הוועדה של יוג'ין קנדל: זהו שווי האנרגיה הסולארית למשק

מסקנות דוח הוועדה לבחינת המחיר הכלכלי של אנרגיה מתחדשת בראשות פרופ' יוג'ין קנדל: שוויה הכלכלי של האנרגיה הסולארית למשק נע בין 48.5 ל-66 אגורות לקוט"ש

שוויה הכלכלי של האנרגיה הסולארית למשק נע בין 48.5 ל-66 אגורות לקוט"ש, כך קובעת הוועדה לבחינת המחיר הכלכלי של אנרגיה מתחדשת בראשות פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה.

מסקנות הדוח הוצגו היום בכנס אילת-אילות לאנרגיות מתחדשות. מדובר בטווח מחירים שאותו כדאי למדינה לשלם ליצרני חשמל סולארי תמורת החשמל שייצרו. הטווח נובע מהבדלים בכדאיות של המתקנים שנובעים מהמרחק שלהם ממרכז הארץ (ככל שהמרחק גדול יותר השווי הכלכלי קטן), מתרומתם לביטחון האנרגטי של משק החשמל ולחיסכון בהון הדרוש לבניית תחנות כוח. שקלול נתונים אלה מבייצא שווי כלכלי של 53 אגורות לקוט"ש בממוצע למתקנים הסולאריים. מדובר במחיר דומה לזה שהושג לאחרונה במכרז שפרסמה המדינה להקמת תחנת כוח פוטו-וולטאית גדולה באשלים - אלא שבאותו מכרז זכו היזמים להטבות רבות ובהן קרקע חינם. את הושווי הכלכלי הגבוה ביותר של 66 אגורות מעניקה וועדת קנדל למערכות סולאריות שיהיו מצויידות גם ביכולת אגירת חשמל שתאפשר להם לספק חשמל בשעות שיא הביקוש שבהן תעריף החשמל הוא הגבוה ביותר. הבעיה שכיום יש מעט מאד מתקנים כאלה ועלותם גבוהה יחסית.

דו"ח וועדת קנדל יוצג ביום ראשון לוועדת השרים לאנרגיה מתחדשת ויובא לאחר מכן לאישור הממשלה. הכוונה היא שהדו"ח ישמש בסיס לגיבוש המדיניות החדשה של הממשלה בתחום האנרגיות המתחדשות. המדיניות הנוכחית שתפוג ב-2014 מתבססת על מודל של סבסוד באמצעות תעריף הזנה (Feed-in Tarif). התעריף נועד להבטיח ליזם החזר מלא של עלויות הייצור בתוספת תשואה קבועה על ההון .

המודל הזה יצר חיכוכים בלתי פוסקים בין התעשייה שביקשה מכסות ייצור נוספות בתעריפים מתמרצים לבין האוצר שטען שהיזמים מרוויחים יותר מדי על-חשבון הציבור. העבודה של קנדל מאפשרת לעבור למשטר ללא סבסוד וללא מגבלות של מכסות ייצור. "אותנו לא מעניים כמה המערכת עלתה ליזם - זו בעיה שלו, הסביר פרופ' קנדל במסיבת עיתונאים שכינס בכנס אילת אילות.