השב"כ חשף כישלונות אבטחה חמורים במשרד התקשורת

אדם שזיהה את עצמו כעובד מערכת הביטחון קיבל מעובד באגף הספקטרום, שם משתמש וסיסמה כדי להיכנס לרשת המחשבים הארגונית ■ חוקרת סמויה, הצליחה לשלוף נתונים חסויים מאחד מעובדי המשרד

כשל אבטחה חמור ביותר התגלה במסגרת תרגיל אבטחה שערך שירות הביטחון הכללי למשרד התקשורת. ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה, כי אדם שזיהה את עצמו כעובד מערכת הביטחון התקשר לעובד באגף הספקטרום, ודרש ממנו את שם המשתמש והסיסמה שלו כדי להיכנס לרשת המחשבים הארגונית, והעובד מסר לו את הפרטים.

במקרה אחר, חוקרת סמויה, כנראה של השב"כ, נכנסה למשרדי משרד התקשורת וביקשה מאחד העובדים להביא לה שתייה, וכאשר הלה יצא, הצליחה להחדיר דיסק און קי למחשבו ולשלוף נתונים חסויים.

כישלון האבטחה במשרד התקשורת מעורר תחושה קשה בכל הקשור לשמירת סודות ביטחוניים ומסחריים כאחד. מיותר לציין כי חדירה לאגף הספקטרום ושאיבת מידע ממערכות המחשוב לגבי כל מערך התדרים של מדינת ישראל מהווה כשל אבטחה חמור מאין כמוהו. משרד התקשורת מחזיק את כל מפת התדרים של המדינה, כולל של משרד הביטחון, וגישה לנתונים אלה הם אוצר רב-ערך לכל גוף מודיעיני באשר הוא.

בנוסף, מחזיק המשרד מידע מסחרי סודי על כל חברות התקשורת בישראל, פרטים על מנהליהן, הדירקטורים, בעלי השליטה ועוד. באגף הספקטרום יש מידע על תדרי כל החברות הסלולריות, באיזה תחומי תדר הן פועלות ומהי ההקצאה לכל אחת מהחברות. בנוסף, החברות מעבירות למשרד דוחות שוטפים על פעילותן המסחרית.

אי נחת במשרד התקשורת

בשנים האחרונות נערכים תרגילי אבטחה מסוגים אלה במשרדי הממשלה ובחברות ממשלתיות, על מנת לחשוף פרצות במערך האבטחה הלאומי. במשרד התקשורת שוררת תחושת אי-נחת בעקבות הכישלון בשני התרגילים, מאחר שמדובר בתרגיל פשוט יחסית.

בעקבות הכישלון בתרגילים, שלח קב"ט המשרד דואר אלקטרוני לעובדים והסביר להם את חומרת התקלות.

ממשרד התקשורת נמסר: "בדיקות אבטחה במשרד התקשורת נעשות כחלק משגרת העבודה, והממצאים מטופלים בהתאם ובאופן מיידי. המשרד מקיים וימשיך לקיים בדיקות יזומות על מנת לשפר ולהשתפר כל העת".