יש כבוד לדובי זלצר: "היה לי מזל להשתלב ביצירות שהזמן עשה להן חסד"

לקראת ההעלאה המחודשת של "קזבלן" בקאמרי, אומר מלחין המחזמר דובי זלצר: "אני לא מרגיש לרגע שפועלי נשכח"

כאשר הוזמנתי לחדר החזרות, דיאלוגים שלמים נשמעו רלוונטיים למציאות של ימינו", כך אומר המלחין חתן פרס ישראל דובי זלצר עם העלאת העיבוד החדש למחזמר "קזבלן" בתיאטרון הקאמרי בתל-אביב.

זלצר: "הרגשתי כאילו לא עברו 58 שנה מאז כתב יגאל מוסינזון את המחזה, 46 שנה מאז הועלה המחזמר בהפקתו של גיורא גודיק ו-39 שנה מאז העיבוד הקולנועי שביים מנחם גולן".

לפני 46 שנה, פנה המפיק האגדי גיורא גודיק ז"ל לזלצר וביקש ממנו להלחין את המוזיקה למה שתיאר כחלום חייו: מחזמר ישראלי בסטנדרטים של ברודווי. כבסיס לעלילה נבחר מחזה פרי עטו של יגאל מוסינזון (מחבר ספרי חסמב"ה), על צעיר מרוקאי שהציל את חיי מפקדו במלחמת השחרור, אך בתום הקרבות מוצא עצמו מובטל ומוקצה בעיני הממסד האשכנזי. קזבלן הופך למנהיג חבורת בריונים בשטח הגדול, אזור הפשע והסמים ביפו של שנות ה-50', ומפתח קשר רומנטי עם רחל האשכנזייה למגינת ליבו של אביה. בגרסת המחזה המקורית הואשם ברצח אך במחזמר עודן פשעו לגניבה, והוא נאלץ לצאת למאבק על חפותו.

המחזמר "קזבלן" הפך להצלחה מסחררת, כוכבו יהורם גאון (שמאוחר יותר לוהק גם לסרט), מותג כאייקון תרבות לאומי, והשירים שהלחין זלצר למילים של חיים חפר, דן אלמגור ועמוס אטינגר הפכו לנכסי צאן ברזל.

בעיבוד החדש, בבימויו של צדי צרפתי, מנסה עמוס תמם להיכנס לנעליו הענקיות של גאון.

"יש לו יכולות מרשימות", אומר זלצר (81), "זה לא סוד ששנים רבות דיברו על העלאה מחודשת של 'קזבלן', אבל ברור לי שעד כמה שהתוצאה מרשימה זה לא ניסיון להתמודד עם המיתוס המקורי ועם הופעתו של יהורם גאון, שהייתה ועודנה אירוע חד-פעמי.

"לתפקיד נבחנו בזמנו גדולי הכוכבים של התקופה בהם אריק איינשיין, אריק לביא ושמעון ישראלי. כולם היו מצוינים אבל יהורם באמת נולד לתפקיד".

המחזמר עידן מאד את הסיפור המקורי. גם למוזיקה שלך היה תפקיד מרכזי בהדגשת האופי הקליל, מבדר.

"המטרה הייתה להגיע לקהל יעד רחב ככל הניתן, ובסיפור המקורי היו אלמנטים אפלים של כמעט טרגדיה יוונית. אני עדיין מאמין שגודיק חשב נכון כאשר כיוון אותנו למחוזות קלים יותר. "כמלחין הקפדתי לא ליצור שירים עם אלמנטים אתניים מרוקאים, או לחילופין כלייזמריים ואשכנזיים מדי, אלא ניסיתי לשלב מזה ומזה וליצור שעטנז ישראלי אמיתי".

געגועים לחפר

בשנים האחרונות מחלק דובי זלצר את רוב זמנו בין ישראל ואיטליה. לדבריו, הוא ממעט להלחין פזמונים ומתרכז ביצירות תזמורתיות (בהן "קינה ליצחק" שהלחין לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, שביצעו תזמורות סימפוניות בכל רחבי העולם). זלצר: "אני לא משוכנע שיש לי מה להציע כמלחין למבצעים הצעירים. בשנתיים האחרונות אני וחיים חפר ז"ל ניסינו לכתוב שירים חדשים יחד. לא רוויתי נחת מהתוצאה. הייתה שם יותר מדי מרירות".

- אתה מריר?

"אין לי סיבה. היה לי מזל כמלחין להשתלב ביצירות שהזמן עשה להן חסד. 'קזבלן' זו דוגמה אחת אבל היו גם 'עוץ לי גוץ לי', 'המגילה', 'איי לייק מייק' ופסקולים לסרטים. אני לא מרגיש לרגע שפועלי נשכח".

- עד כמה השפיע עליך מותו של חפר, שהיה חברך הקרוב?

"הייתי באיטליה כשהוא נפטר. בערב ראש השנה התקשרתי לברך אותו בשנה טובה, ובדיעבד גיליתי שכבר היה מאושפז. השארתי לו ברכה על התא הקולי, ואיחלתי לו שעוד נעשה דברים ביחד. זה לא היה סוד שחיים חולה מאוד וכבר לא במיטבו, ועדיין זו הייתה פרידה כואבת מקולגה וחבר שעבר איתי כברת דרך ארוכה. נודה על האמת, גם אני לא ילד. יבוא יום והמלאך יקיש גם על הדלת שלי".

הצגת הבכורה ל "קזבלן" תתקיים בשני (ה-3 בדצמבר) באולם 1 של התיאטרון הקאמרי