אושרה מכסה נוספת לייצור אנרגיה סולארית - לא ברור למתי

ועדת השרים לאנרגיה מתחדשת אישרה את הצעת המחליטים להסטת מכסה ייצור של 300 מגוואט ממתקני ייצור חשמל ברוח למערכות PV סולאריות

ועדת השרים לאנרגיה מתחדשת אישרה את הצעת המחליטים של שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו להסטת מכסה ייצור של 300 מגוואט ממתקני ייצור חשמל ברוח למערכות PV סולאריות.

ואולם עררים שהגישו האוצר ומשרד המשפטים המתנגדים להצעה עשויים לעכב את יישומה בחודשים רבים. בעקבות הגשת העררים תובא ההחלטה לאישור הממשלה וכלל לא ברור מתי יחליט ראש הממשלה לקיים דיון בנושא. משרד המשפטים מתנגד לסעיף בהצעה המעניק ערבויות מדינה ליצרני חשמל סולארי בשטחים, שאינם יכולים לקבל מימון בנקאי להקמת המערכות.

האוצר מתנגד להסטת המכסה מהרוח לשמש בטענה שהחשמל שיספקו המערכות הסולאריות יקר יותר ואין סיבה שצרכן החשמל יממן זאת.

הצעתו של לנדאו באה על רקע חוסר אפשרות להקים בישראל מתקני ייצור חשמל מרוח, כיון שהמדינה לא סיימה עדיין את הליכי האישור של תכנית מיתאר ארצית למתקני רוח. גם התנגדות משרד הביטחון והארגוניםהסביבתיים למתקני רוח תקשה מאד על הקמתם.

רשות החשמל אישרה עקרונית תעריף של 49 אגורות לקוט"ש עבור חשמל שיפיקו מתקני הרוח ולעומת זאת בעלי המערכות הסולאריות צפויים לקבל 65 אגורות לכל קוט"ש שיפיקו. בידי היזמים הסולאריים נייר עמדה שהכין משרד האנרגיה שלפיו ההסטה לא תגרור עלות עודפת למשק. כמו כן מציינים במשרד האנרגיה כי ללא הסטת המכסה המדינה לא תעמוד ביעדים שנקבעו בהחלטת הממשלה מ-2009 שלפיהם עד 2014 יופק 5 אחוז מהחשמל במדינה ממקורות אנרגיה מתחדשת.

באיגוד חברות אנרגיה מתחדשת קראו להקמת וועדת חקירה פלרמנטרית לבחינת התנהלות האוצר בנושא קידום אנרגיה מתחדשת במסגרת הכנסת הבאה. באיגוד טענו כי "האוצר ובראשו שר האוצר יובל שטייניץ חוסמים את התחום על מנת לקדם את משק הגז בישראל. ייצור חשמל בגז יהיה תמיד נחלתם של תאגידי ענק, מאידך ייצור חשמל סולארי נגיש לאדם הפרטי וגם לקיבוץ, למושב ולישוב הקהילתי ישנה שרשרת נהנים מפירותיו והוא מספק משרות חדשות ומאיץ חדשנות ויזמות מקומית. התנהלות האוצר בקשר לאנרגיה הסולארית חושפת חוסר משילות לשמה ועמדת אגף תקציבים והאוצר שמה ללעג שתי ממשלות אשר החליטו עד היום על קידום התחום למרות המשמעויות הכלכליות של קידומו. ההתנגחות בועדת השרים היום היא המשך ישיר להתנהלות זו של האוצר".

באיגוד הוסיפו כי הם מברכים את שר האנרגיה והמים על קידום יוזמת ההסטה שתביא לדבריהם לפיתוח התעשייה הסולארית לחיזוק הפריפריה ולהעצמת חסנה הכלכלי של ישראל ובטחונה האנרגטי.