"כולם אומרים שהם חברתיים - ולא קובעים יעד בבריאות"

מנכ"ל קופ"ח מאוחדת, פרופ' אלחיאני, בראיון ל"גלובס": נושא הבריאות נעדר מסדר היום של המפלגות

ביום שבו מתקיימות הבחירות המקדימות במפלגת העבודה, וקצת פחות מחודשיים לפני הבחירות לכנסת, טוען מנכ"ל קופת חולים מאוחדת, פרופ' אשר אלחיאני, כי לא מספיק להיות "סוציאל דמוקרט" ולדבר בקווים כלליים על הגדלת ההוצאה הציבורית.

"כולם היום מתיימרים להיות חברתיים, אבל אף אחד לא מדבר על תחום הבריאות", הוא אומר בשיחה עם "גלובס". לדבריו, אף מפלגה לא כוללת אמירות ברורות בנוגע לרפואה הציבורית במצע הבחירות שלה, בה בעת שחלק מהן ידעו לפרסם תוכניות סדורות בתחום השיכון או החינוך.

"לא מספיק להגיד 'נגדיל את יעד ההוצאה'. צריך להציג יעדים ברורים בבריאות, כמו הגדלת שיעור המימון הציבורי, כך שיושווה לממוצע הקיים במדינות ה-OECD בתוך עשר שנים", טוען מנכ"ל מאוחדת. פרופ' אלחיאני מזכיר כי שיעור המימון הפרטי בישראל הוא מהגבוהים ביותר במדינות המפותחות. "הגענו לשיא עולמי בהשתתפות פרטית. אחרי מס הכנסה וביטוח לאומי ומס בריאות, עדיין 40% מההוצאה על בריאות מגיעה מהכיס הפרטי של האזרח. הפכנו את הקערה. אני מאוד חרד לכך שלבריאות בישראל יקרה מה שקרה לתחום החינוך - איך תמיד התגאו שאנחנו במקום ראשון במתמטיקה, ופתאום אנחנו באחד המקומות האחרונים".

- גם לבכירי מערכת הבריאות יש מניה בכך שהמימון הפרטי גבוה? גם ביה"ח מאיר, שאותו ניהלת, מציע למשל מיילדת פרטית תמורת 2,000 שקל.

"כשכל הזמן מתקצבים את המערכת בחסר, אז מנהל בי"ח, במקום לדאוג שלא יהיו זיהומים או כל דבר אחר, הוא עסוק בלהפעיל קניון או חניון ולייצר כסף. גם אנחנו בקופות החולים עסוקים כל הזמן בלהיות יצירתיים בביטוחים המשלימים או בתוכניות אחרות שמביאות כסף. אם המדינה חושבת שבריאות היא זכות של האזרח, אז תתקצבו את הבריאות בהתאם.

"אבל הנה, בג"ץ כבר קבע שקופות החולים מתוקצבות בחסר, הוא העניק למדינה חצי שנה לנהל איתנו מו"מ, ועברה לה חצי שנה בלי שנקבעה פגישה אחת. בינתיים משרד הבריאות מוציא כל יום נוהל חדש, תמיד נוהל מצוין, אבל בלי לתקצב את הדברים החדשים שדורשים מאתנו. כך קורה שכל קופות החולים בישראל עומדות בפני קריסה".

- אולי הפוליטיקאים לא מדברים על הבריאות, כי זה לא מספיק מעסיק את הציבור?

"זה מאוד מעניין את הציבור, ודווקא משום שהבריאות כל כך מעניינת את הציבור עושים כאן ניצול ציני וגורמים לציבור לשלם כל מחיר בשביל רפואה טובה. אז הציבור מסתדר, הוא משלם. אנשים מוכנים למכור הכול בשביל הבריאות. שלא יהיה ספק, כששואלים את הציבור מה מטריד אותו - הבריאות תמיד נמצאת במקום גבוה".

- הממשלה התהדרה באחרונה בשורה של מדדים בינלאומיים שבהם ישראל דווקא הצטיינה בתחום הבריאות.

"יש פה אשליה אופטית שכולם מסונוורים ממנה. לוקחים כמה מדדים כמו תוחלת חיים ותמותת תינוקות - ומסיקים שהכול בסדר. קודם כל התוחלת לא שווה. יש אזורים בארץ שחיים בהם ארבע שנים פחות מהממוצע. יש מקומות שתמותת התינוקות גבוהה פי ארבע וחמישה. אני בכלל לא מדבר על הפערים שקיימים בין עשירים לעניים בכל הקשור לבריאות. ומה מדברים על תוחלת חיים? מערכת בריאות טובה זה לא להתאשפז במסדרון, זה שיהיו לך תנאים הוגנים. אם אלי הורביץ קיבל טיפול כמו שקיבל, תאר לך מה עם בוזגלו בשדרות".

- מה אתה מצפה שיקרה עכשיו בתקופת הבחירות או אחריה?

"אני מצפה מהפוליטיקאים להכניס את הבריאות לשיח. אני מצפה שבצוות מאה הימים יישבו מומחים בתחום הבריאות. אני מצפה שיבחנו מחדש את חוק ביטוח בריאות ממלכתי ואת מה שנהיה ממנו. הבעיה בבריאות זה שאצלנו אין שריפות, אין את מה שקרה בכרמל כדי שיבינו שצריך להשקיע משאבים".