"תוך 5 שנים אנרגיה סולארית תעלה כמו ייצור חשמל בפחם"

יו"ר ומייסד חברת סאנטק הסינית, יצרנית הפאנלים הסולאריים הגדולה בעולם, מתעניין בישראל וצופה לעולם חזון חשמלי מחובר: "כמו רשת האינטרנט שמכסה את כל העולם, כך תהיה בעתיד הלא רחוק רשת אנרגיה כלל עולמית או בוודאי רשת על-אזורית. סופר-גריד"

עוד שישראל נהנית מהביטחון שטמון בשדות הגז הטבעי שנמצאו סמוך לחופיה בשנים האחרונות, נראה שאין חולק על הצורך של מדינות העולם במציאת מקורות אנרגיה מתחדשים אמינים ובעלי היתכנות כלכלית. ואם תשאלו את אנשי חברת סאנטק הסינית, יצרנית הפאנלים הסולאריים הגדולה בעולם, נקודת המפנה קרובה מאוד והטכנולוגיה מגדילה את היעילות האנרגטית של הפאנלים ומוזילה את ייצורם.

לדבריהם, נותר רק שמדינת ישראל תגביר את מאמציה לאמץ את הטכנולוגיה, ואם אפשר - תכניס את היד קצת יותר עמוק לכיס. או אז יתאפשר החזון של החברה הסינית והיו"ר שלה, ד"ר שי ז'נגרונג, ושטחים נרחבים יתמלאו בפאנלים ויספקו חשמל.

הטוב עוד לפנינו

"ייסדנו את סאנטק במטרה להפחית את עלות ייצור הפאנלים הסולאריים ולהעלות את היעילות והניצולת שלהם", מספר יו"ר החברה, שהפך למיליארדר בזכות החברה שהקים ב-2001 והנפיק בארה"ב ב-2005, במפגש עם עיתונאים מישראל.

סאנטק מייצרת כיום פאנלים שלהם שיעור נצילות של 17.5%-18%, ובמעבדות "אנו כבר בשיעורים של כ-25%", זאת לעומת יעילות אנרגטית של כ-30% בייצור חשמל מפחם.

"הראינו שייצור חשמל מ-PV סולארי אפשרי מבחינה טכנית ומבחינה כלכלית, כך שהסיפור הגדול עוד לפנינו. אבל לא נחליף את החשמל הרגיל בן לילה, אלא לאורך זמן ובסיוע הממשלות".

- למה דווקא אנרגיה סולארית שלא עובדת בלילה? במה אתם עדיפים על פני פתרונות אחרים?

"הרוח היא רנדומלית, הפחם מזהם ומחירו משתנה, ההידרו מצריך מים ובאנרגיה גרעינית יש בעיית בטיחות".

- אבל מדובר באפיק שעדיין לא שווה ביעילות האנרגטית שלו לתחומים אחרים.

"נגיע לייצור בשיעורי יעילות של 23%-24%. כבר היום הפאנלים עולים פחות מדולר אחד לוואט, ובתוך חמש שנים האנרגיה הסולארית תעלה כמו ייצור חשמל באמצעות פחם".

נרוויח שעות אור

- מה אורך החיים הממוצע של יחידת ייצור חשמל סולארי שאתם מייצרים?

"20-25 שנים, ואנו נותנים אחריות ל-10 שנים".

- ומה באשר לבעיה שהייצור מוגבל רק לשעות האור?

"אני צופה שכמו שרשת האינטרנט מכסה את העולם, כך תהיה בעתיד הלא רחוק רשת אנרגיה כלל-עולמית, או לפחות רשת על-אזורית. סופר-גריד. כך נרוויח שעות אור כשנוכל להעביר אנרגיה ממקום למקום והאמצעים הסולאריים יספקו חשמל מסביב לשעון. זה אפשרי ובסין יש כבר כיום ארבע-חמש סופר-גריד שכאלה".

- ומה בנוגע לישראל?

"בישראל יש פוטנציאל רב מאוד. יש אצלכם הרבה שמש ואתם המתקדמים באימוץ האנרגיה הסולארית באזורכם".

גם ד"ר ג'ים ז'ו, מראשי החברה ובעל תפקיד טכנולוגי מרכזי בה, סבור שישראל מתאימה לייצור סולארי: "ישראל אידיאלית לייצור חשמל סולארי: היא לא חמה מדי, וזה טוב משום שבחום רב יש ירידה ביעילות הפאנלים".

