בא מאהבה: יורמה קאוקונן, אחד מגדולי הגיטריסטים בעולם, יופיע בארץ

יורמה קאוקונן, שיופיע החודש בארץ, אומר ל"גלובס": "הביקור הקודם בישראל היה אחת החוויות המיוחדות של חיי"

"הביקור הקודם בישראל היה אחת החוויות המיוחדות של חיי. היה לי ברור שבהזדמנות הראשונה אגיע שוב, והפעם אני מצרף אלי את בני בן ה-15 שיחלוק איתי את המסע", כך אומר הגיטריסט יורמה קאוקונן בראיון מיוחד ל"גלובס" לקראת הופעותיו הצפויות בארץ החודש.

לפני שנתיים בדיוק החליט אחד מגדולי הגיטריסטים בסצנת הרוק-פולק האמריקנית ב-50 השנים האחרונות לציין את יום הולדתו ה-70 בביקור ראשון בישראל, ובהופעות מקומיות עם להקתו Hot tuna. הרכב ותיק שהקים במקור כפרויקט צדדי במקביל לפעילותו בלהקת Jefferson airplane המיתולוגית. הפעם יופיע קאוקונן בארץ כסולן, בחומרים מקוריים מאלבומי הסולו שלו ובגרסאות כיסוי לשירי בלוז.

"המופע יהיה אקוסטי-אינטימי, עיבודים לשתי גיטרות, ועל הבמה ילווה אותי בארי מיטרהוף שהוא אחד החברים הוותיקים שלי בתעשייה", הוא אומר.

את שמו האקזוטי חייב יורמה קאוקונן למוצאו הפיני של אביו, ואת הקרבה הגדולה לארץ - לאמו היהודייה. הרזומה המקצועי המפואר שלו הוא כבר תוצר של עשרות שנות עבודה לצד כמה מהאמנים וההרכבים הבולטים בתולדות הרוק האמריקני.

ממשיך להשתפר

קאוקונן נולד וגדל בעיר וושינגטון, בתחילת שנות ה-60, עבר לסן-פרנסיסקו ללמוד מוזיקה, ובתוך כמה שנים עבר את כל תחנות התרבות של דור ילדי הפרחים. הוא התפרנס משיעורי נגינה, הופיע עם ג'ניס ג'ופלין כשעוד הייתה זמרת מועדונים אלמונית, הפך רשמית לאושיה בלהקת Jefferson airplane, ניגן בפסטיבל וודסטוק המקורי ובשנת 74' החל בקריירת סולו. לפני 15 שנה, הקים עם אשתו ונסה את בית הספר למוזיקה Fur peace camp הממוקם בחווה בדרום מזרח אוהיו המשתרעת על 200 דונם. המקום מהווה אבן שואבת לגיטריסטים חובבנים ולמקצוענים מכל רחבי העולם, המגיעים לסדנאות אמן, ג'ם סשנים, הופעות חיות ואפילו שיעורים פרטיים.

"אני ממשיך להשתפר כנגן ככל שאני מתרועע עם גיטריסטים", הוא מודה. "מגיעים ללמוד אצלנו בני כל הגילאים, החל בצעירים עם ידע בסיסי ועד בוגרים שלא ניגנו שנים ופתאום החשק חזר להם".

- ניהול בית הספר נותן לך גב כלכלי, המאפשר שליטה אמנותית מלאה כשאתה מקליט חומרים חדשים?

"תפעול המקום, כולל החווה, מפרנס מאות עובדים. אנחנו חיים באזור כפרי שבו מתגוררים לא יותר מ-17 אלף איש כך שבפועל זה אחד ממקורות התעסוקה הגדולים באזור, אבל התחזוק כרוך בהוצאות גדולות כך שרוב הזמן בית הספר מכסה את ההוצאות אבל הרווחים צנועים למדי.

"מה שכן, סביבת העבודה שלי כוללת אולפן הקלטות ואולם הופעות פרטיים ואינספור שעות נגינה כחלק מהפעילות היומיומית, וזו מתנה שלא נמדדת בכסף".

- מן הסתם התחככת בשנותיך הרבות בתעשייה בלא מעט אמנים שנפלו קורבן לסמים ולאלכוהול.

"כולנו היינו במקומות האלה ברמה כזו או אחרת, וכאשר אני נפגש עם קולגות אנחנו מנסים לפעמים לנתח למה עברנו את הפאזה והמשכנו - בעוד אחרים הלכו בתוכה לאיבוד. בסופו של דבר זו תחושת האחריות האישית כלפי היצירה שלך, האנשים האוהבים אותך ומעל הכול עצמך. אני בן 72 ואין בי חרטה על דבר, וזה לא עניין של מה בכך להיות במקום כזה".

קאוקונן יופיע במועדון זאפה בירושלים ב-13 בחודש וב-15 בחודש בזאפה רמת החייל ת"א