותה בכל מחיר. ברוב המקרים, ממש לא אכפת להם מה קורה למניה ביום שאחרי ההנפקה, וכל מה שמעניין אותם הוא הקופון שיגזרו ממנה (גם אם יהיה קטן יותר ממה שציפו).

ההשלכות לעתיד (1): לא אסון גדול למשקיע

בבילון ציינה בהודעתה כי ההנפקה נדחית לתחילת 2013, שזה אומר ינואר או פברואר או מארס או... אלוהים יודע מתי. הנפקה בתחילת 2013 אולי תתבצע על בסיס דוחות הרבעון הרביעי, ואלו מתפרסמים במהלך פברואר, ולכן הגיוני יותר שהנפקה - אם אכן תתרחש - תתבצע במהלך מארס, דהיינו עוד שלושה חודשים. שלושה חודשים, במונחי שוק ההון, זה הרבה זמן. קשה לדעת מה יקרה עד אז לשוק הראשוני בארה"ב, לצוק הפיסקלי, למשבר החוב של אירופה, ואפילו לכלכלת סין שמאטה.

ועדיין, דחיית ההנפקה או ביטולה אינה אסון גדול כפי שאולי מקובל לחשוב. בבילון היא חברה שעשירה במזומן, הכנסותיה ממשיכות לצמוח בקצב דו עד תלת ספרתי, ולכן ההנפקה אינה צורך מימוני.

לציבור המשקיעים המקומי עם זאת, דחיית ההנפקה - לפחות בטווח הקצר, עלולה להוות "אסון", שכן אלו ישבו באחרונה על הגדר וקיבלו את החלטות ההשקעה שלהם בחברה בעיקר על בסיס ההערכות בדבר ההנפקה הקרבה: יש הנפקה לפי שווי גבוה? פקודת קנייה; יש הנפקה לפי שווי נמוך, או אין הנפקה בכלל? פקודת מכירה.

ההשלכות לעתיד (2): מכה קלה ללניר

במקרה של לניר, הסיפור הוא מעט שונה. לניר קיווה במסגרת ההנפקה למכור חלק ממניותיו בחברה, או במקרה "הגרוע" ביותר לחכות חצי שנה אחריה ואז לבצע הנפקה משנית, בתקווה לפי מחיר גבוה משמעותית מהמחיר בהנפקה הראשונית.

אך למרות נאמנותו ואהבתו לבבילון, לניר הוא איש עסקים לכל דבר ועניין, וככזה הוא רוצה בשלב כזה או אחר להמיר מניות במזומן. בשוק המקומי קשה להפיץ לציבור מניות ששוות עשרות מיליוני דולרים, ואילו בוול סטריט זה הרבה יותר קל. לניר יודע את זה, וזו כנראה הסיבה שהיה מוכן לבצע את ההנפקה בעת הנוכחית.

ההמלצות: להיצמד לביצועי החברה

כפי שציינו כאן בעבר, מהרגע בו הודיעה בבילון על כוונותיה להפוך לציבורית בארה"ב, המסחר במניה התבסס רק על הערכות לגבי עיתוי ההנפקה ותוצאותיה. עכשיו, כשההנפקה נדחית בחודש או חודשיים או יותר (או תתבטל לחלוטין), שוק ההון המקומי חייב "לחזור למקורות", וזה אומר לשוב להיצמד לביצועי החברה ולא לתלות את עתידה בהנפקה כזו או אחרת.

השוק המקומי עשה זאת לא רע במהלך השנה האחרונה, ואין סיבה שלא ימשיך לעשות זאת. פשוט זה לא יהיה (כי מה לעשות - וול סטריט קצת גדולה עלינו), אבל חכם דווקא כן.

צפי לאפס הנפקות בדצמבר הקרוב

למרות שהשוק הראשוני בארה"ב חווה שנה לא רעה כלל (120 הנפקות בוצעו לעומת 116 אשתקד), בדצמבר הקרוב נראה כי לא תתבצע אף לא הנפקה אחת, כך לפי נתוני IPO Home. לפי הוול סטריט ג'ורנל, דצמבר הוא לרוב אחד מחודשי השנה שעמוס דווקא בהנפקות ראשוניות, ובממוצע במהלך שלוש השנים האחרונות התבצעו במהלכו 13 הנפקות כאלו. רק פעם אחת מאז 1993, בדצמבר 2008, לא בוצעה אפילו הנפקה ראשונית אחת, וזאת על רקע משבר האשראי.

לפי JOBS Act, החוק החדש ששינה קמעה את סדרי הפעילות בשוק הראשוני, כל חברה שמוציאה תשקיף שכולל את תנאי ההנפקה צריכה לחכות שלושה שבועות בטרם תצא לרוד שואו, ולכן חברה שתוציא תשקיף היום תוכל להתחיל רוד שואו רק ב-17 בדצמבר - כלומר רק כשבוע לפני חג המולד, תקופה ממש לא נוחה לביצוע הנפקות ראשוניות.

בשבוע שעבר, אגב, בוצעו רק שתי הנפקות ראשוניות בוול סטריט: זו של אלון USA פרטנרס הישראלית, ושל YY הסינית.