לדבריו, ישראל נמצאת בקרב כמה מדינות בודדות שהגיעו קרוב ל-grid parity - הרגע שבו עלות צריכת חשמל סולארי לצרכן הביתי שיש לו מערכת סולארית על הגג שווה לעלות החשמל שהוא רוכש מהרשת או נמוכה ממנה - חזון שלדעת רבים עדיין רחוק מהמציאות בארץ. "בדרום איטליה, בניגריה ובעוד אזורים כבר הגיעו לשוויון הגריד, ולהערכתי נגיע לכך בקרוב גם בישראל", הוא אומר.

צריך סבלנות

קרינת השמש בישראל מאפשרת הפקת 1,600 עד 1,800 קילוואטים לשעה בשנה, מכל קילוואט סולארי מותקן. זה כנראה מה שעמד לנגד עיני הממשלה שב-2009 החליטה שעד שנת 2020 תייצר ישראל 10% מהחשמל שלה ממקורות אנרגיה מתחדשת, בעיקר בסיועה האדיב והעקבי של השמש. לפי שעה אנחנו רחוקים מאוד מהמטרה הזו.

לעומת זאת, בסין הדברים זזים מהר הרבה יותר אם וכאשר הממשל החליט משהו. בסאנטק מדגימים מהו הקצב בו הם יכולים לפעול - כיסוי גג של בית ספר בעיר וושי בפאנלים בהספק 300 קילוואט - בחודשיים עבודה, ותוך פחות משנה מתחילת ההליכים לאישורו. בסך הכול הותקנו בסין בשנה אחת פאנלים בעלי הספק כולל של כ-2.5 ג'יגהוואט, שהצטרפו ל-1 ג'יגהוואט שהיה קיים קודם. בסוכנות הידיעות בלומברג צפו לאחרונה שבתוך שלוש-ארבע שנים תהפוך סין למעצמת הסולארי המובילה בעולם, ותעקוף את גרמניה.

בעודנו מבקרים במפעלי הייצור של החברה בעיר וושי הסמוכה לשנגחאי, פרסמה סאנטק הודעה על פרויקט שלה בדרום אפריקה בהיקף של 100 מגוואט. "בפרויקט אחד עשינו שם מה שעשינו בישראל בארבע שנים. כשדברים יחלו לזוז באמת בישראל - איזה פוטנציאל זה יהיה", אומר לנו גורם מטעם החברה.

לפי שעה יש בישראל רק פרויקט סולארי גדול אחד (בינוני בגודלו במונחים בינלאומיים) - השדה הסולארי שנחנך ביוני 2011 בקיבוץ קטורה שבערבה ומסוגל לייצר עד 4.9 מגוואט. סאנטק לקחה חלק בפרויקט הזה, ולאחרונה דיווחה כי השלימה התקנת 100 מגהוואט בישראל (במערכות גג קטנות) - בערך מחצית מהשוק הסולארי בישראל.

מטרתה של סאנטק הינה להכפיל בשנתיים הקרובות את ההתקנים שהיא מבצעת בישראל ל-200 מגהוואט בערך, בין היתר באמצעות חוות סולאריות נוספות לזו שבקיבוץ קטורה.

בסאנטק, שפועלת בארץ באמצעות חברת אנרפוינט, מייצרים את הפנאלים ובעיקר מוכרים אותם ללקוחות שבתורם ימכרו את החשמל לחברת החשמל. בבנגלדש ובמדינות נוספות מוכרת סאנטק מערכות קטנות, שמתחילות מרף נמוך למדי של 25-50 וואט לייצור חשמל פרטי לשימוש משפחתי.

יש להם גם מודלים עסקיים אחרים, בינתיים לא בישראל, שבמסגרתם סאנטק שוכרת שטח והיא שמייצרת את החשמל והבעלים של המתקנים.

בסאנטק מוצאים עניין בישראל לא רק כשוק, אלא גם כספקית של טכנולוגיה. "אנחנו בשיחות עם שתי חברות טכנולוגיה ישראליות בנוגע לשיתוף פעולה על מנת לשפר את 'חוכמת הרשת'", אומר רון שן, סגן נשיא למכירות האחראי גם על השוק הישראלי. מדובר בחברות טייגו אנרג'י וסולאר אדג', שייצרו טכנולוגיה לשיפור יעילות הפאנלים, ובחברות אחרות הפועלות בתחום.

מחירי הפאנלים הסולאריים, אומרים בסאנטק, יצנחו עד סוף העשור ב-40% מרמתם הנוכחית. אם זה יקרה, יהיו אלה חדשות טובות מאוד לתעשיית ה-PV הסולארי שאז כבר לא תזדקק לסבסוד או לתמריצים כספיים אחרים מממשלות ותפרוץ קדימה. גם בישראל.

*** הכותב היה אורח סאנטק במפעל בסין