הדיבורים של משה כחלון

כשר תקשורת הוא היה מהפכן, כשר רווחה הוא מחלק קופונים

שר הרווחה, משה כחלון, מאוד לא רצה להביך היום (ה') את ראש הממשלה, בנימין נתניהו. גם כך דוח העוני ל-2011 מתדלק את הקמפיין של שלי יחימוביץ'; למה להכניס לו אגרוף בבטן הרכה. אז כחלון הסתפק בכמה אמירות חשובות, אבל רגע לפני שלב השאלות במסיבת העיתונאים שהוא עצמו היה אחד משושביניה, הוא פשוט קם והלך.

באופן אירוני, הייתה זו התשובה הטובה ביותר לכל שאלה קשה ונוקבת שלא נשאלה בסוף. בדרכו החוצה, כששאלנו אם הדוח מעיד על כישלון הממשלה, הוא חייך את אותו חיוך כחלוני והלך לדרכו.

הדוח הזה הוא בבחינת סטירת לחי מהדהדת לנתניהו, שבראיון עיתונאי רמז כי "בניכוי הערבים והחרדים ממדדי האי-שוויון, מצבנו מצוין". נתניהו, רטוריקן מבריק, יודע תמיד איך להגיע אל האדם בבית, איך להסביר לו שהרפורמה המסורבלת במינהל מקרקעי ישראל כל כולה נועדה לאפשר לו "לסגור מרפסת".

אז ככה הוא עשה רגע אחרי שהתברר כי שיעור האבטלה הרבה יותר גבוה משסברנו - הוא הסביר לאותו אדם בבית שחרדים וערבים הרי לא הולכים לעבודה. הוא, משה מחדרה, לא צריך לדאוג.

אלא שמצבנו לא כל כך מצוין. השכר בישראל נמוך, נמוך מדי, ומול יוקר המחיה הוא גוזר על משפחות רבות חיים מתחת לקו העוני. ד"ר דניאל גוטליב, ראש מחלקת המחקר והתכנון במוסד לביטוח לאומי, ביקש לנפץ היום מעט מהמיתוס על החרדים, וציין כי מחקרים שערך מראים כי הצעירים החרדים נכנסים בקצב משמעותי מאוד למעגל העבודה, אבל גם הם נותרים עניים.

"הבעיה מספר אחת", כדבריו, היא לא החרדים - אלא כושר ההשתכרות במדינת ישראל. שר האוצר, יובל שטייניץ, מקפיד להתהדר במס ההכנסה השלילי שהופעל בשנתיים האחרונות בכל המדינה, אלא שגוטליב מצביע על כישלון גם בתחום הזה.

לדבריו, "מס הכנסה שלילי בישראל נמוך מאוד ביחס למקובל באירופה, כאין וכאפס. בכלל, ישראל משקיעה רק שישית ממה שמשקיעות המדינות המפותחות בכל הקשור לתוכניות תעסוקה אקטיביות".

כמו שאומרים בשכונה

בכל זאת, יש משהו מרגיז ביכולת של כחלון לרדת על מדיניות הרווחה של הממשלה. הרי הוא-הוא הממשלה, הוא השר הפופולרי ביותר שלה. לעזאזל, הוא שר הרווחה. בכובעו כשר התקשורת חולל מהפכות מקצה לקצה, ובכובעו כשר הרווחה בעיקר חילק שוברים לקשישים.

זה נחמד ונעים לדבר בזול, אבל איך אומרים בשכונה של כחלון בגבעת אולגה? דיבורים כמו חול ואין מה לאכול.